borstvoeding afbouwen na 8 maand

Mijn zoontje is nu 7 1/2 maand en ik wil langzaam een begin maken met het afbouwen van de borstvoeding. Zijn huidige slaap- en voedingsschema is als volgt :
8.15 u     : BV
10.15 u : groente of fruithapje (2 of 3 eetlepels)
12.15 u : BV
12.30 u : slapen
± 15.15u : uit bed
16.15 u :  BV
18.15 u : BV
18.45 u : slapen
22.30 u : BV

Wie heeft een voorstel hoe ik  de borstvoeding af kan bouwen zonder er gelijk heel veel tegelijk af te bouwen ? Graag zou ik z'n slaapschema zoveel mogelijk intact houden.

 Gr. San
 
Hai San,

Hoe en waarom wil je gaan afbouwen??? Wil je het gaan vervangen door KV of wil je het gaan vervangen voor vaste voeding??? Wat wil je bereiken???

Dit is toch wel belangrijk om onze antwoorden op te baseren... Met jouw vraag kunnen we verschillende kanten op...

Groetjes Nynke
 
quote: blesdientje schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-02-2006 12:15:30'));

Mijn zoontje is nu 7 1/2 maand en ik wil langzaam een begin maken met het afbouwen van de borstvoeding. Zijn huidige slaap- en voedingsschema is als volgt :
8.15 u     : BV
10.15 u : groente of fruithapje (2 of 3 eetlepels)
12.15 u : BV
12.30 u : slapen
± 15.15u : uit bed
16.15 u :  BV
18.15 u : BV
18.45 u : slapen
22.30 u : BV

Wie heeft een voorstel hoe ik  de BV af kan bouwen en graag zou ik z'n slaapschema zoveel mogelijk intact houden.    Ik wil  de BV nu  langzaam minderen zodat ik na een maand of 9 helemaal kan stoppen.
Dus  deels moet hij over op flessenmelk maar misschien ook al deels op vaste voeding ?
Uit de fles wil hij trouwens wel drinken maar  alleen als er BV in zit !

 Gr. San



 
Nou, in principe vervang je nu als eerste de voeding die het minste oplevert... Dit zou de voeding van 18.15 kunnen zijn... en anders de late avondvoeding... Het is voor iedereen verschillend, je zal even goed naar je eigen lijf moeten luisteren...

Om je kind aan de flesvoeding te laten wennen, kan je beginnen met een volle fles BV en dan 10 cc kunstvoeding erbij (wel klaargemaakt natuurlijk, niet alleen de poeder erbij in..) de volgende keer 20cc (en dus wat minder bv erin) totdat je volledig kv geeft... Ze moeten gewoon langzaam aan de smaak wennen...

Misschien dat je de voedingen wat meer gestructureerd kan aanbieden, zodat je 's ochtends vroeg, dan voor de middagdut, dan rond etenstijd en dan rond slaaptijd of als je zelf naar bed gaat... Na de middagdut kan je ook groentehapje of liga met diksap, thee of water gaan geven...

Qua KV en BV kom je als het goed is, eerst uit op BV-KV-BV-KV-BV dan vervang je de bijvoorbeeld de laaste voeding, daarna de derde voeding en pas als laatste de ochtendvoeding... Bij het afbouwen vervang je maar maximaal één voeding per week, dit om borstontstekingen te voorkomen...

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is?

Groetjes Nynke
 
Hoi San,
Als ik zo eens kijk naar wat je zoontje krijgt, dan is dat wel heel veel melk en weinig anders: je kunt ook eerst de groente- fruithappen gaan opvoeren, dus elke dag groenten en fruit. En ook kun je hem nu brood en pap gaan geven. Als je die pap dan maakt van KV dan vervangt dat meteen een sessie BV; ook zal je zoontje minder behoefte krijgen om te drinken, als hij meer gaat eten.

Mijn dochtertje is nu 8,5 maand en ik ben begonnen met pap en daarna om de middagvoeding eruit te halen, omdat ik dan ook eens weg kan overdag, zonder meteen te moeten kolven. Na een poosje wilde ze geen pap meer, dus krijgt ze nu brood

Zij krijgt nu:

6.30 uur BV (en dan slaapt ze nog even verder)
9.00  boterham
10.30 yoghurt
11.00 KV (125) -> slapen
13.00 fruit
14.30 boterham
15.00 KV (125) -> slapen
17.00 crackertje/babykoekje + water/diksap
18.30 warme hap + water/diksap
23.00 BV

Soms drinkt ze 's avonds voor het slapengaan nog BV, soms heeft ze zoveel warm gegeten dat ze niet meer hoeft.

Succes,
Michelle.
 
Sorry hoor, maar met de nieuwe adviezen, begin je pas na zes maanden met de BIJ voeding... Dit is voeding bij de borstvoeding of flesvoeding, het vervangt nog geen borst/fles....

Mijn dochter krijgt nu redelijk vaak wat tussendoor aangeboden (soepstengels, broodkorsten, rijstwafeltjes, groentehap) maar dit is nog lang niet voldoende om voedingen over te gaan slaan... Ze is nu bijna acht maanden en krijgt nog steeds BV op verzoek... om ongeveer 06-10-13-16-19 uur en dan vaak 's nachts ook nog... Ik heb een kleine drinker (dus vaak kleine beetjes) en ze groeit goed.

De bijvoeding is nog echt bijvoeding, haar darmpjes moeten er nog echt aan wennen... Als ik teveel bijvoeding geef, zijn haar darmen nog echt van slag. Rustig opbouwen, werkt vaak beter.

Ze geeft nu 's morgens een hapje erbij, straks zal ze dat 's middags ook gaan doen, dan kan je langzaam verder opbouwen.

Met de flesvoeding gaat dat niet veel anders, herinner ik mij van mijn tweede dochter.

Haar vraag was hoe ze het beste de BV kon afbouwen en dat zal toch rustig aan moeten ivm ontstekingen..... Dat daar wat meer bijvoeding bij kan, ja dat komt vanzelf...

Groetjes Nynke
 
Er staat toch ook helemaal nergens dat die overgang binnen drie dagen moet geschieden? Wel dat met 7,5 maand (en dat is eer dan 6 maanden; ik schrijf ook niet dat ik voor 6 maanden bijvoeding gaf of zulks aanraad): drie lepels fruit of groente best uitgebreid mag worden.
Michelle
 
Terug
Bovenaan