Borstvoeding aanvullen met flesvoeding

Hoi allemaal
Ik geef nu 4 maanden borstvoeding en ben ondertussen alweer 6 weken aan het werk. Mijn zoontje krijgt op de opvang, 3 dagen, mijn gekolfde melk. Dit zijn 3 flesjes van 150ml. Op de opvang geven ze de fles met kleinste gaatje. Hij wil geen speen, heeft zijn duimpje ontdekt voor zuigebehoefte. Ze merken dat hij soms meer voeding vraagt. Ik kolfde eerst in 2 kolfsessies op het werk 3x150cc met gemak. Maar dit werd steeds wat minder en ondertussen krijg ik die 3x 150cc niet meer gekolfd en mijn voorraad in de diepvries is bijna op. Ik ben dus het denken om kunstvoeding mee te geven als ik dadelijk niet meer voldoende heb. Ik wil gewoon blijven kolven op het werk en thuis de borst blijven geven. De kv zou dan echt als erbij zijn voor dat ene flesje of 2 flesjes die ik soms niet haal. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel je dan moet maken? Gewoon de aanwijzingen van het blik volgen? En heeft iemand ervaring dat de baby dan obstipatie kan krijgen? Ik vroeg me ook af wat als hij dan mijn melk niet meer wil, liever flesvoeding heeft? Zou dat kunnen of is dat beetje mijn mama angst haha. Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Geen ervaring met de combinatie fles en borstvoeding. Wel met te weinig kolven op het werk. Ik kreeg bij zoon gewoon echt niet de hoeveelheid hij elkaar gekolfd. Ik kolfde daarom ook wat op de dagen dat ik niet werkte. 50 tot 75 ml bij de ochtendvoeding. Dat was voldoende om hem net dat volume te geven die hij vroeg. Maar hij kreeg vanaf dat hij 5 maanden was ook fruit op de opvang (en dat was nog een behoorlijke hoeveelheid, hij kreeg namelijk altijd een 2e portie).

Gewoon dezelfde hoeveelheid. Wij gebruikten nutrilon prefea dit is speciaal voor naast de borstvoeding. Ging bij ons super.

Je kan borstvoeding en kunstvoeding prima combineren. Toen onze dochter 3,5 maand oud was, ging ik weer 3 ochtenden werken en was mijn man thuis. Hij gaf dan de afgekolfde melk, maar onze dochter was een hele onvoorspelbare drinker: soms ineens veel en vaak, andere dagen niet. Dus er was niet altijd genoeg afgekolfde melk beschikbaar. In dat geval gaf hij af en toe een flesje kunstvoeding en dat ging prima. Ik zou als ik jou was wel per moment of borstvoeding of kunstvoeding geven. Dus niet eerst 100cc borstvoeding en dan nog 30cc kunstvoeding er achteraan bijv. Ik zou, als er niet genoeg borstvoeding beschikbaar is, dat bewaren voor een volgende keer en dan gewoon een volle fles kunstvoeding geven. En dan de volgende keer een volle fles borstvoeding. Dat werkte bij ons het beste, want tijdens de voeding veranderen van borstvoeding naar kunstvoeding was onze dochter niet zo'n fan van.. 

Dit kan je zeker zo oplossen hoor! Ik kreeg ook niet alles bij elkaar gekolft wat ze op de opvang dronk, dat heb ik inderdaad ook aangevuld met flesvoeding. 

Ze dronk van de flesvoeding overigens niet meer dan van de borstvoedingsflessen. Als baby's voorkeur voor een fles hebben dan is het vaak omdat ze daar minder moeite voor hoeven doen, maar als ze zoals je zegt therapeutisch voeden met de kleinste speen hoef je daar niet zo snel bang voor te zijn hoor :) 
Mijn dochter dronk nooit hele grote flessen, ik maakte altijd 100ml en ze dronk dan ergens tussen de 80 en 100ml, liet meestal wat over in de fles. Ook toen ze overdag alle flessen KV kreeg en alleen thuis nog BV is dat heel lang goed gegaan en heeft ze nooit de borst geweigerd (om die reden). 

Dankjulliewel voor de tips en ervaringen!! Heel fijn. Ik ga dan idd de flesvoeding gebruiken om een hele voeding te geven op de opvang. En thuis gewoon verder gaan met zelf voeden. 

ja ik heb dit gedaan, mijn dochter was toen ongeveer 10 maanden oud. In het begin heb ik de bv en kv gemixt voor in de fles en dan de kv opvoeren en de bv afbouwen. Bij het kdv vonden ze dit ook geen enkel probleem om te doen en hierdoor was de overgang heel soepel voor mijn dochter, dus geen last van gehad. 
Ik ben toendertijd overigens heel goed geadviseerd door een lactatiekundige via het consultatiebureau. Over hoeveelheden, verdeling van de mix etc.  Ook kreeg ik van hun het advies om de kv van Hero te gebruiken, dat was volgens hun het beste te mixen qua smaak. 
Succes!

Terug
Bovenaan