Borstvoeding afbouwen na 4 weken

Lieve dames, het onderwerp zegt het al. Ik wil graag de borstvoeding gaan afbouwen. Ik heb nu voor de tweede keer in een week een borstontsteking en koorts en het voeden ging daarvoor ook niet optimaal. Ik voed met tepelhoedjes (echt niet fijn), kolf veel en geef nu vaak afgekolfde melk in een flesje. Het voeden is momenteel te pijnlijk. Ik heb voor nu alleen geen idee hoe lang ik over het afbouwen over “moet” doen. Schema’s die ik vind op internet gaan over 7 weken, ik denk dat dat in mijn geval wat lang is ? Heeft iemand hier ervaring mee of tips?<br /><br /><br />

Ik ben ook na 4 weken gestopt, ik heb toen wel nog een dag of 4 alleen de ochtend en avondvoeding gegeven, dus nog 2x per dag. Met 4 weken en 4 dagen compleet gestopt. Ja, je hebt stuwing maar dat is 2 dagen doorbijten en dan stopt dat. Dus ik ben behoorlijk snel gestopt, was er helemaal klaar mee ;)

Bedankt voor je reactie het kan dus wel wat sneller. ik moet helaas ook wel door blijven voeden/kolven tot de ontsteking weg is ?. Krijg vanmiddag een kuurtje.

Ik zou het evt voorleggen aan een lactatiekundige. Ik had overproductie en moest toen ook minderen, zij had hele goede tips voor een afbouwschema in combinatie met saliethee. Vaak kun je al telefonisch voor een klein bedrag advies krijgen. Succes met afbouwen en beterschap!!

Ik ben na 2 weken gestopt, heb toen nog 2 dagen alleen sochtends en savonds gekolfd en de voedingen met de fles gegeven want dan deed ik eigenlijk die 2 weken ook bijna alleen maar omdat het aanleggen en drinken rampzalig ging. Daarna 1 dag last gehad van een beetje stuwing verder niks. Bleef nog wel 3 dagen behoorlijk lekken dus heb wel zoogcompressen voor gehouden, just in case. Succes!

Als je al 2x in korte tijd een borstontsteking hebt, zou ik een lactatiekundige benaderen voor een persoonlijk afbouwplan. Nu afbouwen is sowieso geen goed idee, zolang je nog een borstontsteking hebt moet je borst leeg leger leegst en dus vooral niet afbouwen. 

Als je gaat afbouwen zou ik juist heel rustig aan afbouwen om te voorkomen dat je weer een borstontsteking krijgt. Een lactatiekundige kan de daarbij helpen. 

Via https://www.nvlborstvoeding.nl/ kun je een lactatiekundige bij jou in de buurt vinden. 

Idd nu zeker niet stoppen en de lactatie kundige een afbouwschema vragen...
Je weet dat je met tepelhoedjes 1x per dag sws moet leegkolven? Omdat je kindje het niet goed leeg krijgt door de tepelhoedjes? (Wellicht de oorzaak van je ontsteking?)
Het is idd ontzettend pijnlijk! Sterkte! Hopelijk gauw vanaf!

Bedankt allemaal voor de reacties en de tips. Ik weet idd dat ik tijdens de ontsteking niet kan stoppen en dat ik sowieso 1x per 24 uur moet kolven om leeg te maken ivm de tepelhoedjes . Ik heb inmiddels contact gehad met een Lactatiedeskundige en zij kan vandaag of morgen al even komen om met de juiste techniek de borst leeg te masseren en een afbouwschema te bespreken. Hopelijk ben ik er weer snel vanaf! ??

Terug
Bovenaan