Hoi Marinte,
Eerst wil ik je even zeggen dat ik het best moedig vind om je vraag hier neer te planten. Op de een of andere manier heb ik dat bij mijn eerste zwangerschap niet gedaan. Ik had me verder aan alle kanten geinformeerd op avonden over borstvoeding en boekjes allemaal gelezen.
Ik heb 12 jaar geleden een operatie gehad die niet tepelbesparend was. Dit betekent dat de tepelhof in zijn geheel los geweest is en verkleind. De kans op volledig borstvoeding geven is dan niet zo groot, maar omdat ik 'lekte' tijdens de zwangerschap kreeg ik steeds meer vertrouwen dat het misschien wel zou lukken.
De verloskundige en het consultatiebureau vonden het goed dat ik het probeerde, gingen hier ook min of meer van uit. Wilden ook dat ik door bleef gaan, terwijl ik zelf het vertrouwen aan het einde van de kraamweek helemaal kwijt was. Mijn kleine kreeg niet genoeg, daar was ik van overtuigd. Ik ben toen gaan kolfen en kreeg met moeite 1 flesje voeding bij elkaar gesprokkeld verdeeld over de hele dag.
Wie weet is het de spanning geweest, ik voelde me mislukt als moeder doordat het niet lukte. Iedereen bleef maar benadrukken hoe belangrijk het was om borstvoeding te geven, dat ik er bijna depri van werd.
Dit keer heb ik me dan ook voorgenomen om het niet weer zo ver te laten komen. Ik ga mijn kleine aan de borst leggen als hij geboren is. En ik ga het ook zeker weer proberen, maar ik zal niet meer tot het uiterste gaan. Als ik merk dat ik of mijn kleine gestresst wordt van het hele gedoe van het op gang brengen van de borstvoeding dan kap ik er mee. Inmiddels ben ik tot het inzicht gekomen dat een ontspannen moeder de beste moeder is. En dan ben ik liever een goede moeder die flesvoeding geeft, dan eentje die als een kip zonder kop blijft aanleggen, afkolven en bijvoeden.
Het is een langer verhaal geworden dan ik eigenlijk wilde. Mijn advies aan jou is, laat het je kraamtijd niet beheersen. Laat je voorlichten, maar realiseer je ook dat het wel eens niet zou kunnen lukken en dat je je kind daar echt niet te kort mee doet!
Als je er over langer van gedachte wil wisselen kun je op deze topic weer op mij reageren, ik zal de reacties sowieso in de gaten houden.
Liefs
Wasabimammie!