borstvoeding afbouwen, maar niet helemaal stoppen

Hoi allemaal,

mijn zoontje is bijna 7 maanden. Tot  5 maanden heeft hij volledige borstvoeding gehad, daarna borstvoeding en 1 keer een  gewone fles.  Als ik aan het werk was, kolfde ik twee keer per dag een fles vol en dat kreeg hij de volgende dag.
Nu is hij bijna 7 maanden en krijgt nog 4 voedingen per dag.
Zijn schema is nu:

   6.30: bv
10.00: broodkorstje
10.30: bv(fles) met rijstebloem
14.30 flesvoeding + fruit
18.00: warme hap
19.30: flesvoeding+ rijstebloem

Af en toe wordt hij 's nachts nog wakker en geef ik hem een beetje borstvoeding
Om de fles te kolven van 10.30 kolf ik dus nu nog. Maar ik merk dat m'n borstvoeding minder wordt nu ik hem minder vaak aanleg (eigenlijk nog maar 1 keer dus). En ik red het niet meer om een hele fles te kolven voor de volgende dag. Bovendien wil ik het kolven op mn werk gaan afbouwen of helemaal mee stoppen. Ik doe het nu al maar 1 keer per dag ipv 2 keer.

Ik heb eraan gedacht hem 's avonds in plaats van een fles brostvoeding te geven, maar merk dat hij daar niet genoeg aan heeft en dan wordt hij 's avonds weer wakker voor eten.

Anyway, om een lang verhaal kort te maken:

ik wil de borstvoeding nog niet helemaal opgeven, vind het nog te veel een fijn moment voor ons 2-en, bovendien is het soms ook meer de troost dan het eten zelf. Maar kun je wel alleen nog 's ochtends borstvoeding geven (en incidenteel 's nachts of om te troosten) en vervolgens de rest van de dag niet kolven? Of moet ik blijven kolven om de boel een beetje op gang te houden???

En zo ja, als ik stop met kolven, is er dan iets wat ik kan doen om mn borsten een beetje te ontlasten (want die begin ik toch op een gegeven moment wel te voelen)??

Groetjes,
Judith
 
Hoi,

Je eerste vraag kan ik niet beantwoorden.

Wat betreft het stoppen met afkolven. Ik heb het zelf helemaal afgebouwd eerst per keer. Toen ik nog maar 1x kolven over had ben ik per dag een paar minuten minder gaan kolven. Bijvoorbeeld eerst 15, toen 10, toen 5 en toen pas gestopt. Weet niet of dit 'officieel' zo hoort maar persoonlijk heb ik er veel aan gehad en geen last gehad van mijn borsten.

Annemiek
 
Hoi,
Je kan heel lang maar 1x per dag bv geven hoor. Ik geef mijn dochtertje al 2 jaar de borst.
En de laatste maanden 6 (schat ik) geef ik alleen in de ochtend de borst of alleen s nachts ligt er aan hoe laat ze komt.

Daarvoor gaf ik voledig de borst.

Kolven daar ben ik gewoon mee gestopt en ik moet zeggen dat ik geen last heb gehad van stuwing  of pijn. Je kan eventueel wel een gekneusd witte kool blad in je bh stoppen dat gaat de pijn en stuwing tegen.
Of de pijn weg kolven/ masseren maar niet te veel want dan blijft je lichaam bv aanmaken.

Groetjes joyce
 



Hallo Judith,

Ik heb mijn zoontje tot 8,5 maanden bv gegeven. Vanaf 7 maanden kreeg hij 1 fles poedermelk en de rest bv. Ik kolfde op mijn werk tot ongeveer 7,5 maanden. Daarna kreeg  hij 2x poedermelk en 's ochtends en 's avonds (toetje naar de "warme maaltijd").
Op een gegeven moment heb ik het toetje bv vervangen door poedermelk. En kreeg hij alleen nog 's ochtends bv en indien nodig als troost 's nachts de borst. Maar hij sliep al vanaf leeftijd 4 weken 's nachts door...
Toen ik stopte met kolven, en dus een voeding afbouwde, voelde ik wel dat mijn borsten goed vol zaten. Maar dit afkolven was nog niet nodig omdat er geen gigantische spanning op zat. Mocht je dit wél voelen en als vervelend ervaren, dan kan je de grootste spanning eraf kolven. Niet je borst leegkolven omdat je dan de productie "op peil houdt".
Als je nog maar één bv live wilt gaan geven, dan zou ik zelf kiezen voor de ochtendvoeding. Want meestal zitten je borsten 's ochtends redelijk vol omdat je 's nachts tijdens het slapen de meeste voeding aanmaakt.
Gedurende 1,5 maand heb ik mijn zoontje nog 1  maal bv  per dag gegeven als ontbijt. Op een gegeven moment werd hij erg onrustig aan de borst, begon de tepel te vast te klemmen met zijn kaken en trok eraan (auw!!). Door zijn hoofd goed vast te houden tijdens zo'n actie ging het redelijk, maar het plezier verdween. Ik vond het een mooie periode en dit moment was een juiste om het af te sluiten.

Groetjes Marieke
 
Ik wilde vanaf dat Famke 4 maanden was, haar nog 3 keer de borst geven. Kolven lukte helaas niet ( er kwam maar 30cc uit). Helaas merkte ik al heel snel dat bij de laatste voeding er niet voldoen meer inzat. Dus toen maar over op 2x, om 7 uur s'ochtends en 19:00 uur s'avonds. Maar al snel was de borstvoeding van 19:00 uur ook niet meer voldoende. Hierna heb ik nog ongeveer 1,5 week alleen smorgens borstvoeding gegeven. Totdat ik toch nog een flesje na moest geven. Dus helaas moest ik helemaal stoppen. Vooral smorgens vond ik het ook altijd een lekker rustig moment samen.
Dus ik denk dat je vanzelf wel merkt wanneer het niet meer voldoende is.
Succes ermee.
 
Terug
Bovenaan