Borstontsteking?

Potverdikke, heb ik weer hoor...
Een dikke pijnlijke bobbel in mijn linker borst. Borstontsteking of verstopt melkkanaaltje geloof ik. Ik lees dat ik veel moet rusten en veel moet kolven (want aanleggen gaat niet zoals we inmiddels wel weten :p). Maar wat is veel kolven? Moet ik nu elke 2 of 3 uur gaan kolven ipv elke 4 uur? Pfff... ik weet alleen dat het zeer doet... heel erg veel zeer :-(

Iemand die nog tips heeft behalve veel rusten en kolven?

Liefs, Marieke
 
Hee meid,

Knap pijnlijk!!!!

Tijdens het kolven je borsten masseren, vooral de harde plekken wegmasseren.
Voor het kolven een warm compres op je borsten leggen, dan stroomt de melk makkelijk. (een gastendoekje 30sec in de magnetron)
En na het kolven koelen met een koud compres tegen de ontsteking.

Het is even een gedoe, maar die koude compressen voelen heerlijk op de pijn. En de warme helpen echt goed om de melkklieren te openen.

Succes!
 
En twee keer per dag lekker lang en warm douchen. Schijnt volgens mijn beste vriendinnetje ook te helpen. In het ziekenhuis vertelden ze inderdaad ook over warme compressen. Zij zeiden dat een pamper die je warm maakt, met warm water goed helpt. Maar, een gastendoekje kan natuurlijk ook!
En ik zou inderdaad ook masseren en zorgen dat je lang kolft om zo je borsten goed leeg te maken. Doe ik ook altijd als ik een verstopping voel opkomen.

Veel succes en ik hoop dat het geen borstontsteking is/wordt!

Dikke kus!
 
Ik breek even in van het september forum :)
Als je een borstontsteking hebt, heb je vaak ook rode plekken op je borst, koorts en over het algemeen ben je niet veel waard (weet ik uit ervaring hihi...). Als je deze sypmtomen hebt, kan je het beste contact opnemen met de huisarts. Je krijgt dan antibiotica en bent er weer sneller bovenop.
Tegen de pijn helpt een nat maandverbandje die in de vriezer bevroren is. Deze kan je ook makkelijk in je BH doen. Wel een tijdje voor het kolven eraf halen anders heb je softijs :)
Ik weet trouwens niet of vaker kolven helpt, in ieder geval wel leegkolven.
Hoop dat het snel weer beter gaat!
 
Tnx voor de tips, heb nu net mn borsten leeggekolfd (duurde dan wel bijna een uur >enkele kolf.<). Rode plekken zie ik in ieder geval (nog) niet dus hoop dat het slechts een verstopping is die niet naar een ontsteking toe gaat :)

Ik las ook dat normale zoogcompressen (wegwerp en katoen) niet erg bevordelijk zijn en heb nu een setje lillypadz besteld om dat dan te proberen. Geen idee of dat dan echt helpt, maar het doet zo'n zeer dat ik alles wel wil proberen!

Nogmaals bedankt!
Liefs, Marieke
 
Sorry, weet helemaal niks van borstvoeding, kolven, ontstekingen, verstoppingen enz.
Wel wil ik je veel sterkte, beterschap en succes wensen met het borstgebeuren. Hoop dat je er snel geen last meer van hebt.
groetjes Hanneke
 
Ik denk dat het een verstopping was. Ik kolf nu telkens zo'n 20-30 minuten per borst en voel dan dan of ik nog harde plekken voel. Het doet gelukkig niet meer zo'n zeer, dus dat is fijn.

Ik denk dat ik wel ga afbouwen, zeker met oog op mogelijke allergie bij Gabriël en alles tesamen wel een behoorlijk gedoe is zo. Maar goed eerst maar even een paar weken dit aankijken, in ieder geval tot we weer terug mogen naar de KA.

Liefs!
 
Terug
Bovenaan