borstvoeding afbouwen

Daar ik nu voor de derde keer borstontsteking heb en daarnaast bekkeninstabiliteit (die onder invloed van de hormonen voor bv  langzamer geneest), wil ik met pijn in mijn hart de borstvoeding gaan afbouwen en overschakelen op flesvoeding. Ik weet zeker dat ik het intieme moment van de voeding ga missen..

Nu las ik op de flesvoeding dat baby's boven de 6 kilo maar vier keer 200 ml. voeding nodig hebben. Olivia komt echter zo'n 6-7 keer per dag voor borstvoeding. Bij de creche drinkt ze maar kleine beetjes (max. 130 ml. per keer). Allereerst vroeg ik met af  of 800  ml. wel  genoeg voeding is. Baby's die lichter zijn, krijgen meer. Verder  vind ik het erg ingewikkeld om om te schakelen naar vier voedingen per dag.  Heeft iemand tips hoe ik dit kan doen?

hoi hoi
allereerst jammer is dat he?
ik heb maar 6 weken bv gegeven omdat mijn zoontje zo'n ontzettende honger had en ik niet genoeg voeding had, ik was werkelijk de hele dag aan het voeden.
ik denk dat je het beste even het cb kan bellen om te vragen.
maar die vier voedingen  komen vanzelf hoor de eerste dagen gaf ik ook wat meer omdat het dan zo'n verschil is,
maar het is net of dat vanzelf gaat heel vreemd.
heel veel succes ermee

Hoihoi,

Als je eenmaal bent afgebouwd met bv en je helemaal op de fles zit, regelt je kleine dit helemaal zelf.
Je kunt je wel aan al die regeltjes en sommetjes gaan houden, maar ze drinken toch wat ze zelf willen.
Je kunt het als richtlijn gebruiken om te kijken of je kleine die hoeveelheid aan kan. Als de flessen niet leeg gaan, dan is het te veel en dus ook andersom.
Onze Evy geeft ook heel duidelijk aan hoeveel ze wil. Ze is nu 20 weken en drinkt 's morgens 175cc, om 11.30u 190-210cc, om 16.00u 190-210cc en de laatste om 20.30u is een papfles en dat varieert hoeveel ze daarvan drinkt. Ze drinkt tussen de 700-800cc per dag, verschilt dus steeds per dag. Maar ze groeit goed, mooi met de middelste lijn mee. Dus wat willen we nog meer.

Veel succes met afbouwen,
Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

Hallo,

Hier ook iemand die met pijn in haar hart aan het afbouwen  is na 4 borstontstekingen. Ik had graag door willen voeden, maar 4 is echt te veel!!!  
Maar het afbouwen bij mij en het overgaan op een fles ging/gaat heel geleidelijk. Ook omdat ik bang ben voor nog een borstontsteking gaat het afbouwen erg langzaam, kolf steeds iets minder per vweggelaten voeding, maar we zijn er bijna!

Mijn zoontje is ruim 6 kilo, maar krijgt geen 4 flessen van 200 hoor. Je mag de voedingen ook spreiden. Dus als je nu een borstvoeding vervangt, geef je bijvoorbeeld 1 keer 135 cc (=120 cc water +  4 schepjes voeding). zo kun je wel 7 voedingen op een dag geven.
Heeft jouw kindje hier niet genoeg per fles aan dan geef je bijv 6 flessen  van 150+5.

Ik geef nu nog 1 live voeding 's morgens, dan overdag 3 flessen van 150+5 en  voor de nacht een fles van 180+ 6. Dit zijn 5 voedingen totaal. Een aantal weken geleden maakten wij hem steeds wakker voor fles nr 6, maar hebben een keer gedacht, we kijken hoe lang hij slaapt op 5 en hij sliep gewoon door, net als altijd! Nu hebben we de laatste fles een beetje voller gedaan, anders is het wel weinig om een hele nacht op te slapen. Maar nu hebben we al het idee dat hij richting 4 aan het schuiven is, omdat deze laatste voeding ook weer steeds later wordt. Zo regelt hij dat dus helemaal zelf.
Hopelijk werkt het bij jullie ook zo.

Veel succes en ik leef met je mee (zeker wat borstontstekingen betreft, erg he?!)

ps, een afgekolfde voeding in de fles was hier meestal 170/180cc, dat hebben we ook nog veel gedaan, omdat ik de melk toch een beetje moest afkolven van de voeding die wegviel (steeds een beetje minder kolven). Toch heb ik ook veel stuwing gehad, met masseren en toch maar kleine beetjes kolven is het wel  goed gegaan, zonder borstontsteking!

Terug
Bovenaan