Borstvoeding afbouwen (help?)

Hoi lieve moeders,

Mijn dochter is 2 weken + 2 dagen en na een heftige bevalling en nasleep ben ik tot het besluit gekomen om de borstvoeding rustig aan af te bouwen.

Ik merk dat het me te veel energie kost en ik niet goed op mijn eigen herstel kan concentreren. Zowel lichamelijk als mentaal. Ik vind borstvoeding super mooi en ik ben dankbaar dat het (zo goed als) op gang is gekomen, maar ik heb gemerkt dat het niet helemaal mijn ding is.
Tegelijkertijd voel ik me schuldig (want hallo het gaat toch gewoon?) maar ik voel aan alles dat het tijd is om te stoppen.

Mijn plan is om iedere week 1 voeding te vervangen door flesvoeding. Rustig aan en met geduld.

Zijn er moeders die misschien ook ‘snel’ gestopt zijn met borstvoeding en/of moeders met tips om de overgang voor haar en mij soepel te laten verlopen?

Ik zou heeeeel graag jullie ervaringen horen en alvast bedankt voor de moeite!
 
Ik heb na 3 maanden moeten stoppen. Vond ik erg moeilijk, want mijn hele lijf schreeuwde dat het de enige goede voeding was en flesvoeding vond ik een heel naar idee. Ik had ook nogal een ideaalbeeld bij bv. Daar afscheid van nemen was moeilijk. Maar het ging gewoon niet. Het heeft me letterlijk bloed zweet en tranen gekost, en borstontstekingen. Lactatiekundigen konden ook niks meer betekenen. Ik wist het eigenlijk al rond 6 weken. Maar ik had tijd nodig. 
Luister naar je gevoel. Je mag en kan alles doen. Op flesvoeding worden ze ook groot. En afbouwen hoeft niet honderd procent. Al kan dat wel natuurlijk. 
Voor mij speelde mijn grote productie een rol. Dus steeds een voeding weglaten lukte niet. Dan kreeg ik heel snel verstoppingen en ontstekingen. Dus het ligt ook een beetje aan hoe je lijf reageert op de gekozen methode. Bij veel mensen werkt steeds een voeding laten vallen wel hoor! En dan kun je ook mooi rustig aanvoelen of je ergens een balans bereikt. Want fles en borst combineren is ook nog een optie. Voel je die niet, en lucht het alleen maar op, dan bouw je gewoon verder af. Zorg dat de voedingen die je afbouwt, gelijkmatig verspreid zijn. Dus niet uuuuuren niet voeden en dan 3 voedingen wel. 
De methode die mij hielp was deze: kolven en alles in de fles geven. En als ik dan een voeding wegliet, de kolfsessies opnieuw verspreiden over 24 uur. Toen ik op 2 kolfsessies per 24 uur zat, heb ik beide sessies steeds wat korter gekolfd. En het laatste beetje de stuwing doorstaan. 
Neem je tijd. Bouw pas een voeding af als je geen stuwing of harde plekken van de vorige afgebouwde voeding meer hebt. Sommige vrouwen lukt dat heel snel en dan ben je binnen 1 a 2 weken wel klaar. Ik zelf kon de eerste voedingen pas na een kleine week weer verder. Daardoor heeft het afbouwen me een maand gekost. 
Als je harde plekken krijgt, wacht niet af wat er gebeurt. Maar ga meteen verwarmen, masseren en leegkolven tot de plek weg is. Een beetje stuwing mag je negeren, zodat de productie vermindert. Maar harde plekken zijn verstopte melkkanaaltjes. Daar niks mee doen kan een ontsteking veroorzaken. 
Succes! Er is niks mis met je keuze!
 
 
Oh en het begin gaat langzaam. Maar hoe meer voedingen je afbouwt, hoe sneller je productie terugloopt of zelfs stopt. Dus laat je niet ontmoedigen door het begin. 
 
Ik moest na een maand gaan afbouwen want ging er ook aan onderdoor.
Heb 1 voeding vervangen tot de stuwing minimaal was en dan naar de volgende.
En dan begonnen met die in de nacht zodat mijn man die over kon nemen en dan de volgende was die er qua tijd het verst van af zit. Kan soms best snel gaan omdat het nog in de eerste maanden is. Heb aan het eind nog wat gekolfd omdat voeden haar pijn deed door spruw. Deed dat 3 a 4 x per dag en toen liep het wel snel terug.
Succes en niet schuldig over voelen! Beter een blije mama met energie dan borstvoeding.
 
Terug
Bovenaan