Borstvoeding afbouwen

Hoi meiden, even m’n verhaal kwijt. Ik geef nu ruim zeven maanden borstvoeding. Merk dat ik allerlei kwaaltjes heb, een verkoudheid die maar niet over gaat, maagklachten, een infectie aan m’n teen waarvoor ik antibiotica kreeg. Mijn dochter slaapt nog niet door en wordt gemiddeld 1 a 2 x per nacht wakker. Ik leg haar dan aan, ze drinkt en sabbelt even en valt direct weer in slaap zonder gemor. Het zijn fijne momentjes. Maar heb wel t idee dat mijn weerstand laag is gezien mijn kwaaltjes. Dus nu ga ik de borstvoeding afbouwen. In overleg met een borstvoedingskundige als eerste proberen om de nachten niet meer te voeden. Dus eerst naar een flesje gekolfde melk aanbieden en dan naar een flesje water aanbieden.<br />Hoewel ik er achter sta, want ik kan ook alleen een goede moeder zijn als ik me fit voel, merk ik dat ik ook echt wel wat moeite heb. Die knusse momentjes in de nacht, ik ga ze missen. Ondanks de vermoeidheid en het uit bed gaan, want het is fijn als ik meer kan slapen. Heb t met veel liefde gedaan en het is loslaten, wat er bij hoort. Overdag ga ik daarna heel gefaseerd en rustig afbouwen zodat we ook beiden kunnen wennen. Eerst de vriezer leegmaken en dan kijken of ik over ga op de flesvoeding. Geen idee welke ik ga gebruiken. <br />Merk dat ik t even van me af wilde schrijven. Ben aan de ene kant realistisch, maar vind t ook jammer. Ik koester de mooie momenten en ben dankbaar dat het zo goed is gegaan. <br />
 
Het is ook gewoon een beetje moeilijk, dat hoort erbij! Ik denk dat veel moeders die lang bv hebben gegeven dat zullen beamen :) Het is gewoon het einde van een fase die nooit meer terug komt. Ik had dit ook, ook al stond ik er echt achter. Je zult dit vast ook met andere toekomstige fases gaan hebben :) Zo lang jij een bewuste keuze maakt waar je achter staat is het prima toch! Maar dat betekent nooit dat er geen emoties bij kunnen komen kijken :)
 
Heel herkenbaar! Ik heb nog een poosje s morgens en s avonds borstvoeding gegeven en aangevuld met flesje omdat het niet genoeg was maar ik er moeilijk afscheid van kon nemen. Maar het komt goed. Uiteindelijk heb je er vrede mee. Succes!
 
Ben je bij de huisarts geweest om te kijken of er een oorzaak voor al je kwaaltjes is? Vitamine D of B12 tekort bijvoorbeeld, of een probleem met je schildklier. 
In principe zou borstvoeding deze klachten niet moeten geven, een vrouwenlichaam is ervoor gemaakt en zou dus niet deze klachten moeten krijgen van borstvoeding. Als dat zo was, waren de zoogdieren allang uitgestorven;)
 
Link je je klachten aan het geven van bv? Ik denk echt dat dit onterecht is. Bv afbouwen is natuurlijk je eigen keuze maar ik denk dat je de oorzaak van je klachten ergens anders moet zoeken. Overigens is gezonde en genoeg voeding wel belangrijk als je bv geeft. Mijn zoon (inmiddels bijna 5) dronk 15 maanden bij mij en toen paste ik in maat 34. Oftewel: ik viel enorm af en moest echt op mijn gewicht en eten letten om gezond te blijven. Overigens knap dat je al 7 maanden bv geeft, logisch dat er allerlei gevoelens bij komen kijken nu je gaat stoppen. :)
 
Terug
Bovenaan