Borstvoeding baby klemt kaken. Tips gevraagd!

<p>Goedenavond,</p><p>Ik ben al geruime tijd aan het stoeien met de borstvoeding. Nu lijkt het erop dat mijn baby z’n kaken - op m’n tepel - klemt. De tepel komt dus niet diep genoeg. Het voelt ook echt alsof m’n tepel ergens ‘tussen zit’ tijdens het voeden. Gevolg: pijn tijdens en na het voeden, o.a. Tepelkoven die niet weg gaan.</p><p>Heeft iemand dit zelfde probleem gehad? En heeft iemand de gouden tip om dit probleem te verhelpen? ??</p>

Misschien kun je eens Googlen op aanleggen middels de flipple techniek. Het klinkt alsof je kleintje groter moet aanhappen/ de tepel verder in de mond zou moeten hebben. 

Is de tongriem beoordeeld? Ik zou aanraden een lactatiekundige mee te laten kijken trouwens. Misschien ligt het aan techniek of dus aan iets fysiek.. Wel belangrijk hoe dan ook om er snel bij te zijn. Hoe ouder ze worden hoe lastiger het is om nog aan te passen.
Hier bij beide meiden tongriem gekliefd, toen kwam de tong wel los uit de mond en konden ze groot happen. 

Jeetje, die flipple-techniek ziet er makkelijk uit, maar dat is in de praktijk nog erg lastig zeg. Vooral om dat alles zo zeer doet :-( Maar dat is wellicht iets dat ik nog kan proberen.... 

Ik denk niet dat het de tongriem is. Wat ik zelf kan beoordelen ziet het er prima uit. Ik check het vandaag voor de zekerheid nog even bij het consultatiebureau.
Ik heb al een lactatiedeskundigen ingeschakeld. Ze heeft via foto's en filmpjes mee gekeken. Ze blijft erop hameren dat het spruw is. Terwijl de huisarts en kinderarts aangeven dat dat niet het geval is.... Ik heb getwijfeld om een andere in te schakelen, maar die vragen al snel meer dan 100 euro ervoor en mijn verzekering dekt dit niet :-( Ik heb er best 100 euro voor over, maar ik betwijfel of het dan in één keer is opgelost. Ik hoor veel verhalen dat een lactatiedeskundige ook niet altijd precies weet waar het aan ligt, het is natuurlijk ook geen exacte wetenschap.... En dan vind ik 100 tot 150 euro wel veel geld :-( 
Oef, mijn kleintje is al 6 weken. Te oud om nog een goede techniek aan te leren denk je? 

Ik heb hier ook mee geworsteld met mijn dochter, ik leef met je mee! Het kan zo pijnlijk en frustrerend zijn. Hier een heel fijne lactatiekundige ingeschakeld die me heeft laten zien hoe ik haar een zo'n groot mogelijke hap kon laten maken. Dat heel consequent gaan doen, en dus ook afkoppelen en opnieuw aanleggen als ze niet goed zat. Ook haar tongriem laten klieven omdat de lactatiekundige constateerde dat ze een verborgen tongriem had. 

En tot slot ook nog een osteopaat bezocht die vooral veel aandacht besteedde aan haar hoofdje en kaak waar veel spanning zat. Geen van deze dingen loste het meteen op, maar na een aantal weken ging het langzaam beter en heb ik uiteindelijk bijna een jaar borstvoeding gegeven. Ik maakte me ook zorgen dat ze haar drinktechniek niet zou kunnen afleren, maar dat is dus gelukt! 

Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je erin slaagt je kindje een grote hap te laten maken, dus moet je onderzoeken waarom het hem nu niet lukt. Kan inderdaad tongriempje zijn, of houding, manier van aanleggen... Bij ons was het een hoop gesteggel om het op te lossen en dus niet meteen aan één ding toe te schrijven, maar ik heb enorm veel gehad aan mijn lactatiekundige en osteopaat. Niet alleen in praktische zin, maar ze ondersteunde me ook echt als moeder en op emotioneel vlak. Mocht je in de omgeving Utrecht zitten, kan ik ze aanraden! 

Ik sluit me bij gebruiker hierboven aan. Ook wij hebben aan een lactatiekundige en osteopaat veel gehad. Ivm Corona is de tongriem van mijn zoontje pas na 9 weken gekliefd en toch heeft hij nog goed leren drinken en heb ik 8 maanden borstvoeding gegeven. Dit was volgens de lactatiekundige wel een wonder overigens, maar het kan dus wel!

Ik zou je de Facebook groep van La Leche League willen aanraden. Heel veel BV mama's en ze hebben ook een gratis advieslijn die je kan bellen. Zeker als je er al een smak geld aan uit hebt gegeven wel een fijne route.
Als je echt graag bv wilt blijven geven zou ik toch wel nog een consult met een andere (geregistreerde) lactatiekundige regelen. Voeden met zoveel pijn is niet fijn! 

Hoe langer ze op een bepaalde manier drinken, hoe meer ze het gewend zijn. Bij verkeerde techniek kunnen ze zelf ook last hebben, verkrampt ed. Dus het kan dan langer duren voor het beter wordt. En of ze dat lukt is niet zeker. 
En idd tongriempje kan ook verborgen zijn, was bij m'n jongste ook het geval. De arts vond het een twijfelgeval, heeft toch gekliefd en ik merkt daarna direct verschil. Maar goed, zij was krap 1 dag oud. Herkende de pijnlijke tepels van onze oudste.
Ik koppel trouwens ook altijd af als ze verkeerd aanhappen. Opnieuw proberen. De jongste is nu zo hongerig dat ik haar soms letterlijk met een hand tegen haar voorhoofd tegenhoud. Zodat ik haar in de juiste positie kan brengen.
Mss kan la Leche league idd verder helpen. 

Terug
Bovenaan