Borstvoeding dip door negatieve invloed familie

We zijn nu al een paar dagen op vakantie met familie. De week voor onze vakantie was ik bezig met een tiendaagse kuur Domperidon om mijn productie te verhogen. Ik kon tijdens deze kuur 160cc kolven en dit is tevens mijn hoogste hoeveelheid geweest. Nu wij dus met de familie weg zijn krijg ik alleen maar aanmoedigingen voor kunstvoeding ‘omdat mn dochtertje huilt’ en ik voel me totaal niet gesteund of begrepen. Ik vind het nu hartstikke jammer dat m’n productie weer gedropt lijkt door het weinig aanleggen en de stress die ik ervaar.

Hebben jullie een soortgelijke situatie meegemaakt en hoe zijn jullie ermee omgegaan?

Schijt aan hebben. Lekker aanleggen. Zonde om dit te laten gaan door iets tijdelijks als familie vakantie. Ik heb er mn eerste bv periode echt door laten verknallen, trok me enorm aan van wat mijn omgeving ervan vond. Je moet doen waar jij je prettig bij voelt, of dat nou kv of bv is. Bij de jongste heb ik het gedaan zoals ik het wilde, en ben blij dat ik ervan heb genoten ❤️ zo gezellig. En bij twijfels gewoon een lactatie deskundige inschakelen. Hoe staat je partner erin? Misschien dat hij je kan ondersteunen om de situatie wat te optimaliseren. Zettem op met wat je ook kiest en zorg dat je het zo inricht dat je er relaxter bij bent. Want hoe toffer jij je voelt hoe beter de bv loopt ❤️

Ik vond het trouwens heel moeilijk en vermoeiend om me te “verweren”. Bij bepaalde negatieve reacties. Het hielp bij mij heel erg om mezelf er steeds aan te herinneren: Ik hoef mezelf aan niemand te verantwoorden, er is niks natuurlijkers dan het voeden van mijn kind. (Bv of kv dat terzijde). Mijn kind, mijn manier, mijn keuze.Wanneer er erg doorgezeurd werd gaf ik 1x aan van joh je kunt me ook steunen in wat ik doe. Of daadwerkelijk helpen ipv onzekerheid stimuleren want daar is niemand bij geholpen. Meestal zien mensen dan wel in dat ze niet echt behulpzaam zijn ? Ga bij echt belangrijke mensen het gesprek aan, vaak willen ze echt wel helpen maar is het onwetendheid. Soms helpt het om ze gewoon te vertellen waar je behoefte aan hebt, of wat je van ze verwacht. Ook vergeten ze vaak dat jouw leven al op zn kop staat, je kort geleden bent bevallen, je hormonen en je nieuwe rol ook bloedonzeker maken. Deel je gevoel. ❤️ en zoek gelijkgestemden, dat sterkt soms ook ❤️

Eens. Echt schijt hebben. Productie gaat ook omhoog als jij aanlegt als je baby huilt. Borsten zijn ook troost. Win win, want als je baby drinkt om troost gaat je productie weer omhoog, ook als je borsten leeg voelen. Dan drinkt ze de vette achtermelk en is ze daarna langer tevreden. Sta erboven!!! Ook al is dat lastig. Familie heeft altijd een mening. De hele mensheid heeft altijd een mening. Als je overal wat van aantrekt dan heb je geen leven. Sterkte!!

He wat vervelend. Ze bedoelen het behulpzaam, maar zo voelt dat natuurlijk niet. Misschien helpt het om aan te geven wat het probleem is en wat je nodig hebt. Want kun je bijvoorbeeld wat meer rust rondom het voeden gebruiken? Of heb je het nodig om vaker voedingsmomentjes in te lassen?

Laat je niet van je stuk brengen hoor. Jij bent de moeder, jij geeft borstvoeding, het was jouw keuze. En dat moet het ook blijven. Anders geef je gewoon aan dat je het niet fijn vind dat ze met dat soort opmerkingen komen, omdat je er onzeker van wordt. Dat je liever steun en hulp hebt bij jouw keuze. 

Uiteindelijk is het maar een vakantie. Eenmaal thuis komt de rust weer terug, en met veel aanleggen kun je je productie weer opkrikken. Ook op vakantie lekker veel aanleggen. 

Bij mij is de borstvoeding niet gelukt, maar het duurde tot 3 maanden voor ik zelf bereid was om de handdoek in de ring te gooien. Voor die tijd heb ik zo vaak gehoord dat ik "lekker een fles erin moest stoppen", dat mij dat veel rust zou geven, en dat "ze daar ook heel goed groot op worden, hoor!". Allemaal waar, maar heel vervelend als dat iets te vaak hoort. Ik had liever steun gehad bij alle manieren uitputten om het wel werkend te krijgen. Daar stonden ik en mijn man best alleen in. Tot het punt van de fles (of niet) kun je alleen zelf komen. Dus zeg dat maar eens hoor.

Ja, ik ken het ook. Die goed bedoelde adviezen waar je niet op zit te wachten. Opmerkingen zoals: geef je nu nog steeds borstvoeding? Zo vervelend. Ik geef nu bijna 11 maanden borst voeding met in het begin ups and downs, maar nu is het zo vanzelfsprekend. Als ik een dip had in de productie legde ik mijn zoontje heel veel aan. Dan dachten sommige mensen om mij heen ook van, leg je hem nu alweer aan? Ook de opmerkingen over het niet doorslapen zijn zo irritant. Uiteindelijk heeft het vaak aanleggen dus wel geholpen, dus doe waar jij je goed bij voelt. Trek je wat vaker terug om te voeden in alle rust en negeer vervelende opmerkingen en gebruik de positieve adviezen. Je doet het hartstikke goed en je doet zo je best, je mag trots op jezelf zijn. Succes en probeer nog wat te genieten van je vakantie.

Bedankt voor je reactie! Gelukkig is de vakantie nu voorbij en kan ik thuis in alle rust weer m’n productie opkrikken. Ik vond het al super vervelend gaan. Voor mezelf opkomen vind ik als moeder gewoon nog lastig omdat de fam dus vind dat ik nog onervaren ben en hun meer weten omdat ze al zoveel kinderen hebben. Ik heb sowieso wel veel aan wat er gezegd is over m’n topic!

Dankjewel voor je reactie! Ik vind het opkomen voor mezelf als moeder nog best moeilijk. Tijdens de vakantie kreeg ik steeds het gevoel dat ik helemaal niks weet omdat ik pas 1 kind heb en de ouderen alles weten omdat ze meer kinderen hebben. Ik begrijp dat ik kan leren van ze maar mijn kind is idd anders. Ik weet als moeder van m’n dochter beter en had alles zo mooi geregeld met haar. Eenmaal thuis zal ik weer bij 0 beginnen wat de borstvoeding betreft. Ik mis zo erg de band die we hadden en dat ik haar makkelijker kon voeden dan telkens een fles te moeten maken. Ik heb echt veel aan deze reacties!

Terug
Bovenaan