Borstvoeding afbouwen

Bedankt voor de vele lieve reacties.
Maar nu zit ik denk ik met een volgend probleem. Heb de bv dus volledig afgebouwd. Maar nu is mijn linkerborst keihard aan het worden. Net of er een harde schijf in zit. Dit zal wel stuwing zijn neem ik aan. Het doet zelfs wel wat zeer. Moet ik nu wel of niet gaan afkolven?
Wie weet raad?
Ik hoop dat jullie me wederom met tips kunnen bijstaan.
Veel succes allemaal met het moederschap. Ik blijf het geweldig vinden met zo'n schat van een dochtertje.
 
als je een harde schijf voelt en t doet zeer kan het een beginnende borstontsteking zijn. laat er voor de zekerheid even naar kijken!
volgens mij is het dan wel het beste om je borst leeg te maken.
 
Hoi Yvette,

Dit is geen stuwing maar kan een beginnende borstontsteking zijn. De harde plek wordt veroorzaakt door een verstopt melkkanaaltje. Dit kan op een bepaald moment gaan ontsteken (een borstontsteking kan trouwens heel snel komen opzetten, bel als je koorts krijgt meteen je huisarts!).

Je kan de harde plek zachtjes wegmasseren, bijv. onder een warme douche. Warmte is goed om de melkkanaaltjes te openen. Je kan ook je borsten in een teil of wasbak met warm water hangen en daarna masseren. Ook warme compressen kunnen helpen.

Hier vind je meer informatie:
http://www.borstvoeding.com/abon/borstontsteking.html

Groetjes,
Pauline
 
ik ben hier gisteren toevallig ook voor naar de huisarts geweest. Je moet inderdaad je borst leegmasseren of leegkolven. Als je dit niet doet loop je inderdaad kans op een borstontsteking.
Verder goed in de gaten houden of je geen rode plekken op je borst krijgt, of koortst. Wanneer dit het geval is moet je contact opnemen met je huisarts!
succes ermee
 
Ik heb zelf ook een paar weken geleden de bv afgebouwd. Die harde plekken zijn inderdaad verstopte melkkanaaltjes. wegmasseren is de beste oplossing. Als dat niet (goed) lukt dan een klein beetje afkolven en (desnoods onder het kolven) weer masseren. Als je last krijgt van hele warme borsten of als de harde plekken in je borsten pijn doen, helpt het volgende ook: koop een witte kool en snij deze in tweeen. Leg de kool in de vriezer. Houdt de twee platte delen van de kool tegen je borsten gedrukt tegen de pijn/hitte. Klinkt raar maar het helpt echt! (bij mij tenminste) Je hoeft niks tussen de kool en je borst te doen want de kool vriest niet aan je borst vast. (was ik zelf eerst wel bang voor, maar er gebeurd echt niks)

Ik hoop dat je wat aan deze reactie hebt. Suc6!

Groetjes, Patricia
 
Terug
Bovenaan