Borstvoeding & doorkomende tandjes

<p>Lieve Mama' s mijn dochter is inmiddels de 8 maanden gepasseerd en haar onder tandjes zijn doorgekomen (niks van gemerkt want mevrouw had nergens last van) ik geef nog steeds volledig borstvoeding en wil dit zo lang mogelijk blijven doen, helaas bijt ze af en toe op mijn tepel en dit kan echt zeer doen, van schrik heb ik al een paar keer auw geroepen of doe mijn pink in haar mond zodat ze direct los laat, alleen heeft dit nog weinig effect op haar, nou is mijn vraag hoe doen andere borst gevende moeders dit ? </p><p>Tips zijn welkom </p><p> </p>

Je doet het goed! 
Jammer genoeg is er niet heel veel meer aan te doen... het is echt even doorbijten ;) (flauwe grap sorry)
Mijn dochter nu bijna 1 jaar heeft 7 tanden en sinds 2 weken bijt ze niet meer! Heel soms nog perongelijk. Voor die kleintjes is het gewoon heel erg wennen.. ze kunnen er stom genoeg echt niets aan doen.

Succes!

Mijn kleintje is bijna 10 maanden en zijn achtste tandje komt door. Hier heeft hij ook fase van bijten, meestal is dit als er een tandje doorkomt. Ik heb van kleins af aan (eerste tandje kwam met 4,5 mnd) direct afgekoppeld als hij beet. Meestal gebeurde het ook een beetje aan het eind van de voeding. Dan zat ik inderdaad ook met een pink klaar. Steeds als ik dacht: dit gebeurt te vaak, ik stop ermee.. was het weer voorbij. 

O trouwens, als ze alleen ondertandjes heeft kan ze eigenlijk niet bijten als ze goed aangelegd is en drinkt want dan ligt haar tong over haar tanden heen. Waarschijnlijk is ze dus al een beetje aan het 'rommelen' voordat ze bijt. Als je hier goed op let kun je het voor zijn door je pink er tussen te doen en haar van de borst af te halen. 

Mijn dochter beet alleen als ze nieuwe tanden kreeg, dan altijd aan het eind van de voeding als ze eigenlijk wel klaar was. Inmiddels is ze 17 maanden en voedt haar nog steeds, dus het is te overleven :)
Wat goed werkt is proberen erachter te komen wanneer ze bijt. Je kunt daar dan op anticiperen. Verder kunnen ze ook op deze leeftijd al prima leren dat bijten=stop voeding. Dus als ze bijt loskoppelen, zeggen dat ze niet mag bijten en even op de grond zetten ofzo. Zo nodig na korte tijd weer aanleggen. Ze leren dan vrij vlot dat bijten niet de bedoeling is. 

En als loskoppelen moeilijk is kan het ook helpen om haar juist even in je borst te duwen met haar neusje. Dan laat ze wel los. 

Bij onze oudste ben ik om deze reden gestopt. Dat kon ook prima want hij was toen al gewend om ook uit de fles te drinken. 
Bij onze jongste liep het allemaal anders en hebben we deze fase toch weten te overbruggen. Ik kreeg op een gegeven moment door wanneer ze het doet (ja ze doet het nog wel es onbewust) en dan koppel ik haar los of zeg ik zo rustig mogelijk dat ze mama auw doet en dan loskoppelen. Onze dochter is nu 18 mnd. 

Wat fijn dat jullie je ervaringen en tips met mij delen dit haalt toch weer mijn onzekere gevoel weg ! Hartstikke bedankt . 
@zazousept je hebt helemaal gelijk het is ook meestal aan het einde van het voeden en wanneer ze dus aan het rommelen is, hoe jong ze ook is maar het lijkt net of ze een reactie uitlokt omdat ze me dan echt aankijkt wat ik toch ook weer heel aandoenlijk vind! 

Ja dat idee had ik ook. Het lijkt ook een soort uitproberen of grenzen opzoeken. Dus hoe klein hij ook was, hoppa, afkoppelen, dit voedingsmoment is over! ;) Ik vond er niks aandoenlijks aan Hihi. 

Terug
Bovenaan