Borstvoeding bij 6 maanden

Hallo mede moeders,
Ik heb een vraagje:
Mijn zoontje is nu 6 maanden en ik ben naast de bv begonnen met bijvoeding groente en fruit,
Daarnaast drinkt hij nog 7 tot 8 keer aan de borst waarvan 2 keer 's nachts.
Ik moet zeggen dat de nachtvoedingen mij gaan opbreken omdat onze andere zoon 's morgens om 7 uur klaar wakker is en ik dan niet meer kan door slapen.
Ik wil heel graag van de nachtvoedingen af en is het normaal dat een kind van 6 maanden daarnaast nog zovaak drinkt?
Mijn oudste deed dat namelijk niet.
Wie herkent dit en heeft tips voor mij.

Groeten Marieke van Veen Moeder van Rick en Joost
 
Ons meisje sliep al redelijk snel door, wat wil zeggen dat er nog wel eens een nachtvoeding bij zat. Verder is het voeden op verzoek. Het voor- of, ook wel eens,  nadeel van bv. Maar als ik op het borstvoedingforum de forum volg van de dreumes/peuters, lees ik dat daar ook nog heel veel moeders zijn die s nachts nog wel 2-3x moeten voeden.
Dus raar is het zeker niet en het ligt dus aan de behoefte van je kindje.
 
Hoi Marieke,
Jou verhaal is herkenbaar.
Mijn dochter is net 1 jaar geworden. En ik voed haar ook nog 1 of 2 keer 's-nachts. Soms zelfs wel 3 keer.
Eigelijk wilde ik bij 6 maanden al over op kv. Maar onze dochter wil niet uit een fles drinken (en ook niet uit (tuit)beker). Dus ben doorgegaan met bv. Bij 7 maanden ook met vast voedsel begonnen. Maar eten is niet haar favoriete bezigheid. Lijkt wel of ze het zonde vindt van haar tijd. Ze speelt liever.
Tot 11 maanden was borstvoeding nog haar belangrijkste bron van voedsel Ca. 7 keer per dag. En fruit en groente was echt nog bijvoeding. Toen ze 11 maanden was besloten om tenminste overdag over te gaan op kv.(En dat geven we dan met een lepeltje omdat ze dus niet uit fles of beker wil drinken).   Ook omdat ik dan eens een dagje weg kan. Of indien ik een baan vind. Ik zit namelijk in WW. Tot nu toe nog geen baan gevonden. 's-avonds laat en 's-nachts krijgt ze dan borstvoeding. Haar schema is als volgt (alles is nog gepureerd, en melk met een lepeltje)
ca. 08:00 uur pap (150ml)
10:30 uur fruithapje en 90ml kvmelk
12:00 uur in haar kamertje 90ml kvmelk en dan slapen
15:00 uur 150ml pap (ze eet geen brood dus weer pap)
17:30 uur avondeten + 100ml yoghurt
20:00 uur in haar kamer 200 ml papfles (ook met lepeltje) en naar bed
En dan tussen 20:00 en 06:00 uur wil ze nog 1 of 2 keer borstvoeding (soms zelfs 3 keer) en ik geef haar dat gewoon. Ze heeft het kennelijk nodig. Op het cb zeiden ze dat als ik een papfles zou geven voordat ze ging slapen dat ze wel door zou slepen. Niet dus. Het maakt niet uit of ik bv of de papfles geef. Ze wordt rond dezelfde tijd wakker. En verder krijgt ze tussendoor nog water. Liga of rijstewafel krijgt ze ook, maar daar sabbelt ze meer aan dan dat ze het eet.
En ook mijn dochter wordt 's-morgens heel vroeg wakker: tussen 06:00 en 07:00 uur. Soms zelfs eerder.
Mijn zoon (nu 3 jaar) was het tegenovergestelde. Al vanaf 2 a 3 maanden moest ik hem wakker maken voor een voeding. Hij sliep al meteen door. Maar dochterlief dus helemaal niet. En het is slopend. Al een jaar 2 of 3 keer per nacht mijn bed uit. Ik hoop echt dat ze snel doorslaapt. Waarschijnlijk pas als ze overdag beter en meer gaat eten. En mijn dochter is al vanaf geboorte een heel actief en beweegelijk kindje. En verbruikt al haar energie voor het bewegen. Ze kruipt de hele dag, klimt overal op, klimt paar keer per dag de trap op. Dus al haar energie van het eten gaat naar het bewegen . Dus de voedingen van 's-nachts zijn voor het groeien.

De tips die ik heb, heb ik ook hier gelezen: overdag proberen meer te laten drinken, zodat hij 's-nachts minder dorst heeft...... of voordat hij gaat slapen 's-avonds een papfles geven, proberen hem in slaap te wiegen zonder hem te voeden......kijk of het lukt en of hij dan gauw weer wakker wordt of niet.

Veel sterkte
groetjes Chantal

 

Hoi Marieke

Ik herken je verhaal niet maar wou even zeggen dat ik het knap vind dat je zo doorzet!!

Zelf geef ik nu bijna 5 mnd bv, en Alessia slaapt al een behoorlijk lange tijd de nachten door.
ze gaat rond 22.00 uur naar bed en wordt pas rond 08.00 uur weer wakker.
Overdag krijgt ze ong 5 a 6 voedingen, ligt er een beetje aan.
Ben wel blij dat ik van de nachten af ben, heb het toen even een weekje weer moeten doen omdat Alessia iets te weinig was aangekomen, maar ik was toen echt gebroken.
En ik heb dan maar 1 kindje dus kan me voorstellen dat jij helemaal kapot moet zijn!

succes!

liefs sarah mv alessia 16/10
 
Hoi!

Ook voor mij is dit een heel herkenbare situatie.

Mijn jongste zoontje van 5 maanden krijgt ook nog verschillende nachtvoedingen. Zijn broer is nu 22 maanden en hij zit in een moeilijke periode wat slapen betreft (droomt vaak de laatste weken en wordt dan huilend wakker,...). 's Morgens om 7 uur moeten we er ook uit, want dan is de oudste meestal wakker. Het gebeurt dat we de oudste een fles melk geven en hij terug gaat slapen, maar de laatste tijd lukt dit ook niet meer zo vaak.

's Nachts willen we de jongste niet te lang laten huilen, want dan huilt hij de oudste wakker. Soms valt hij terug in slaap als we zijn speentje geven, maar niet altijd.

Ik begrijp dus heel goed dat het vermoeiend is! De gouden tip bestaat inderdaad nog niet. Maar ik probeer soms gewoon te denken dat het toch maar een korte periode is in ons leven, en dat we er even doorheen moeten... Die gedachte sust mij ook niet altijd en even m'n hart luchten kan dan ook wonderen doen. Verder gaat mijn oudste zoontje af en toe eens bij mijn ouders slapen, zo kan ik toch een klein beetje bijslapen...

Hopelijk vind je toch wat steun in herkenbare verhalen van anderen en kun je af en toe je hart eens luchten!!!

Ik vind het in elk geval ook knap dat je volhoudt!!!!

Grtz, Veerle.
 
Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Wij geven al rijstebloem met kunstvoeding als laaste voedinng maar daar heeft meneer nog niet genoeg aan voor de hele nacht.
Hij heeft ook niet het geduld om een heel potje groente met een lepeltje te eten.
Nu heb ik dat vandaag gewoon in een fles met papspeen gedaan en zo heeft hij hem helemaal opgedronken.
Oefenen met fruit doe ik wel met een lepeltje anders leert hij het natuurlijk nooit.
Maar dat krijgt hij tussen twee voedingen in en dan heeft hij nog geen honger. En dus meer geduld.
Maar wat er gezegt wordt het is maar een korte periode uit ons leven maar wel een zware.
Ik hoop dat hij binnenkort gaat doorslapen, maar als dat niet zo is komt hij nog maar lekker 's nachts bij mama in bed zijn buikje vol drinken.
Ik slaap tijdens de voeding zelf ook wel weer en wordt meestal pas na een uur weer wakker en leg hem dan weer terug in zijn eigen bed.
Groeten Marieke
 
Hallo,

Ik ben net gestopt na 9 maanden borst voeding,
Mijn zoon wou ook lang nog snacht drinken.
Als ik jou was zou ik proberen de tijden tussen de voedingen wat groter te maken, voor de hoeveelheid voeding maakt dat niet uit dat past zich wel aan.
Op die manier raakt je kind gewend om langere tijd zonder voeding te doen en op de tijden dat hij het krijgt meer in een keer te drinken, zo zal hij dan ook bij de laatste voeding meer drinken en langer doorslapen.

Groetjes
 
Terug
Bovenaan