borstvoeding 7 weken

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben Denise en mijn zoontje Keano is nu 7 weken. Ik heb veel moeite gehad met het borstvoeding geven, in het begin wou hij niet goed vasthappen. Na een paar moeilijke dagen is het toch gelukt en kreeg hij fulltime borstvoeding. Ik merk nu sinds een aantal weken dat hij weinig groeit, heb hiervoor speciale neusspray gehad op het toeschietreflex te stimuleren. Dit hielp een paar dagen goed maar werd weer steeds zwakker. Heb in overleg met de verloskundige de laatste avondvoeding vervangen door een flesje. Dit ging even goed, maar heb toen gemerkt dat hij het beter deed op een flesje als op borstvoeding. Borstvoeding drinkt hij gemiddeld maar 50 cc (we hebben een speciale weegschaal en wegen telkens voor en na de voeding) en flessenvoeding drinkt hij tussen de 60 en 120 cc, heel verschillend.

Ik heb toen een besluit gemaakt om op volledige flessenvoeding over te gaan, waar ik nu sinds woensdag mee begonnen ben. Maar nu zit ik met het probleem dat hij de fles niet meer wil pakken, en alleen borstvoeding wil. Nu twijfel ik heel erg of ik wel door zal gaan met overgaan op flessenvoeding of dat ik zal proberen om toch weer terug te kunnen komen op borstvoeding.

Heeft iemand goede tips voor mij om weer terug te kunnen naar borstvoeding, of tips die helpen om makkelijker over te kunnen op flessenvoeding?

Alvast bedankt.

Groetjes Denise

Ps. Geboortegewicht: 4810 en 57 cm
        Gewicht einde kraamtijd: 4310
        Gewicht met 7 weken: 5005 en 58,6 cm

ik geef nu 1 fles 's middags en 1 fles 's avonds, van gemiddeld 70 cc per keer.
En hij blijft heel erg huilerig, of dit nu door de prik komt van afgelopen woensdag of door de wisseling van voeding, dat weet ik niet.

Eigenlijk vind ik dat ik nog te weinig weet om je te kunnen adviseren.

Want wat drinkt hij nu dan? BV of KV uit een fles? Want je schrijft dat hij de fles niet wil en alleen de borst. En heb je wel goed afgebouwd, om problemen met de borst te voorkomen?

Als hij de fles niet accepteert, is het misschien een idee om iemand anders de fles te laten geven (want bij jou is iets veel lekkerders te krijgen).

En wat wil je zelf eigenlijk het liefst? Toch BV? Dan zou ik je graag verwijzen naar www.borstvoedingsforum.nl. Heel veel moeders die je goed kunnen adviseren op basis van hun ervaring.
Als je je productie wil opkrikken, zou ik veel aanleggen of eventueel extra kolven.

Maar als je toch echt op KV wil overstappen, zou ik iemand anders de fles laten geven.

Brigitte

Ik geef nu beide. Grotendeels nog BV, en alleen 1x s middags en 1x s avonds FV. Ik wil zelf het liefste BV blijven geven, maar doordat hij gewoon veel te weinig aankomt (in mijn ogen) wou ik overstappen op FV. De gemiddelde tijden zijn als volgt:

4.30 BV
7.00 BV
9.00 BV
10.00 BV
12.30 FV gemiddeld 70 cc
15.30 BV
16.30 BV
18.00 BV
20.00 FV gemiddeld 90 cc
22.00 BV
23.30 BV

Zo ziet mijn dagindeling qua voeding er een beetje uit. Slapen doet hij meestal na de voeding, de ene keer een half uur, de andere keer 2 uurtjes. Dit verschilt heel erg. Het beste slaapt hij als ik s middags boodschappen doe en hij in de maxi cosi ligt. Verder huilt hij naar mijn doen behoorlijk veel overdag en vaak zonder enige reden, geen vieze luier, geen honger, niet willen slapen. s Nachts slaapt hij wel goed zonder huilen, maar overdag wil hij bijna niet slapen.

En iemand anders de fles laten geven helpt ook weinig, want mn vriend doet dat ook geregeld en daar drinkt hij ook weinig bij met veel gemopper tussendoor.

Ben nu sinds woensdag bezig met afbouwen. Heb nu dus 2 BV vervangen door FV, zoals je in het schema ziet.

Hai Denise,

Wat vervelend dat het borstvoeden niet wilt lukken maar wat geef je veel voedingen!!
Mijn advies zou zijn: bel of mail de lactatiekundige en leg daar alles aan voor, want ze kunnen nog veel foefjes toepassen en misschien gebruikt jou kindje je borst wel als speentje (deed mijn dochter ook)
Ik geloof alleen niet echt dat je kan bepalen wat je kindje uit je borst haalt, want ze zijn daar zo goed mee, dat kan nog best wat zijn hoor.
Ik proef wel een beetje dat je graag je borstvoeding door wilt zetten, maar ga je eenmaal stoppen of afbouwen dan is het snel klaar hoor, dan komt er al vlug nauwelijks meer iets uit!
Dus bel even een lactatiekundige en blijf vooral relaxed dat is het belangrijkste voor het voeden, dan gaat het het beste!!

Heel erg veel succes
Karmen
mama van Liz

Hoi Denise,

Aan je schema te zien heb je erg veel voedingen hoor! Ik denk dat Keano te weinig tijd krijgt om te slapen en misschien wel te moe is om te drinken. En als kindjes moe zijn maar niet kunnen slapen, gaan ze ook veel huilen.

Misschien is het een idee om eens een dagje te kolven? Dan kun je zien hoeveel melk je geeft. En misschien als je begint met moedermelk in een flesje aan te bieden, dat je zoontje dat wel accepteert? De smaak van flesvoeding is namelijk wel anders dan moedermelk.

Ik heb zelf ondervonden dat borstvoeding geven een zeer psychische aangelegenheid is. Ik was er zelf veel te gestresst voor waardoor het bij mij nooit goed op gang is gekomen. Ik ben toen na 2 weken overgestapt op flesvoeding en mijn zoontje doet het daar prima op. Misschien loopt bij jou de hoeveelheid ook wel terug omdat je er te gespannen mee bezig bent?

Natuurlijk is borstvoeding het beste voor je kindje maar pas op dat het niet een obsessie wordt. Keano heeft meer aan een relaxte moeder dan een moeder die alleen maar bezig is met voedingen en of het allemaal wel goed gaat.

Heel veel succes ermee maar ik kan je wel aanraden om het aantal voedingen echt terug te brengen. Een kindje van 7 weken mag ongeveer 6 tot 7 voedingen op een dag hebben. Er moet ongeveer 3 uur tussen een voeding zitten met een uitloop tot 4 uur.
Dit is wat het cb tegen mij heeft gezegd en mijn zoontje is nu ook 7 weken.

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

quote: Denise__mama_van_Keano schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-09-2007 17:24:43'));

Ps. Geboortegewicht: 4810 en 57 cm
        Gewicht einde kraamtijd: 4310
        Gewicht met 7 weken: 5005 en 58,6 cm

Hoi Denise,
Wat spijtig joh, dat het niet loopt zoals je eigenlijk graag zou willen .
Iemand anders gaf het eerder ook al aan; op dit moment is er te weinig achtergrondinformatie bekend om te kunnen zeggen wat het probleem precies zou kunnen zijn. Het groeiverloop van je zoontje is een belangrijk punt van aandacht. Kun je  iets meer hierover vertellen? Zoals wat het laagste gewicht na het geboortegewicht was en op de hoeveelste dag dit was? Hoeveel gram is je zoontje vanaf dat punt per week gegroeid?
Om te kunnen bepalen of je baby voldoende binnenkrijgt, kun je de volgende richtlijnen gebruiken: een baby krijgt voldoende binnen als hij ongeveer zeven voedingen per etmaal krijgt, 100-200 gram per week groeit, voldoende plasluiers maakt (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.

De meest simpele verklaring voor het hoge aantal voedingen is eigenlijk dat er sprake zou kunnen zijn van regeldagen. Regeldagen komen zo rond de 10 dagen, 6 weken en 3 maanden voor; dat kan ook een aantal dagen eerder of later zijn. De baby maakt dan een groeispurt door en heeft meer melk nodig. Door vaker bij jou te drinken, worden je borsten gestimuleerd om meer melk te gaan aanmaken. Het kan een dag, maar ook een aantal dagen duren voordat het aanbod is afgestemd op de hernieuwde vraag.

In een aantal gevallen is een hoog aantal voedingen het gevolg van een niet helemaal juist borstvoedingsbeleid. Zo kan een baby de borst alleen goed leegdrinken, als hij ook daadwerkelijk goed is aangelegd. Het voeden mag voor jou geen pijn doen en zeker geen wondjes veroorzaken; pijn is een teken dat er iets niet goed gaat. Hoe voelt het voeden voor jou? Voelt het prettig of is er misschien toch sprake van pijn of kloofjes? Hoe ziet je tepel eruit, direct nadat deze uit het mondje van je baby komt: mooi rond en roze of misschien toch wit/afgeplat/met een randje erover? Gebruik je tepelhoedjes tijdens het voeden?
Je baby moet de tepel én een groot gedeelte van de tepelhof in zijn mondje hebben. Zijn neusje en kinnetje raken je borst en zijn lipjes zijn naar buiten gekruld. Als je zijn onderlipje voorzichtig iets weg trekt, moet je zijn tongetje kunnen zien liggen onder je borst, over zijn onderkaak heen. Wellicht kun je nog iets aan het aanleggen verbeteren? Op borstvoeding.com vind je een duidelijke uitleg over het aanleggen; de betreffende pagina op die site heet "Als je aanlegt".

Heb je het idee dat je baby effectief drinkt aan de borst? Kun je de melk naar binnen horen klokken? Zie en hoor je hem ritmisch drinken (zuigen-slikken-ademhalen) met af en toe een pauze? Kan hij je borst goed leegdrinken, voelt je borst na het voeden soepeler aan dan ervoor? Kan hij zelf de voedingsduur bepalen of wordt hij na een bepaalde tijd van de borst gehaald? Krijgt je zoontje één of twee borsten per voeding?
Heel veel vragen, waarvan de antwoorden een beter beeld zouden kunnen scheppen van jullie situatie. Als je dat graag wilt, kun je uiteraard via dit forum proberen om erachter te komen wat het eventuele probleem zou kunnen zijn, maar ik denk dat het praktischer zou zijn om je vragen in een telefoongesprek ter sprake te brengen. De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL zijn zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar voor informatie, vragen en problemen m.b.t. borstvoeding. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Je kunt jouw situatie, je vragen en je zorgen dan stap voor stap met de betreffende contactpersoon of leidster doornemen en zij kan aan de hand  daarvan specifieke tips en informatie geven. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). De VBN is telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626 en LLL kun je bellen op 0111-413189. Bellen hoor!

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan