Wat leuk, een tweede op komst! ?
Bijvoeden is niet nodig. Tenzij er een medische reden voor is. Het is van belang dat je je kindje elke 2 á 3 uur aanlegt om de productie op gang te laten komen. Dit vergt tijd en geduld van jou als moeder omdat je baby moet leren om aan de borst te drinken. Jij zal in de kraamweek leren hoe je je kindje goed aanlegt. Het slagen van de borstvoeding heeft bijna altijd te maken met een juiste aanleg techniek.
Afkolven van te voren kan. Sommige vrouwen hebben al wat colostrum voor de bevalling. Maar waarom zou je kolven? Zodra je baby er is leg je hem of haar de eerste dagen en weken vaak aan de borst zodat de productie op gang komt. Je lijf maakt precies aan wat je baby op dat moment aan voeding nodig heeft. Moeder natuur regelt dit zelf ?
De Medela app geeft heel veel informatie over borstvoeding, kolven, regeldagen etc. En ook de website van la Lech leaque is heel fijn om te gebruiken.
Zodra de borstvoeding goed loopt; je baby hapt goed aan en de productie loopt goed, kan je oefenen met een flesje bijvoorbeeld een paar keer per week. Je kan dan ook kolven om te ervaren hoe dat is en of dat goe lukt. Om verwarring voor je baby te voorkomen is het beter als je partner dit flesje inderdaad geeft. Volgens mij is vaak het advies om rond de 4 á 6 weken te oefenen met een flesje. Ik weet niet of je baby naar de opvang gaat, maar daarom zou ik altijd adviseren om in ieder geval nog ruim in je verlof met die fles te oefenen. Dat voorkomt een hoop stress achteraf. Bij ons is het nooit geen probleem geweest. Zolang ze maar melk kregen maar soms hoor je dat baby's toch kunnen weigeren.
Succes met de laatste loodjes en heel veel geluk!