borstvoeding afbouwen met baby zonder vaste drinktijden

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik ben bezig de borstvoeding af te bouwen, mijn baby is nu 7 weken. Ik heb de avondvoeding er al af (rond 23.00/00.00), maar voor de rest van de dag is het zoeken. We hebben nog geen strak ritme qua drinken dus ik probeer de voedingen gespreid te laten vallen. Hoe doe ik dit precies? En als ik voel dat mijn borst vol aan het raken is, een licht prikkelend gevoel, dan die borst laten of juist even aanleggen?</p><p>Ook beetje uit angst voor een borstontsteking, ik weet niet precies hoe vol je borsten mogen zijn. </p><p>Alvast bedankt!</p>
 
Liefst laat je nu een voeding ergens in de ochtend vallen. Bijvoorbeeld de tweede ochtendvoeding. Daarna een voeding in de middag. Probeer niet 2 opeenvolgende voedingen achter elkaar te laten vallen. 


Wat stuwing (prikkelend, vol gevoel, wat gespannen borsten) is nodig om het signaal aan je lijf te geven dat er minder melk aangemaakt moet worden. Merkje echter harde plekken/schijven, veel pijn of warme/rode plekken in je borst dan is het belangrijk om ze goed soepel te laten drinken door je kindje of soepel te kolven. Het afbouwen duurt dan wat langer, maar inderdaad belangrijk om een borstontsteking te voorkomen. 
 
Onze meid is 12 weken en ik ben nu op deze manier aan het afbouwen door wel of niet aan te leggen of te kolven:
1) wel, wel, niet, wel, wel, wel
2) wel, wel, niet, wel, niet, wel
3) wel, niet, niet, wel, niet,  wel
4) wel, niet, niet, niet, niet, wel
Vandaag heb ik ze vanochtend aangelegd en zou ik de rest van de dag het bij flesjes houden. Wanneer mijn borsten wel vol zaten maar het deed geen pijn of ik voelde geen warme of harde plekken, heb ik het gewoon zo gelaten. Wanneer mijn borsten toch echt zo vol zaten dat ze pijn deden en er harde plekken waren, heb ik ze een keer volledig leeggekolfd. De dag erna ging het dan wel weer beter en moest ik op hetzelfde schema niet meer kolven. Je borsten moeten wennen aan het minder aanleggen en hebben dus minder stimulatie nodig. Wanneer je dan toch weer te veel aanlegt of kolft, blijf je stimuleren ipv af te bouwen. Ons meisje heeft ook nog niet elke dag hetzelfde ritme dus door gewoon eerst wat af te wisselen lukte het ook best goed. Bij mij is mijn productie in ieder geval snel geminderd zonder problemen. Veel succes!
 
Terug
Bovenaan