Borstvoeding afbouwen

Hoi dames,

Even een vraag: mijn zoon is 3 maanden en krijgt vanaf zijn geboorte bv. Ik ben zelf sinds een paar weken weer aan het werk en ik zit helemaal niet lekker in mijn vel. Ik voel me ook helemaal niet prettig bij het kolven op mijn werk en wil eigenlijk gaan afbouwen, maar hoe je dat?? Het liefst wil ik de ochtend- en avondvoedingen voorlopig nog wel zelf blijven geven. Hebben jullie tips hoe ik met afbouwen kan beginnen? Op de sites voor borstvoeding kan ik er niks over vinden, helaas!
Oja, hoe goed bedoeld ook, liever geen preken over dat ik het nog langer zou moeten volhouden, daar ben ik me namelijk van bewust, maar mijn kind heeft niets aan een futloze moeder...

MicK78

Hey,

erg herkenbaar! ik wilde al 2 keer stoppen omdat ik er door zat, maar telkens toch maar niet...
Nu ik weer ga werken ga ik ook aankijken hoe het gaat met kolven enzo en anders ook naar bijv 2 voedingen, of misschien 1x kolven overdag en dan kun je 's nachts lekker makkelijk de borst geven. Ik ben namelijk al weken "pips" en moe...

Ik heb begrepen dat als je wil afbouwen je het best kan beginnen door 1 voeding te gaan vervangen door fv, en dan bijv als eerste de late in de middag (hakt er t minst hard in) dat doe je 3 dagen en dan kun je er weer een voeding vervangen, zo bouw je langzaam af. Je kan ook in 1x je nieuwe schema gaan toepassen, maar dat voelt niet zo prettig!

Wel knap dat je die beslissing hebt genomen (mag ook wel eens gezegd worden hoor!) ik wilde het een paar keer doen, maar kreeg zo'n naar gevoel en heb t toch maar niet gedaan elke keer.. De keus om te stoppen of minderen kan je best sip maken, en daar liet ik me weer door inpakken.. maar die BV vreet me nu wel op. SOms moet je gewoon voor jezelf kiezen, dat is uiteindelijk ook het beste voor je kind! (haha lekker dubbel voor mij, maar daarbij vind ik het ook eng om weer zo'n verandering door te voeren, Birgit is al niet zo makkelijk!)

Succes! Evelien

hoi mick,

Hoeveel voedingen geef je nu?
Stel je geeft 7,11, 15, 19, 23.
volgens mij kun je het beste de voeding van 15 uur overslaan en dit 4-5 dagen doen of een week en vervolgens  die van 11 uur.

of geef je 7,10,13,16,19,22?
Dan kunje eerst die van 16 uur stoppen, dan die van 10 uur.Dan die van 13 uur en dan kun je smorgens en svonds blijven voeden.    

maar misschien kun je beter contact opnemen met een lactatiekundige in de buurt. het consultatieburo weet ze vast wel bij jou. Zij kunnen je precies hiermee helpen.

Succes iig!

Hoi!

Ik ben net 2 wkn helemaal gestopt met borstvoeding.
Ik heb 7,5 maand borstvoeding gegeven.

Elke twee weken heb ik een voeding geminderd, en vervangen door fles.. of zoals nu  hapjes ed.

Ik ben afgaan bouwen toen Tom nog op borstvoedingen zat per dag.
Elke twee weken dus een voeding overslaan, en zo bouw je vanzelf af.

Ging mij erg goed af, ik met de eerst afbouw-periode, dus van de eerst bv wel af en toe gekolft... maar op het laatst gewoon niet meer.

En het gaat goed.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven :)

Hallo hier een afbouwschema

www.frisokindervoeding.nl /blauw/ flesvoedingcontent.html

Ben zelf nu net begonnen met afbouwen van de borstvoeding. Onze zoon is nu 3 maanden oud.
De reden dat ik afbouw is omdat ik wel graag weer twee dagen wil gaan werken en niet wil gaan kolven. maar wel borstvoeding wil geven. En na ja dat werkt niet. Voor mijn gevoel moet ik nu eerst rustig de borstvoeding afbouwen oftewel dit hoofdstuk sluiten en dan overgaan naar werk zoeken. Heb mijn vorige baan van 4 dagen opgezegd.

Ik heb de fles van 19.00 uur al een tijd vervangen ongeveer een maand en ben nu bezig met die van 12.00 uur.

Groeten

Diarich

hoi, ik ken het probleem.
Mijn zoontje is nu 9 weken en heb de eerste 4 weken bv gegeven, maar zat er toen helemaal doorheen.
Heb toen advies aan de verloskundige gevraagd, over hoe ik het moet afbouwen, wilde er echt zo snel mogelijk vanaf.
Zij adviseerde mij om 's avonds de één na laatste voeding over te slaan en die als fv te geven, zodat je niet met volle borsten naar bed gaat.
Dat slaapt ook niet lekker, en 's ochtends de tweede voeding ook over slaan en fv geven.
Dat een paar dagen aanhouden op ongeveer dezelfde tijd, zodat je borsten eraan kunnen wennen, en als dat goed gaat telkens een voeding erbij pakken.
Ik heb er een week over gedaan met afbouwen, en ben toen volledig overgegaan op de fles.
En als ik het gevoel had dat mijn borsten op klappen stonden deed ik wat afkolven en dan ging het weer.
Doe je borten goed koelen eventueel met kool bladeren helpt nl erg goed.
Ik geef nu al weken volledig fv en het bevalt me prima.
Ze groeien als kool met de fles, en je weet hoeveel je geeft, en dat je baby voldoende krijgt.
Heel veel succes en het komt best goed,

Groetjes michelle

Hoi,
Hierboven zijn tips gegeven om te gaan afbouwen, daar hoef ik verder niets aan toe te voegen. Het enige is inderdaad om genoeg tijd te nemen voor het afbouwen, dit om borstontstekingen te voorkomen. In principe staat er ongeveer 1 voeding per week voor. Je kan iets schuiven met de hoeveelheid dagen per af te bouwen voeding. Waarschijnlijk merk je zelf wel wanneer je borsten, na het stoppen van 1 voeding, weer prettig voelen. Dan is het tijd om een volgende voeding af te bouwen.
Ik wilde nog even kwijt dat ik mijn zoontje op een gegeven moment (van 7 tot 9 mnd) alleen nog 's ochtends en 's avonds heb gevoed. De overige voedingen waren flesvoeding. Dit ging prima. Op deze manier was het nog lekker nagenieten van de bv periode om het langzaam te kunnen afsluiten.
Heel veel succes!
gr. Marieke

Terug
Bovenaan