Borstvoeding bij 3 maanden; ik wordt gek! Help?

Hoi, hoi,

even een vraagje, wie herkent dit?
Dion is ruim 3 maanden oud en heeft vanaf 5 weken oud 's morgens een fles gekregen met afgekolfde bv. Sinds vorige week gaat hij 4 ochtenden per week naar het KDV en krijgt daar dus zijn fles.   Hij krijgt ongeveer 180-190cc per fles, maar nu al anderhalf- twee weken heb ik de grootste moeite om dit te kolven. Normaal moest ik al 2x per dag kolven voor 1 fles, maar nu is het helemaal crisis; 3x per dag kolven, soms wel en soms geen TSR, ik wordt gek! Regeldagen had ik wel een beetje op gerekend, maar dit duurt al zowat 2 weken....
Wie herkent dit? Ik zie het namelijk ook niet zo zitten om Dion fv te geven op het kdv....

Help???!!!

Groetjes,

yolanda
 
Hoi,
Ik heb de eerste 4 weken gekolfd voor mijn zoontje Quinten. Hij had geen kracht om
zelf te drinken vandaar. In het begin had ik zo de voeding bij elkaar gekolfd, maar dit
ging steeds meer tijd vergen voor ik het bij elkaar had. Blijkbaar liep de voeding
gewoon terug en daar kun je niet zoveel tegen doen. Ik ben op een gegeven moment
op fv overgegaan omdat ik simpelweg niet genoeg voeding had.
Dus het kan zijn dat je lichaam gewoon niet meer genoeg aanmaakt.
Dat is nu eenmaal de natuur. Maar waarom wil je niet fv geven op het dagverblijf?
Als jou dat heel veel zorgen en moeite bespaart, dan is dat misschien toch beter.
Jammer wel ja, maar als het niet gaat houdt het op. Je hebt je best gedaan.
Succes ermee.
Groetjes Melanie
 
Hai,

Zo te lezen is de hoeveelheid teruggelopen toen je Dion (even uit mijn hoofd, ben zo slecht met namen....) naar het KDV bent gaan brengen..... Kortom, de pressie om nu goed te kolven is toegenomen... En ja, met pressie, stroomt het gewoon minder hard!!! Best kans dat als de rust is wedergekeerd en je je draai gevonden hebt, het gelijk ook weer beter gaat!
Je kan trouwens ook via de huisarts een neusspray krijgen die de TSR opwekt. Misschien is dat een optie voor je?
Ben je toevallig ook gaan werken die vier ochtenden dat hij naar KDV gaat? Dan zou het helemaal aan de "drukte" kunnen liggen.

Succes.
 
Overgaan op flesvoeding is een optie als het echt jezelf te veel gaat worden...
Het is alleen niet een eenvoudig besluit en het is gevoelsmatig ook niet leuk.
Maar combinatie werk en borstvoeding: bij mij is het onmogelijk. Het moet mogelijk zijn, maar ik zag er van te voren al zo tegenop dat ik heb besloten om nog maar twee b.v te geven. Dit liep zo enorm terug, dat ik als een idioot moest gaan kolven. Lekker motiverend...en om gek van te worden. Toen maar helemaal op FV overgegaan.
 
ha yolanda,

Ik heb mijn zoontje 5 maanden bv gegeven en daarvan 2 maanden tijdens het werk. Ik moest 4x per dag kolven om 2 voedingen bij elkaar te 'sprokkelen'. Het is een crime, maar oh zo goed voor je kindje die bv. Ik weet wel met fv worden ze ook wel groot en sterk, maar niets weegt op tegen bv.
Stel deze vraag alsjeblieft een keer op het forum van www.borstvoeding.nl . Dat is mij ook een paar keer aangeraden en ik dacht: ach nee, dan komen ze met adviezen waar ik eigenlijk niets meee wil". In de 5de maand heb ik het toch gedaan en je krijgt er zoveel steun (ook veel lactatiekundigen lezen mee en geven antwoord).
Ik kan verder alleen nog zeggen: Als je het nog op kunt brengen zet dan door. Het voeden thuis vond ik namelijk zo leuk en makkelijk! Met kolven krijg je trouwens altijd minder opbrengst he?
Bij mij hielp een thee uit de natuurwinkel (urteteblanding van Sano? kruidenmengsel nr 14) en bruin bier werkte bij mij ook stimulerend. Wist je dat er oxytocine neusspray bij de apotheek verkrijgbaar is om de tsr op te wekken? Ook een foto van Dion of een lapje waar zijn geur aanzit schijnt weleens te werken.
heel veel succes
groetjes Lineke
 
Laat je niet teveel leiden door de adviezen: 'borstvoeding is zo goed...' Hierdoor kom je juist onder druk te staan, als je zo'n situatie doormaakt is mijn ervaring!
Je moet nuchter denken: je hebt al een tijdje borstvoeding gegeven, dat is hartstikke goed geweest al.
Flesvoeding is prima. Dat borstvoeding hele goed voedingsstoffen bevat, weten we allemaal, maar flesvoeding komt er zo dicht bij in de buurt dat het haast al niks meer uit maakt!
Mijn zoontje heeft bijna drie maanden borstvoeding gehad, hij is nu een jaar en is nog maar één keertje kort ziek geweest (een kinderziekte) en nog maar één keer verkouden. Tuurlijk kan er me nog heel wat te wachten staan. Maar 'borstvoedingskinderen' in mijn omgeving zijn vaker ziek en continue verkouden.
Ach, ik hoef me ook niet te verdedigen... :)

Groeten Titiana
 
Hoi Yolanda,

Hier was toendertijd ook het zelfde probleem hoor!
Thuis kon ik kolven als de beste; "flessen vol"! Maar toen ik eenmaal aan het werk ging en daar ging kolven kostte het meer moeite om de flessen te vullen. Het kwam bij mij doordat ik weer ging werken (meer drukte waardoor TSR er minder zin in heeft én  de melkproductie liep iets terug). Ik merkte dat ik op mijn werk moest "leren kolven". De juiste ontspanning zien te vinden, fotootje van mijn zoontje erbij, ogen dicht, ontspannen en dan maar kolven. Na een paar weken heb ik toch maar de neusspray via de huisarts geregeld. Na 1x spray-en en even halve minuut wachten voelde ik de TSR al en huppakee, meteen de kolf erop. Een paar weken later kon ik kolven en vakliteratuur lezen tegelijkertijd. Doordat ik weer ging werken vergat ik weleens om regelmatig te drinken, dat had ook invloed op mijn productie.
Op een gegeven moment was ik het kolven op mijn werk zat. Mijn zoontje was inmiddels 7 maanden en ik vond het kolven  welletjes. Hij kreeg toen 's ochtends en 's avonds BV (nog even gezellig zo samen zijn) en op het KDV en bij oma kreeg hij een fles kunstvoeding.
Na 8,5 maand had ik het wel gezien; het plezier in bv werd minder omdat mijn zoontje niet lekker meer dronk: tepel happen, paar teugen nemen, en weer loslaten, weer happen enzovoorts.... Hij ging ook trappelen met zijn voetjes waardoor ik de krasjes op mijn onderbuik had zitten. Omdat hij toen nog maar 1 keer 's ochtends een slokje kreeg, ben ik toen in één keer gestopt. Geen last gehad van "volle" borsten, het liep vanzelf terug.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Het eeuwen oude cliché komt hier gewoon weer om de hoek kijken: je moet doen waar je jezelf het prettigste bij voelt! Bij mij voelde het rond 8 maanden niet meer goed en ben toen overgestapt naar kv. Bij iedereen is dit gevoel anders; de ene begint niet eens aan bv omdat ze er niet over hebben nagedacht (bij collega meegemaakt) en de ander vindt het helemaal niets dat "gedoe met borstvoeding" en ikzelf heb het als een geweldige intieme periode met mijn zoontje ervaren.

Groetjes,
Marieke
 
Hoi allemaal,

hardstikke bedankt voor al jullie reactie's. Het doet erg goed om die allemaal te lezen. Het moest toch kunnen was mijn idee; er zijn er meer die het lukt.
Inmiddels gaat het alweer een stuk beter; ik kolf nu 2x per dag voor 1 fles op het KDV en dat gaat goed. Alle respect voor die meiden van wie hun kindje hele dagen naar het kdv gaat en dus minstens 2 flessen moeten kolven! Ik geloof niet dat mij dat zou lukken....
Voorlopig ga ik dit (hoop ik) nog wel even volhouden, dat was tenminste wel mijn bedoeling.
Natuurlijk kan ik altijd nog overstappen op fv, maar dat wil ik toch nog wel even uitstellen.

Groetjes,

yolanda
 
Terug
Bovenaan