Borstvoeding afbouwen

Hallo allemaal,

Na een week van regeldagen heb ik zojuist besloten dat ik de borstvoeding ga afbouwen. De hele week kwam Stijn al minimaal eens per twee uur en na 30 minuten drinken had ik het idee dat hij nog niet genoeg gehad had. Na een week van alleen maar huilen en constant voeden, heb ik besloten dat het tijd is. Komende vrijdag moet ik weer gaan werken en het kolven lukt de laatste tijd voor geen meter. Ik ben er gewoon helemaal klaar mee.

Vanwege de sociale druk en waarschijnlijk vooral ook door de druk die ik mezelf heb opgelegd voel ik me wel heel schuldig, maar ik heb er gewoon echt geen zin meer in. Ik wil mijn lichaam terug. Ik wil dat mijn man ook de eerste voeding kan doen, dat ik wegkan zonder kolf en me zorgen te hoeven maken dat ik misschien niet genoeg voeding heb staan.

Ik voel me vreselijk schuldig, maar tegelijkertijd ben ik ook zo opgelucht nu ik dit heb besloten. Natuurlijk blijf ik nog wel wat voedingen doen, maar de ergste druk is er af.

Er zullen vast vrouwen zijn die vinden dat ik door moet zetten, maar na dik 3 maanden vind ik het nu genoeg!

Kan iemand me vertellen hoe je het beste je borstvoeding kunt afbouwen?

Groeten Carina

hoi carina
goed besluit meid.ik stond vorige week voor tzelfde dillemma.alleen bij mij heeft boas  maar sporadisch  aan de borst gedronken omdat hij mn tepel niet te pakken kreeg.ik kolfde zoveel mogelijk,maar kwam nooit verder als 50 cc.dat vulde ik aan met kunstvoeding.nadat boas al 2 dagen huilde van continu honger zag ik er ook geen gat meer in en ben ik overgestapt op voeding voor hongerige baby's.ik heb de bv heel makkelijk kunnen stoppen door alleen te kolven als ik stuwing had en boas af en toe nog eens aan te leggen voor een extraatje.dit was 1 dag 2 keer en de volgende dag nog maar 1 keer en toen was de melk zo goed als weg.
voor het afbouwen zijn schema's.die kan je vast wel ergens op internet vinden.ik zal ook even voor je zoeken.het is zoiets van:fles,borst,borst,borst,borst,fles.2 dagen later fles borst,borst,fles,borst,fles enz..maar als je kindje tekort komt kan je het ook sneller doen hoor.het is wel leuk die schema's,maar je kindje hoeft geen honger te lijden.alleen voor je borsten moet je het goed afbouwen anders krijg je pijn.maar dat kan je ook doen door te kolven.of je kindje naast de fles een "toetje" aan de borst te geven.
moeilijke beslissing he?ik vond het ook erg moeilijk,maar t ging gewoon niet en ik ging er echt aan onder door.als je kindje straks tevreden is na een voedzame fles weet je dat het zo goed is.
sterkte!
groetjes kari

Kan me goed voorstellen dat je je schuldig voelt, maar geloof me flesvoeding is ook erg goed! Je kunt als volgt afbouwen:
1. BV        BV        BV        Fles        BV
2. BV          Fles        BV        Fles        BV
3. BV        Fles          Fles        Fles        BV
4.  Fles        Fles        Fles        Fles        BV
5. Fles        Fles        Fles        Fles        Fles.

Het ligt er een beetje aan hoe snel je wilt afbouwen en hoeveel last je krijgt, maar ik wilde er per fles zo'n 3 dagen over doen, dus stap 1, 3 dgn, stap 2, 3 dgn enz. Alleen liep het bij mij erg snel terug. Dus het werd per stap 2 dagen.
Hoeveel je in het flesje moet doen zou ik even met CB overleggen, had ik ook gedaan.

Heel veel succes en het komt allemaal goed!

Groetjes Sandra

Hai Carina,

Mogelijk zijn dit geen regeldagen maar een groeispurt geweest... dan lijkt het wel op regeldagen, maar willen ze (door alle veranderingen die in het lijfje plaatsvinden) op het meest veilige plekje zijn die ze maar kennen.... en voor borstgevoedde baby's is dat aan de borst, bij mama.

En nee, ik vind niet dat je perse moet doorzetten, dat is een beslissing die alleen jij kunt nemen!!!!

Het afbouwen. Eén voeding per drie dagen laten vallen, is voor de meeste dames wel erg rap. Ik wil er daarom ook geen specifiek aantal dagen aan vastknopen. Luister naar je lichaam en bouw de volgende voeding pas af, als de andere al vervallen voeding je geen stuwing meer geeft. Zorg dat je eerst om en om uitkomt, dus niet twee voedingen die achter elkaar komen afbouwen. Vaak is de late middagvoeding het makkelijkste om als eerste te laten vallen (dan is de productie meestal minder omdat je moe bent en het druk hebt)

Ik weet niet hoeveel voedingen je (buiten deze afgelopen week om) normaal nog geeft... maar als je er vijf zou geven (ik zat met drie maanden nog op een voeding of acht/negen per etmaal) laat je als tweede dus de latere ochtendvoeding vallen, zodat je bv/kv/bv/kv/bv uitkomt (of een variant daarop bij meer voedingen) Je kiest gewoon iedere keer de voeding die voor jouw gevoel het minste melk/stuwing oplevert.

Luister goed naar je eigen lichaam, pijnlijke stuwing is niet goed, dan zal de borst leeg gemaakt moeten worden (minstens totdat alle harde pijnlijke plekken weg zijn) aangezien je anders grote kans op ontstekingen krijgt.

Als laatste bouw je trouwens de ochtendvoeding af, ipv de avondvoeding zoals eerder vermeld. De ochtendvoeding is bij de meeste vrouwen de voeding waar het meeste melk wordt geproduceerd en is het lastigste om af te bouwen. Die doe je dus ook even anders dan de andere voedingen.... eerst om de dag geven (of kolven) dan om de twee dagen.... in principe moet die laatste voeding nog gegeven worden totdat je geen pijnlijke stuwing meer hebt. Je kan deze voeding dus steeds iets verder verschuiven, hierdoor wordt de productie minder, totdat het uiteindelijk stopt.

Kijk gewoon hoe het allemaal gaat, misschien vind je een combinatie tussen kv en bv wel prettig. Dan bouw je af tot het voor jou acceptabel is.

Qua hoeveelheid kunstvoeding: De totale maximale hoeveelheid, deel je door het aantal voedingen (dus bv voedingen) die je nu geeft. Die hoeveelheid die uit dat rekensommetje komt, kan je aanhouden als richtlijn voor wat er in het flesje gaat. Kan zijn dat er door de kunstvoeding een ander aantal voedingen gehaald gaat worden, dan kan je de hoeveelheid natuurlijk daar weer op aanpassen. Als je maar niet over de totale daghoeveelheid kv uit komt (vanwege toegevoegde stoffen mogen ze maar een bepaalde hoeveelheid per dag hebben)

Heel veel succes,

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere (borstvoedende) ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Terug
Bovenaan