borstvoeding afbouwen... (yvonne z en anderen?)

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Mijn zoontje is net 4 maanden en ik wil hem 6 maanden borstvoeding geven en dan beginnen met het introduceren van vast voedsel via de rapley methode. Echter wil ik vanaf dan ook heel langzaam (van de 6e t/m de 8e maand als dat uberhaubt kan) de borstvoeding gaan afbouwen. Nu  heb ik wat vragen daarover en ik hoop dat iemand daar een antwoord op heeft.

- moet ik hem dan perse andere kunstvoeding geven of mag hij ipv daarvan wat anders hebben (dus ook geen borstvoeding)?
- en is het lichamelijk gezien mogelijk om (vanaf 6e mnd) de voedingen van 10.00 en 14.00 te vervangen voor kunstvoeding/ iets anders  en de borstvoeding voorlopig in stand te houden (t/m 8e maand). Ik ben het kolven ook bijna beu!

Wie of wie heeft er ervaring/ tips voor me?
Alvast bedankt. (ben er ook wel vroeg bij maar goed zo ben ik nu eenmaal).

Groetjes Marieke

Ik zou eens kijken op borstvoeding.com en op het bijvoedingsforum wat daarbij hoort. Daar vind je heel erg veel informatie.

Mijn advies: ga zo lang door met voeden als je zin hebt. Ik het 1 voeding afgebouwt tot fv vanaf 9-10 maanden omdat ik niet meer mocht kolven onder werktijd. Nu zit ik nog op 3 voedingen en mijn zoontje is ondertussen bijna 16 maanden.

http://www.network54.com/Forum/382080/               is de link naar het bijvoedingsforum.

Succes,

Miriam

oja, en je lijf went er vanzelf aan dat je minder voedt. Je kunt zelfs gewoon 1 voeding per dag of 2 hebben. Je borsten passen zich aan.  

Hoi Miriam,

Knap dat je nog zo lang voed! Bedankt voor de tip. Ik ken hem echter al, zit er al vaak te zoeken en surfen. Ik hoop echter dat er binnen dit forum weer anderen zijn met misschien wel andere tips .
Ik ben echt aan het bekijken of je ook iets anders kunt geven dan kunstvoeding of dat ons kleintje daar tot een bepaalde leeftijd het daar toch echt mee zal moeten doen.

Groetjes Marieke

Hoi Marieke,

het borstvoedingsforum is idd een hele goeie site voor dit soort vragen, elke vraag ik al een keer gesteld :)

Mijn zoontje is nu bijna 7 maanden en ik doe een combi borst/kv. Tot 6 maanden volledig bv gegeven en na 6 maanden gestopt met kolven op het werk (ik was het zat). Nou werk ik maar 2 dagen op kantoor en 1 dag thuis (en op die dag thuis kolf ik nog wel 1 keer) dus dat valt mee. Tot nu toe lukt het prima om de overige dagen en avonden (en nachten, zucht...)  borstvoeding te blijven geven.

Wanneer kindjes gewone melk of yoghurt (ipv opvolgmelk) mogen weet ik niet precies. Op zich mogen ze met 6 maanden natuurlijk gewoon water, diksap/rosivicee of slappe thee. Maar volgens mij moeten ze nog wel een bepaalde hoeveelheid melk (opvolg of borst).    

Hoi Marieke,

ik ben het met Mirjam eens. Kijk gewoon hoe het gaat rond de tijd dat je kindje 6 maanden is. In de komende 2 maanden zal het 'voedingsschema' van je kindje waarschijnlijk nog wel veranderen. Ik weet niet hoeveel dagen je werkt en hoe vaak je nog kolft op een werkdag? Zelf werk ik 3 dagen per week en heb ik t/m 9 maanden 1 keer per werkdag gekolfd (in het begin vaker). Dit vond ik redelijk goed te doen, maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Omdat ik op die manier net niet genoeg melk op voorraad had, ben ik ook de late voeding gaan kolven toen m'n zoontje daar niet meer om kwam vragen. Ik kolfde dan gewoon voordat ik zelf naar bed ging. Op die manier had ik toch voldoende melk voor de dagen dat ik er niet was.
Ik heb net als jij met enige regelmaat gedacht:"Nu ga ik een voeding overslaan en iets anders geven."   omdat ik het zat was, maar het is er uiteindelijk nooit van gekomen omdat er telkens weer wat in positieve zin in het 'schema' veranderde zodat het minder belastend werd. Ik geef nu nog 3 voedingen per dag en m'n zoontje is nu 13 maanden. Op m'n werk kolf ik niet meer en sla ik dus een voeding over, maar dat geeft geen problemen. Vast voedsel heb ik ook geïntroduceerd via Rapley en het gaat echt heel goed!
Oja, je zou inderdaad yoghurt kunnen geven, wel volle, want daar zitten meer voedingsstoffen in. Ken je trouwens het boek van Stefan Kleintjes (Eten voor de kleintje, van borst tot boterham)? Erg interessant en ook al sprak niet alles me aan heb ik hier best een hoop handige tips en informatie  uitgehaald.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes,
Margrethe

Terug
Bovenaan