Borstverkleining ondergaan en toch borstvoeding ????

A

Anoniem

Guest
hallo dames,

Ik ben zo eens razend benieuwd of er nog vrouwen zijn die net als ik een borst verkleinende operatie hebben gehad en toch borstvoeding geven of hebben kunnen geven. Volgens de pl.chirurg bestaat er nog wel een kleine kans, maar ben echt benieuwd of er van jullie echte praktijkervaringen zijn ?

Ik denk dan, al is het maar een weekje, alles is natuurlijk meegenomen

Hoor graag van jullie,

Liefs Marinte

Hoi Marinte,

Het is afhankelijk van de operatie in welke mate een moeder die een borstverkleining heeft ondergaan haar kindje aan de borst kan voeden. Toch hoeft dat een borstvoedingsrelatie met de baby niet in de weg te staan; een borstvoeding hulpset biedt namelijk de mogelijkheid om de baby bij te voeden, terwijl hij ook aan de borst drinkt. Meer informatie over de bhs kun je vinden op VBN-bhs. Als er bijgevoed zou moeten worden, zou je dit kunnen doen met kunstmatige zuigelingenvoeding, maar je zou ook kunnen overwegen om je kindje donormoedermelk bij te geven. Wil je hier graag meer over weten, kijk dan eens op www.moedermelknetwerk.nl .

Een bron van ervaringsverhalen is de mailinglist voor vrouwen die borstvoeding geven na het ondergaan van een borstverkleinende operatie. Dit is een besloten mailinglist, dus als je graag wilt deelnemen, moet je je eerst aanmelden. Dit is de link naar de mailinglist: BVNV.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi Marinte,

Eerst wil ik je even zeggen dat ik het best moedig vind om je vraag hier neer te planten. Op de een of andere manier heb ik dat bij mijn eerste zwangerschap niet gedaan. Ik had me verder aan alle kanten geinformeerd op avonden over borstvoeding en boekjes allemaal gelezen.
Ik heb 12 jaar geleden een operatie gehad die niet tepelbesparend was. Dit betekent dat de tepelhof in zijn geheel los geweest is en verkleind. De kans op volledig borstvoeding geven is dan niet zo groot, maar omdat ik 'lekte' tijdens de zwangerschap kreeg ik steeds meer vertrouwen dat het misschien wel zou lukken.
De verloskundige en het consultatiebureau vonden het goed dat ik het probeerde, gingen hier ook min of meer van uit. Wilden ook dat ik door bleef gaan, terwijl ik zelf het vertrouwen aan het einde van de kraamweek helemaal kwijt was. Mijn kleine kreeg niet genoeg, daar was ik van overtuigd. Ik ben toen gaan kolfen en kreeg met moeite 1 flesje voeding bij elkaar gesprokkeld verdeeld over de hele dag.
Wie weet is het de spanning geweest, ik voelde me mislukt als moeder doordat het niet lukte. Iedereen bleef maar benadrukken hoe belangrijk het was om borstvoeding te geven, dat ik er bijna depri van werd.
Dit keer heb ik me dan ook voorgenomen om het niet weer zo ver te laten komen. Ik ga mijn kleine aan de borst leggen als hij geboren is. En ik ga het ook zeker weer proberen, maar ik zal niet meer tot het uiterste gaan. Als ik merk dat ik of mijn kleine gestresst wordt van het hele gedoe van het op gang brengen van de borstvoeding dan kap ik er mee. Inmiddels ben ik tot het inzicht gekomen dat een ontspannen moeder de beste moeder is. En dan ben ik liever een goede moeder die flesvoeding geeft, dan eentje die als een kip zonder kop blijft aanleggen, afkolven en bijvoeden.
Het is een langer verhaal geworden dan ik eigenlijk wilde. Mijn advies aan jou is, laat het je kraamtijd niet beheersen. Laat je voorlichten, maar realiseer je ook dat het wel eens niet zou kunnen lukken en dat je je kind daar echt niet te kort mee doet!
Als je er over langer van gedachte wil wisselen kun je op deze topic weer op mij reageren, ik zal de reacties sowieso in de gaten houden.
Liefs
Wasabimammie!

Hoi Wasabimammie,

bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb zo'n 5 jaar geleden een borstverkleining ondergaan en ook inderdaad de tepel is daarbij verplaatst. Er werd toen gezegd dat de kans heel klein is maar toch hoop ik althans een beetje voeding voor de kleine te hebben. Het is ook niet zo dat de kleine niet groor word met de fles maar alle beetjes helpen tenslotte.
Destijds maak je de keuze van een operatie en  telt het feit dat je misschien ooit zwanger raakt en borstvoeding wil gaan geven niet zo zwaar. Nu als je daadwerkelijk in deze gelukkige positie bent , speelt het toch meer dan dat ik van me zelf had verwacht. Ik ga het gewoon proberen als de kleine er is en anders toch gewoon flesvoeding. Wat ik wel vreemd vind is dat mijn borsten zich blijkbaar wel voorbereiden op voeding. Ik heb wel die typische rode en iets grotere tepelhoven en ook talloze kleine bobbeltje op de tepelhoven. Zullen dan waarschijnlijk de uitgangen zijn van de melkklieren, terwijl dat die nou juist zijn ( doorgesneden ) weet niet anders te zeggen.

Ik zal me eens laten voorlichten en wellicht zijn er ook nog meer ervaringen van andere vrouwen die in zo'n zelfde situatie zitten oftewel zaten.

Bedankt voor je verhaal

Liefs Marinte

Precies zo zijn mijn borsten zich ook al aan het voorbereiden op de borstvoeding. Ik heb begrepen dat er wel aansluiting is naar mijn melkklieren, en theoretisch zou elke melkklier veel kunnen produceren, maar dat betekent dus heeeel veel aanleggen en doorzetten. Dat we dus minder melkklierweefsel hebben of minder aansluitingen hoeft geen probleem te zijn als je er veel tijd in investeert. Ik hoop dat het ons lekker gaat lukken hoor, ben het met je eens dat alle beetjes helpen. En het is ook heerlijk intiem om je kind aan de borst te hebben. Dit keer ga ik er gewoon wat nuchterder in dan de vorige keer. Ik zie wel hoe het loopt en hoop daarmee op een relaxte kraamtijd!

Groetjes
Wasabimammie!

hoi wasabimammie,

ja best gek eigenlijk, ik ga toch eens wat advies inwinnen denk ik. Ik kreeg ook een reactie van Yvonne hierbeven van de ver.van borstvoeding eens kijken of ik er iets meer te weten over kan komen. Moet je eerlijk zeggen dat ik echt helemaal niks weet van borstvoeding en dingen waar je op moet letten. één van de hamvragen zou bijv. zijn; krijgt de kleine wel genoeg voeding. Nou ja, de vk kan me er in ieder geval niet zo veel over vertellen dus ik moet maar eens elders horen. Ik heb er zelf nog best een goed gevoel over en ik wens ons beiden dan bij deze heeeeeeeeeeeeel veel succes

Liefs Marinte

Ze zeggen altijd dat je niet te hyper moet worden of je kleine wel genoeg krijgt. Bij elke vrouw moet de voeding op gang komen en bij ons kan dat wat langer duren dan bij andere vrouwen. Ik heb voor dit keer een weegschaal in huis. Dan kan ik voor en na de voeding wegen. Daar zijn veel lactatiekundigen het niet mee eens. Maar het zal mij minder stress geven denk ik. Dan kan ik dat gene wat 'te kort' komt meteen als bijvoeding geven en hoef ik me geen zorgen te maken dat mijn kleine te kort komt. Met regelmatig kolven kan ik dan toch de 'vraag' hoog houden, zonder dat die kleine de halve dag aan de borst zijn best moet doen voor een paar druppen.
In veel gemeentes zitten lactatiedeskundigen of ervaringsdeskundigen van borstvoedings verenigingen. Die laatsten hebben ook voorlichtingsavonden. Ik ben daar zelf eens geweest en het is prettig om een contact uit te wisselen. Dan kan je in je kraamtijd altijd bellen met zo iemand (ik heb zelfs eens midden in de nacht gebeld en ze vond het geen probleem).
Jij ook veeel succes en vooral een fijne kraamtijd gewenst!

Groetjes
Wasabimammie!

Ik ben 4 jaar geleden geopereerd. Toen mijn zoontje 2 jaar geleden werd geboren, kon ik geen borstvoeding geven. Heb ook geen last gehad van lekkende borsten of wat dan ook. Terwijl ze bij mij hadden gezegd dat de kans wel groot was om borstvoeding te geven. Nu ben ik weer zwanger en heb vantevoren al besloten om gelijk met de fles te beginnen. Dat scheelt veel stress voor mij en de baby.

Liefs Maria
38w4d zwanger van 2e zoontje!

Terug
Bovenaan