Borstvoeding afbouwen: aaaaaaaaaaaaaauuuuuuuuuuuuuu!

hoi allemaal,

EVen mijn hart luchten hoor.
Deze week heb ik besloten om de borstvoeding af te bouwen.
Ik heb dagen lopen twijfelen en eigenlijk doe ik dat nu nog.
Daarom heb ik de voors en tegens op een rijtje gezet (letterlijk)

tegen:
-Ik heb altijd pijnlijke borsten omdat ik zo veel melk heb dat zelfs nu JAsmijn 6 weken oud is ze mijn borsten nooit leeg drinkt.
-Als ze aan de ene bosrt drinkt lekt de ander even hard mee (nog steeds dus)
-Mede daardoor (het komt door een zoogcompres heen) durf ik nooit in het openbaar te voeden, ook niet waar vrienden bij zijn.
-Ik had cup D en nu cup F op een slank lichaam, het ziet er niet meer uit en ze groeien nog steeds
-Ik heb tig keer per dag een toeschietreflex dan lekt het door 3 lagen kleding heen, dus draag ik heel de dag compressen, waar mijn tepels niet vrolijk van worden.
-Jasmijn drinkt vaak met een pauze ertusen van 5-10 minuten, dan moet ik dus al die tijd bloot blijven zitten of ik heb net de boel weer ingepakt en dan wil ze weer, daar baal ik van.
-Als ik weer aan het werk ga wil ik niet kolven, ik werk in een mannenwereld en ik voel me daar niet prettig bij.

Dan nu de voors....
-het is goedkoop
-geen gedoe met uitkoken van flesjes en s nachts hoef ik niet naar een koude keuken.
-gezondheidsaspecten
-Jasmijn doet het er zo goed op, ze groeit als kool en ik ben ''gezegend'' met meer dan genoeg melk.

Pfff dit korte lijstje met ''voors'' weegt nu niet meer op tegen het lijstje ''tegens''
als weegt het laatste punt: dat ze het er zo goed op doet wel erg zwaar en de prijs van de voeding zit ke ook een beetje dwars..

Ik heb de afgelopen 2 dagen dus 1 voeding per dag laten vallen. Nou dat voelt niet fijn!
Ik ben echt dolblij als het weer tijd voor de bv is.

Toch nu ik dit schrijf ga ik weer wat twijfelen. Ze is zo'n lieve gezonde baby..

Nou dit moest ik even kwijt
groeten ELke

Hoi,

Misschien zit je niet op mijn verhaaltje te wachten, maar ik wilde toch even reageren. Mijn zoontje Dean heeft ruim 3 weken bv gehad. Ik ben overgestapt op flesvoeding omdat er in de bv niet genoeg voeding zat (het was meer wit water). Ik had wel veel, maar ja, daar had Dean niets aan. Ik had niet zo veel moeite  met overstappen  omdat Dean er gewoon geen genoeg aan had. Ik heb nog wel ruim 2 weken de bv voor mezelf af moeten bouwen d.m.v. kolven. Ik had inderdaad nog steeds toeschietreflex en droeg 3 zoogcompressen in m'n bh. Als ik niet op tijd kolfde liep alles er uit, was m'n kleding kletsnat en deed het onzettend veel pijn. Maar omdat de bv dan automatisch terugloopt (het wordt niet meer gestimuleerd), zat er steeds meer tijd tussen het kolven. Op een gegeven moment moest ik maar om de dag kolven en toen helemaal niet meer. Dean groeit heel goed met de flesvoeding en is een tevreden ventje. Hij slaap ook al een aantal weken door, dus ik hoef er niet midden in de nacht uit om een fles te maken.

Succes met het maken van je beslissing. Als je besluit over te gaan op flesvoeding ben je heus geen slechte moeder hoor!

Groetjes,

Nelly.

op zulke verhalen zit ik juist wel te wachten hoor!
Ik schrijf dat ik nu 2 dagen een voeding heb weggelaten. Ik bedoel natuurlijk niet elke dag 1 minder maar elke dag 1 vervanging door de fles en pas volgende week een 2e voeding.
Ik vroeg me al af hoe je veoding kun f bouwen terwijl je wel kolft maar de tussenperiodes worden dus  langer als ik je goed begrijp en daardoor loopt de voeding terug?
In mij geval denk ik dat ik gewoon even door moet bijten
groeten ELKe

Hoi Elke,

Ik ben net zo'n twijfelaar als jij. Ik had besloten de borstvoeding af te gaan bouwen en ben begonnen met het vervangen van 1 borstvoeding door een flesvoeding. Daar is het bij gebleven want ik kreeg een beetje spijt en Nathan vindt de flesvoeding duidelijk veel minder lekker... Ik ben wel gestopt met hem aan de borst leggen. Al mis ik dat wel een beetje... Ik kolf de melk af en geef het hem in de fles. Op die manier drinkt hij veel effectiever en mijn borsten zijn goed leeg. Doordat ik mijn borsten goed leegkolf heb ik niet meer zo'n last van lekkage. Misschien is dat voor jou ook wel een goede manier, want Nathan dronk ook nooit in één keer door maar viel steeds in slaap. De afgekolfde melk zet ik in de koelkast (of ik vries hem in voor een later moment) en ik warm hem op vlak voor de voeding. Kortom... ik heb een soort tussenweg gekozen. Wel geef ik Nathan nog 1 keer per dag nutrilon omneo, zodat hij went aan andere voeding voor het moment dat ik stop met de borstvoeding. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Een ander voordeel is dat je een vast rooster kunt maken voor het kolven en dat je borsten daaraan wennen...

;iefs kim

Dag Asja,

Mijn verhaal is iets anders, maar misschien heb je er wel wat aan. Ik ben juist gestopt met borstvoeding omdat mijn zoontje in 2 weken tijd 500 gram bleek te zijn afgevallen (hij zat met 4 weken zelfs weer onder zijn geboortegewicht...!).
De eerste 2 weken van zijn leventje heb ik hem gevoed met een tepelhoedje/tepelbeschermer, omdat hij vanwege een te kort tongriempje niet kon drinken van de borst. Na 2 weken is dit riempje vanzelf geknapt en deed hij het plotseling wel goed! Het probleem van voeden met een tepelhoedje is, dat de productie achteruit gaat. Maar, dat dit na 2 weken al zo rigoreus zou zijn, had ik niet verwacht!
Ik ben dan ook acuut gestopt met borstvoeding en ben gaan afkolven op gevoel. Misschien ook iets voor jou? Mijn situatie is heel anders, ik weet het, want ik had natuurlijk een erg lage productie en dus niet de stuwing etc waar jij wel last van hebt.
Op advies van het cb ben ik dus begonnen met afkolven op mijn gevoel. Wanneer mijn borsten zeer deden, heb ik de ergste druk eraf gekolfd. Dit was soms maar 2 minuten ofzo. Op deze manier was ik er binnen  3 dagen vanaf!
Nogmaals, mijn situatie is heel anders. Ik zou zeker het advies in winnen van een lactatiekundige of van het cb. Misschien dat ze voor jou iets heel anders aanraden.
In ieder geval heel veel succes en sterkte.

Ik moet zeggen dat ik heel erg opzag tegen het stoppen omdat borstvoeding toch het beste is voor je kindje, maar nu ik ben gestopt geeft het wel heel veel rust. Na die weken met problemen met aanleggen is het heerlijk om nu ook mijn man bezig te zien met voeden van ons zoontje. Je bent toch een stuk vrijer geworden (en je hebt je lichaam terug, wat na 9 maanden zwangerschap ook zeker niet vervelend is...)

Heel veel succes!
Groeten Monique

hOI,

Inmiddels zijn we ruim 2 weken verder en ik geef nu 2 flesje NAN-1 van Nestle per dag.
Jasmijn maakt het volgens mij niet uit wat ze krijgt als ze maar krijgt!
Nog steeds heb ik wel eens twijfels, maar ik wil gewoon dat mijn lichaam weer van mij wordt en niet meer dagelijks zeer doet door stuwing of knellende bh! en dat gelek grrrrrr..
Vanaf morgen wil ik over naar 3 flesjes per dag.
Vannacht ging even niet leuk. Ik kwam verkeerd uit met de voeding zodat ze om 22.00 uur een flesje heeft gehad, vervolgens sliep ze voor het eerst door, tot 7 uur maar liefst! Op zich fantastisch ,  maar dat was dus voor mijn bosrten niet fijn want die waren om 18.oo uur de avond ervoor voor het laatst aan de beurt geweest, auu!
DUs zat ik om 5 uur vanmorgen te kolven omdat ik zo veel pijn had door de stuwing..
Sjoinge jonge nog een paar weeekjes en dan ben ik er hopelijk van af en dan verbied ik mezelf om nog spijt te hebben.
groeten Elke

Terug
Bovenaan