Borstvoeding & fles

<p>Hoi, over 4 weken ben ik uitgerekend van ons 2e kindje. Nu heb ik bij de eerste maar heel kort borstvoeding gegeven omdat we een heel klein kindje hadden en ik heel onzeker werd dat hij afviel. Nu wil ik het nogmaals proberen en heb ik besproken om eventueel vooraf al te gaan afkolven zodat ik wat voorraad kan aanleggen en de borstvoeding al op gang is voor de geboorte. Nu mijn grote vraag.... Ik zou graag ook snel willen beginnen met het geven van een fles omdat je vaak hoort dat kindjes die borstvoeding krijgen niet aan de fles willen wennen na een paar maanden. Maar stel ik zou geneog voorraad hebben om een keer de fles te kunnen geven, dan moet ik alsnog afkolven omdat mijn borsten anders te vol worden denk ik? Of zijn er ook opties dat ik dan het afkolven ook over kan slaan? </p>

Ik denk dat dit niet per se helpt tegen het moeten kolven als je de fles geeft, maar ik gaf in de eerste week ivm te veel afvallen van mijn zoontje telkens 30 ml kunstvoeding na de voeding (of eigenlijk deed mijn man dat en ondertussen kolfde ik dan om de productie op te krikken). Op die manier is hij prima gewend aan de fles, maar heeft hij ook elke voeding aan de borst gelegen. Misschien kan je zoiets proberen? Gewoon een klein beetje erbij geven met de fles? En uiteraard kan je met de luxe van al wat afgekolfde melk op voorraad hebben een keertje niet aan de borst voeden, maar dan zul je waarschijnlijk wel (ongeveer) op hetzelfde moment wel moeten kolven om te voorkomen dat je productie terugloopt/niet meegroeit met de toenemende behoefte van je kindje. Na een paar maanden wordt dat iets minder belangrijk, maar in het begin zou ik niet zomaar een voeding overslaan (tenzij je genoeg voorraad/overproductie hebt om langere tijd elke dag een voeding over te slaan).

Je borstvoeding gaat zich afstemmen op de behoefte van je kindje, dus ik zou inderdaad afkolven op het moment dat je je kindje een fles geeft. Zo vertel je je lichaam dat er op dag moment ‘gedronken’ wordt zeg maar.
Mijn Lactatiekundige raadde aan om vanaf 4 weken met een fles te gaan oefenen, dan is de borstvoeding goed ongeregeld en drinkt je kindje goed aan de borst (als het allemaal lukt natuurlijk). Wij zijn het vanaf 4 weken gaan doen en dat gaat nog steeds (ze is nu bijna 8 maanden) perfect, nooit problemen mee gehad. Vraag ook advies aan je kraamhulp en Lactatiekundige. Succes!

Wat leuk, een tweede op komst! ?
Bijvoeden is niet nodig. Tenzij er een medische reden voor is. Het is van belang dat je je kindje elke 2 á 3 uur aanlegt om de productie op gang te laten komen. Dit vergt tijd en geduld van jou als moeder omdat je baby moet leren om aan de borst te drinken. Jij zal in de kraamweek leren hoe je je kindje goed aanlegt. Het slagen van de borstvoeding heeft bijna altijd te maken met een juiste aanleg techniek.
Afkolven van te voren kan. Sommige vrouwen hebben al wat colostrum voor de bevalling. Maar waarom zou je kolven? Zodra je baby er is leg je hem of haar de eerste dagen en weken vaak aan de borst zodat de productie op gang komt. Je lijf maakt precies aan wat je baby op dat moment aan voeding nodig heeft. Moeder natuur regelt dit zelf ?
De Medela app geeft heel veel informatie over borstvoeding, kolven,  regeldagen etc. En ook de website van la Lech leaque is heel fijn om te gebruiken. 
Zodra de borstvoeding goed loopt; je baby hapt goed aan en de productie loopt goed, kan je oefenen met een flesje bijvoorbeeld een paar keer per week. Je kan dan ook kolven om te ervaren hoe dat is en of dat goe lukt. Om verwarring voor je baby te voorkomen is het beter als je partner dit flesje inderdaad geeft. Volgens mij is vaak het advies om rond de 4 á 6 weken te oefenen met een flesje. Ik weet niet of je baby naar de opvang gaat, maar daarom zou ik altijd adviseren om in ieder geval nog ruim in je verlof met die fles te oefenen. Dat voorkomt een hoop stress achteraf. Bij ons is het nooit geen probleem geweest. Zolang ze maar melk kregen maar soms hoor je dat baby's toch kunnen weigeren.
Succes met de laatste loodjes en heel veel geluk!

Voor de bevalling al kolven is geen garantie voor het op gang komen van borstvoeding na de bevalling. Dit kolven wordt alleen aangeraden als je een klein kindje verwacht of je kindje bijvoorbeeld met een keizersnede gehaald wordt.

Met een flesje beginnen wordt aangeraden vanaf 6 weken omdat voor die tijd jij en je kindje goed op elkaar afgestemd moeten raken. Bovendien kan je kindje in de war raken van het flesje en daardoor de borst weigeren.

Lees je ook eens in op het gebied van therapeutisch voeden. Dit is de beste manier om een flesje te geven aan een kind dat borstvoeding krijgt.

En inderdaad je partner (of iemand anders) de fles laten geven! Schijnt zelfs beter te zijn als je niet in dezelfde ruimte bent op dat moment.

Even terugkomend op mijn eerdere reactie: ik gaf dus bijvoeding vanaf 2 dagen omdat mijn kindje te hard afviel en de productie niet op tijd goed op gang kwam (ook al werd hij om de 2 uur aangelegd), wellicht doordat ik een keizersnede gehad heb. Maar als je bijvoeding gaat geven in de vorm van afgekolfde melk zou ik dan inderdaad in de tussentijd ook weer proberen te kolven. Ik ben na ongeveer een week ook weer gestopt met die bijvoeding omdat ik toen 30 ml kon kolven na de voeding en dus afgekolfde melk kon geven, wat vervolgens vervangen werd door gewoon aan de borst drinken (scheelt weer afwassen, haha).

Bijvoeden of kolven zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn; je borsten en baby stemmen op elkaar af. Vraag en aanbod.Wel heb ik helaas ervaring met beide, borstweigeren en flesweigeren. Het beste kun je tussen de 8 en 14 weken beginnen met een flesje. Eerst wist ik dit niet..Onze dochter in de eerste maand regelmatig een flesje afgekolfde melk gegeven, wat ertoe leidde dat ze na 6 weken niet meer van mijn borst wou drinken en ik helaas genoodzaakt moest stoppen met bv.Onze zoon is op dit moment bijna 4 maanden oud, en sinds 2 weken begonnen met wennen aan een flesje, hij weigert de fles.. wilt alleen aan de borst.Dus houd daar wel tekening mee! 

Terug
Bovenaan