Ik heb hier ook mee geworsteld met mijn dochter, ik leef met je mee! Het kan zo pijnlijk en frustrerend zijn. Hier een heel fijne lactatiekundige ingeschakeld die me heeft laten zien hoe ik haar een zo'n groot mogelijke hap kon laten maken. Dat heel consequent gaan doen, en dus ook afkoppelen en opnieuw aanleggen als ze niet goed zat. Ook haar tongriem laten klieven omdat de lactatiekundige constateerde dat ze een verborgen tongriem had.
En tot slot ook nog een osteopaat bezocht die vooral veel aandacht besteedde aan haar hoofdje en kaak waar veel spanning zat. Geen van deze dingen loste het meteen op, maar na een aantal weken ging het langzaam beter en heb ik uiteindelijk bijna een jaar borstvoeding gegeven. Ik maakte me ook zorgen dat ze haar drinktechniek niet zou kunnen afleren, maar dat is dus gelukt!
Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je erin slaagt je kindje een grote hap te laten maken, dus moet je onderzoeken waarom het hem nu niet lukt. Kan inderdaad tongriempje zijn, of houding, manier van aanleggen... Bij ons was het een hoop gesteggel om het op te lossen en dus niet meteen aan één ding toe te schrijven, maar ik heb enorm veel gehad aan mijn lactatiekundige en osteopaat. Niet alleen in praktische zin, maar ze ondersteunde me ook echt als moeder en op emotioneel vlak. Mocht je in de omgeving Utrecht zitten, kan ik ze aanraden!