Hoi Marieke,
Jou verhaal is herkenbaar.
Mijn dochter is net 1 jaar geworden. En ik voed haar ook nog 1 of 2 keer 's-nachts. Soms zelfs wel 3 keer.
Eigelijk wilde ik bij 6 maanden al over op kv. Maar onze dochter wil niet uit een fles drinken (en ook niet uit (tuit)beker). Dus ben doorgegaan met bv. Bij 7 maanden ook met vast voedsel begonnen. Maar eten is niet haar favoriete bezigheid. Lijkt wel of ze het zonde vindt van haar tijd. Ze speelt liever.
Tot 11 maanden was borstvoeding nog haar belangrijkste bron van voedsel Ca. 7 keer per dag. En fruit en groente was echt nog bijvoeding. Toen ze 11 maanden was besloten om tenminste overdag over te gaan op kv.(En dat geven we dan met een lepeltje omdat ze dus niet uit fles of beker wil drinken). Ook omdat ik dan eens een dagje weg kan. Of indien ik een baan vind. Ik zit namelijk in WW. Tot nu toe nog geen baan gevonden. 's-avonds laat en 's-nachts krijgt ze dan borstvoeding. Haar schema is als volgt (alles is nog gepureerd, en melk met een lepeltje)
ca. 08:00 uur pap (150ml)
10:30 uur fruithapje en 90ml kvmelk
12:00 uur in haar kamertje 90ml kvmelk en dan slapen
15:00 uur 150ml pap (ze eet geen brood dus weer pap)
17:30 uur avondeten + 100ml yoghurt
20:00 uur in haar kamer 200 ml papfles (ook met lepeltje) en naar bed
En dan tussen 20:00 en 06:00 uur wil ze nog 1 of 2 keer borstvoeding (soms zelfs 3 keer) en ik geef haar dat gewoon. Ze heeft het kennelijk nodig. Op het cb zeiden ze dat als ik een papfles zou geven voordat ze ging slapen dat ze wel door zou slepen. Niet dus. Het maakt niet uit of ik bv of de papfles geef. Ze wordt rond dezelfde tijd wakker. En verder krijgt ze tussendoor nog water. Liga of rijstewafel krijgt ze ook, maar daar sabbelt ze meer aan dan dat ze het eet.
En ook mijn dochter wordt 's-morgens heel vroeg wakker: tussen 06:00 en 07:00 uur. Soms zelfs eerder.
Mijn zoon (nu 3 jaar) was het tegenovergestelde. Al vanaf 2 a 3 maanden moest ik hem wakker maken voor een voeding. Hij sliep al meteen door. Maar dochterlief dus helemaal niet. En het is slopend. Al een jaar 2 of 3 keer per nacht mijn bed uit. Ik hoop echt dat ze snel doorslaapt. Waarschijnlijk pas als ze overdag beter en meer gaat eten. En mijn dochter is al vanaf geboorte een heel actief en beweegelijk kindje. En verbruikt al haar energie voor het bewegen. Ze kruipt de hele dag, klimt overal op, klimt paar keer per dag de trap op. Dus al haar energie van het eten gaat naar het bewegen . Dus de voedingen van 's-nachts zijn voor het groeien.
De tips die ik heb, heb ik ook hier gelezen: overdag proberen meer te laten drinken, zodat hij 's-nachts minder dorst heeft...... of voordat hij gaat slapen 's-avonds een papfles geven, proberen hem in slaap te wiegen zonder hem te voeden......kijk of het lukt en of hij dan gauw weer wakker wordt of niet.
Veel sterkte
groetjes Chantal