Borstvoeding afbouwen: hoe dan?

<p>Hoi! Aan alle moeders die ervaring hebben met borstvoeding en het afbouwen daarvan, even een vraagje. </p><p><br />Ik geef mijn dochter nu 6 mnd. borstvoeding. Wel op een andere manier dan gewenst, namelijk kolf ik vrijwel iedere voeding af. Dit is zo gekomen sinds ik weer aan het werk ging (toen ze +/- 3,5 mnd. oud was). Ze werd onrustig aan de borst en weigerde. Dus zat er uiteindelijk niets anders op dan kolven, mits ik door wilde gaan met borstvoeding. 's Nachts is ze lekker slaperig en wil ze (bij lighouding) nog wel aan de borst, maar soms slaapt ze door en krijgt ze een paar dagen alleen maar borstvoeding via de fles.</p><p>Ik vind dat voor mij de tijd is aangebroken om rustig aan te gaan afbouwen. Ik ben al aardig op weg, ik had namelijk een hyperproductie. Er liggen meer dan 50 voedingen van 150 ml. in mijn vriezer. Zelfs als ik nu ineens zou stoppen zou ik haar nog bijna twee weken volledig borstvoeding door kunnen geven vanuit de voorraad. <br />Ik kolf nu vier keer op een dag, ongeveer 150 ml. per keer (dubbelzijdig).</p><p>Ze drinkt nu +/- 5 voedingen van 150 ml. per keer. Dus ik loop nu 1 voeding achter op wat ze drinkt, die krijgt ze uiteraard uit de voorraad bij. <br /><br />Maar ik loop er nu soms 's avonds laat (of 's nachts, als ze nog komt) tegenaan dat mijn borsten dan te "leeg" zijn voor een volledige voeding, dus is ze niet geheel tevreden/verzadigd. Ik wil haar dan graag nog de borst blijven aanbieden, maar ik twijfel dus of dat momenteel genoeg is. <br /><br />Wat nu?<br />Kan ik nu het beste flesvoeding als laatste fles aanbieden zodat ze doorslaapt en ze niet 's avonds laat nog om de borst verzoekt terwijl die te leeg is? <br />Of kan ik het beste eerst alle voorraad borstvoedingen op maken en dan pas overstappen op flesvoeding? Met het risico dat ze dus wel in verhouding op een bepaald moment plotseling veel meer flesvoeding dan borstvoeding krijgt (of moet dit geleidelijker overgaan?).<br />Of kan ik beter overdag een voeding/kolfbeurt omwisselen voor een flesvoeding? </p><p>Het zijn zoveel mogelijkheden en ik vind het echt lastig hier een keuze in te maken. Voornamelijk omdat ik me tot nu toe heel erg heb vastgehouden aan die gezellige voedingsmomentjes samen in bed. En het ziet er dus sowieso naar uit dat ik die binnenkort moet gaan inleveren. </p><p>Hebben jullie tips? Alles is welkom. Alvast bedankt! En ook bedankt voor het lezen van mijn verhaal! ;)</p>
 
Ik heb iedere week 1 voeding laten vallen. Die vulde ik dan in met flesvoeding. Zo ging de overgang nar flesvoeding ook geleidelijk, de meeste kindjes moeten daar heel erg aan wennen namelijk. Je kunt het eerst ook zo ver afbouwen dat je bijv. alleen de ochtendvoeding/kolfbeurt nog houdt. Dan heb je evt dat gezellige momentje nog wel. 
 
Je zou ook kunnen beginnen met het geven van pap, sochtends of savonds. Of wellicht groente en fruithapjes introduceren? Dan heeft ze ook minder melk nodig. 
Qua afkolven zou ik overgaan op 3 maal daags, zodat, als je dat wil, je haar savonds nog kan aanleggen.
Succes!
 
Terug
Bovenaan