Borstvoeding afbouwen maar nog niet stoppen

<p>Hoi, ik heb een vraagje aan andere moeders. Ik geef aan mijn dochter van 6 mnd nog 3x per dag borstvoeding. Om 7u s ochtends heb ik nog een volle voeding qua borst. Echter om 13u en om 19u heeft ze slechts een halve voeding aan borst merk. Ik zit er over te denken om daarom die van 13u te laten vervallen in hoop dat die melk er dan bij die van 19u bijkomt als soort stuwing. Of is dat dan enkel voor 1-2 dagen zo en loopt dan productie verder achteruit? Ik zou graag nog een tijde 2 voedingen per dag blijven geven...</p>

Ik zou deze vraag even op Facebook van la leche leque of borstvoedingsforum vragen. Zijn vaak ook lactatiekundigen die mee denken. Erg waardevol

Hoi gebruiker, voor zover ik weet geef je je kindje de hoeveelheid waar zij behoefte aan heeft. In 'normale' omstandigheden (gewoon medisch oke etc) is de middag- en avondvoeding dan niet perse een 'halve' voeding, maar de voeding waar zij (nog) behoefte aan heeft. Ze heeft dit zelf samen met jou(w) (lijf) zo opgebouwd en dat is juist het mooie van borstvoeding, perfect op elkaar afgestemd ? Het is natuurlijk wel zo dat als je de voeding laat vallen, je borsten even voller voelen, maar naar verloop van tijd maken ze dan ook minder melk aan. Volgens mij kan je kindje ook nog prima met 3 voedingen mits je het zelf natuurlijk ook prettig vind ? En krijgt ze al (even) bijvoeding? Het stemt zichzelf allemaal meestal wel af en als je merkt dat ze zelf minder behoefte heeft aan de 13uur voeding kan je die gaan verplaatsen of laten vervallen. Wat KT hierboven ook aangeeft zou je ook even contact op kunnen nemen met de gratis borstvoedingstelefoon van La Leche, geven vaak fijn advies ?

Drie voedingen per dag is bij 6 maanden erg weinig. De kans is dan heel groot dat je voeding terug gaat lopen zoals je zelf ook al gemerkt hebt. Nu verder afbouwen naar 2 voedingen zal dan zorgen dat het nog verder terug loopt. 
De kans dat je productie voldoende blijft met 2 voedingen per dag is nu heel klein. 
Wat is de reden dat je hebt afgebouwd naar 3 voedingen en nu naar 2 wilt gaan?

Vanwege werk afgebouwd naar 3 voedingen. Was eerst 5 x bv en 2 flesvoeding. maar ze slaapt ineens hele nachten door dus mis de avond en nachtvoeding nu ook. Ze heeft niet genoeg aan de borst, huilt net zolang totdat ze fles na krijgt. Ze krijgt dus sowieso 2 flessen kunstvoeding erbij op een dag. Groente en fruit allebei 150-200 gr per dag. Dus krijgt in totaal 4-5 melkmomenten, groente en fruit nu.
maar op t werk kan ik maar 1x kolven, en kolf dus maar 80-100 ml terwijl ze 180 ml drinkt uit fles....

En waarom ik terug wil naar 2 is omdat ze weinig interesse in borst heeft als t gewn complete maaltijd voor haar is. En ik soms om 11u moet kolven, soms om 14u pas ivm werkzaamheden

Toen ik terug wilde naar 2 liep het zo ver terug dat ze de borst niet meer wilde. Aan de kolf kwam er in 15 min dan in totaal 100 cc uit. Toen ben ik gestopt. Maar: iedereen is anders. Ik zou het zeker proberen, als die middag toch niet lekker gaat. Ik ken ook mensen die konden doorvoeden ochtend en avond.

In de regel zou je BV pas na negen maanden stabiel genoeg zijn om minder voedingsmomenten te hebben. Je kunt het altijd proberen maar de kans dat het helemaal terug loopt is nu nog heel groot

Terug
Bovenaan