Borstvoeding afbouwen AUW!!!!!!

Hallo

Ik heb mijn zoon nu 11 wk borstvoeding gegeven en ben sinds zaterdag aan het afbouwen (ik zat per voeding ruim een uur te voeden en overdag kost mij dit erg veel tijd. Heb nog een van twee rondlopen). Nu laat ik de 3e voeding weg. Maar mijn borsten staan nu de hele dag op knappen. Dus voor ik ga voeden moet ik eerst afkolven voor hij kan drinken, anders spuit het veel te hard naar binnen. En verslikt hij erg vaak.

Maar hoelang duurt het dat die borsten zo gespannen zijn (harde schijven, melkkliertjes worden erg dik en ze zijn erg pijnlijk).
En is er iets tegen te doen want twee uur voor het tijd is om te eten doet het al pijn. Ik probeer echt te rekken tot het tijd is en kolf dan pas een beetje af.

Iemand tips of is het doorbijten!!

Groetjes annegien

Dit doet inderdaad erg zeer! Ik heb eerst ook borstvoeding gegeven en op een gegeven moment zag ik het totaal niet meer zitten en ben toen vrij resoluut gestopt wat ook resulteerde in erg pijnlijke borsten. Dit duurde bij mij bijna 2 weken wat bij mij wel wat hielp was er  koude washandjes ophouden en boven de wasbak wat druk uit je borst knijpen.
Ik hoop dat deze tip je helpt succes ermee!

Groetjes Nancy

misschien een idee om de pil te gaan slikken?dan loopt de bv vaak ook snel terug.ze krijgen dan wel wat hormonen binnen,maar dat dat slecht zou zijn is volgens mijn huisarts achterhaald.mij werd het tenminste geadviseerd.maar bij mij was t in een keer afgelopen.ik had al bijna niks.
groetjes kari

Hoi Gienie,

Je geeft aan, dat je vaak ruim een uur aan het voeden was. Wanneer een voeding zo lang duurt, is dat toch vaak een teken dat er iets niet helemaal goed gaat. Meestal is er dan met het aanleggen iets niet helemaal goed gegaan, waardoor de baby de borst niet goed leeg kan drinken. Ook het gebruik van tepelhoedjes kan het voeden bemoeilijken. Kun je aangeven hoe de voedingen verlopen? Kan je baby goed aanhappen (dus tepel,  maar ook een groot gedeelte van de tepelhof)? Kun je zien/horen dat hij  een tijdje effectief aan de borst drinkt? Je baby zal dan eerst korte zuigbewegingen maken om een toeschietreflex op te wekken; zodra de melk begint te stromen, zal hij ritmisch  met lange halen beginnen te drinken  -zuigen, slikken, ademhalen- met af en toe een pauze.  De wangetjes zijn bol, de kaakjes bewegen tot en met de oortjes en je kunt de melk dan naar binnen horen klokken. Als de borst leeg raakt, zal de baby meerdere keren zuigen en dan nog eens een slokje melk doorslikken. Hoe voelt je borst na het voeden; is deze dan soepeler dan ervoor? Hoe ziet je tepel eruit direct nadat deze uit het mondje van je baby komt: mooi rond en roze, of wit/afgeplat/met een randje erover?
Op de volgende sites kun je meer informatie vinden over aanleggen: Eurolac-Borstvoeding Basis  (lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen) en Borstvoeding.com-Als je aanlegt. Wellicht kun je nog iets aan het aanleggen verbeteren, zodat je kindje effectiever aan de borst gaat drinken?

Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Jouw lichaam is er op ingesteld om een bepaalde hoeveelheid melk te produceren en daarom heeft het afbouwen ervan tijd nodig. Te snel afbouwen kan  leiden tot een borstontsteking.  Als je toch graag wilt afbouwen, probeer dit dan rustig aan te doen; meer informatie hierover kun je vinden op Bv.com-Afbouwen van bv.

Als je behoefte hebt aan een persoonlijk gesprek, kun je ook altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun  eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). De schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan