borstontstekking

Hallo,
Ik ben inmiddels 3 weken mama van justin en ben gelijk begonnen met borstvoeding.
Na 2 dagen liep het al net lekker en wilde ik er al mee stoppen...., helaas werd ik erg gepuched om door te gaan door de kraamhulp en ben ik tegen mn zin in verder gegaan.
Justin dronk niet goed en heeft ook 2 dagen in ziekenhuis gelegen omdat hij te geel was. Daar adviseerde ze me om te gaan kolven en hem via de fles te voeden.
Dit gaat met Justin goed maar lk vind ik dit   niet prettig. Een week na mn bevalling werd ik ziek en had ik bijna 40 graden koorts. Verloskundige is geweest en ik had een borstontstekking...., erg pijnlijk en was ook niet in staat m zelf voor Justin te zorgen (gelukkig kwam mams me helpen). Na een paar dagen anti biotica ging het beter en mocht ik gaan afbouwen...., ben nu een week bezig met 1 voeding weg te laten en is de hele tijd goed gegaan....., tot van8. Heb weer een harde schijf in mn borst en er zit weer een ontstekking aan te komen. Net contact gehad met lactatiekundige en moet gelijk weer stoppen met afbouwen......pfffff! Ik zie het niet meer zitten met die rot borstvoeding en heb er ook echt pijn aan!
Van de huisarts mag ik niet die pillen nemen die het stoppen...fijn hoor!
Heeft iemand ook zo'n slechte ervaring met borstvoeding? En wie heeft er tips om een ontstekking te voorkomen en toch zo snel mogelijk af te bouwen?
Groetjes Jolanda

hoi jolanda,
onder jouw verhaal zou mijn naam kunnen staan.
ben nu inverwachting vd 3e en volgende week uitgerekend.
een ding weet ik zeker,gelijk flesvoeding.
ik heb bij de 1e ook een borstontsteking gehad en alle bijkomende ellende,zie jouw verhaal.
en bij de 2e weigerde mijn lichaam gewoon meetewerken en kwam de bv niet opgang.
wat ik ook heel erg herken is het gepush en het inspelen op je gevoel.
hoe ik afgebouwd ben?NIET,ik ben accuut gestopt en mijn jongens waren even tevreden en ik werd ook weer gelijk een ander mens.
ik heb niet geluisterd naar het buro,want in hen ogen doe je het toch niet goed als je geen bv geeft.
ik snap dat afbouwen toch niet zo,kijk als je nou een half jaar bv geef,oke.
maar probeer het een dag alleen op de fles,als je veel stuwing krijgt,wat paracetamol nemen en douchen met een bh aan en het zaakje even goed insnoeren.
even doorbijten en dan zijn jullie zo weer de oude.
oja,even vd meelezende bv-moeders,alle respect voor jullie,maar niet iedereen is ervoor in de wieg gelegd.

strekte chris

quote: Jolanda1980 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-03-2007 10:32:46'));

Hallo,
Ik ben inmiddels 3 weken mama van justin en ben gelijk begonnen met borstvoeding.
Na 2 dagen liep het al net lekker en wilde ik er al mee stoppen...., helaas werd ik erg gepuched om door te gaan door de kraamhulp en ben ik tegen mn zin in verder gegaan.
Justin dronk niet goed en heeft ook 2 dagen in ziekenhuis gelegen omdat hij te geel was. Daar adviseerde ze me om te gaan kolven en hem via de fles te voeden.
Dit gaat met Justin goed maar lk vind ik dit   niet prettig. Een week na mn bevalling werd ik ziek en had ik bijna 40 graden koorts. Verloskundige is geweest en ik had een borstontstekking...., erg pijnlijk en was ook niet in staat m zelf voor Justin te zorgen (gelukkig kwam mams me helpen). Na een paar dagen anti biotica ging het beter en mocht ik gaan afbouwen...., ben nu een week bezig met 1 voeding weg te laten en is de hele tijd goed gegaan....., tot van8. Heb weer een harde schijf in mn borst en er zit weer een ontstekking aan te komen. Net contact gehad met lactatiekundige en moet gelijk weer stoppen met afbouwen......pfffff! Ik zie het niet meer zitten met die rot borstvoeding en heb er ook echt pijn aan!
Van de huisarts mag ik niet die pillen nemen die het stoppen...fijn hoor!
Heeft iemand ook zo'n slechte ervaring met borstvoeding? En wie heeft er tips om een ontstekking te voorkomen en toch zo snel mogelijk af te bouwen?
Groetjes Jolanda

Hoi Jolanda,

Wat naar joh, dat je nu met een borstontsteking zit . Heb je zelf enig idee wat de oorzaak  van de borstontsteking kan zijn?

Een borstontsteking ontstaat vaak doordat de borst frequent niet goed wordt geleegd, bijvoorbeeld doordat de baby niet goed wordt aangelegd, niet vaak genoeg wordt aangelegd of niet lang genoeg per voeding. Andere oorzaken zouden kunnen zijn: het indrukken van de borst om het neusje vrij te houden (de billetjes van je baby naar je toe trekken is voldoende om het neusje wat vrijer te krijgen), tepelkloven, knellende kleding of een slecht passende bh, de banden van een babydrager, het gebruik van tepelhoedjes. In principe zijn er twee soorten borstontsteking, een steriele borstontsteking  (zonder wondjes of kloofjes) en een bacteriële borstontsteking (met wondjes of kloofjes; kloofjes worden overigens vaak veroorzaakt door niet goed aanleggen). Een steriele borstontsteking is vaak prima te genezen door een goed borstvoedingsbeleid te gaan voeren; pas als eventuele koorts langer dan 24 uur aanhoudt is een antibioticakuur aan te bevelen. Wanneer er sprake is van een bacteriële borstontsteking is een antibioticakuur noodzakelijk, maar is het evengoed heel belangrijk om wederom een goed borstvoedingsbeleid te gaan voeren om de genezing te bevorderen. Met een goed borstvoedingsbeleid is een borstontsteking zelfs te voorkomen. Het is dus belangrijk om de oorzaak te achterhalen en deze weg te nemen. Meer informatie hierover kun je vinden op Borstvoeding.com-Ik denk dat ik een bo krijg, Borstvoeding.com-Verstopte melkkanaaltjes en bo  en Ouders.nl-Hoe ga je een bo te lijf?.

Het is heel belangrijk dat de baby goed wordt aangelegd, zodat de borst ook goed wordt leeggedronken. Meer informatie hierover kun je vinden op VBN-aanleggen  en Borstvoeding.com-Het belang van goed aanleggen.

Wanneer je een (dreigende) borstontsteking hebt, is het inderdaad verstandig om het afbouwen van de borstvoeding even stop te zetten. Je borst moet namelijk frequent en goed worden geleegd om de ontsteking zo snel mogelijk te laten genezen. Meer informatie over afbouwen kun je vinden op Borstvoeding.com-Afbouwen van borstvoeding.

Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gespekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Beterschap!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hallo,

Ik ben bijna 4 weken moeder van een gezonde zoon, Kian. Ik geef borstvoeding....gaat goed...hij groeit ook goed maar mijn linker borst staat af en toe op klappen...helemaal hard...!!! Wat moet ik hier aan doen? Is dit een dreigende borstontstekking. Mijn linker borst is ook 2x zo groot als de rechter! Help...

Groetjes Nel

Terug
Bovenaan