Borstvoeding, doorslapen en rijstebloem

A

Anoniem

Guest
Mijn zoon is bijna een half jaar en sliep door tot hij 4,5 maand was.
Opeens werd hij elke nacht wakker, omdat hij honger had. Sinds ruim een
maand geef ik hem aan het eind van de avond een fles afgekolfde melk
met rijstebloem. Werkt perfect.

Probleem is echter dat het
steeds moeilijker wordt om voldoende af te kolven. En op dit moment heb
ik bovendien een dipje wat het afkolven betreft en zoek ik naar een
andere oplossing. Ik heb inmiddels al weer enkele keren geprobeerd of
hij inmiddels wel genoeg heeft aan alleen borstvoeding, maar dat is
helaas niet het geval. Ben erg benieuwd hoe anderen dit oplossen. In
elk geval ben ik nog niet van plan om deels over te stappen op
flesvoeding.

wat ik weet is dat bv eind van de dag minder voedingsstoffen   bevat dan de ochtendmelk.

Waarom kolf je niet in de ochtend af en geef je dat in de avond?  
Ik voed bijv 's ochtends mijn rechterborst en kolf de linker (150 ml). Vervolgens laat ik die kleine nog een toetje uit de linker drinken.

Ik ben overigens toch deels overgestapt op fv. Maar mijn kleintje is dan ook de afgelopen weken niet genoeg gegroeid (240 gr   in 4 weken) en dus bestaat het vermoeden dat mijn voeding niet voldoende bevat, terwijl zij er wel de hele nacht op doorslaapt.

Succes

gr mama van MD en JA

Dank voor je reactie. Ik kolf 's ochtends al af om nog enige voorraad aan te kunnen leggen. Volgende week moet ik weer (fulltime) aan het werk en dan lukt het prima om 1 voeding af te kolven voor overdag, maar die extra voeding voor 's avonds is en blijft het probleem. Ik ga nog wel een neusspray proberen, maar of dat de oplossing is!?
Mijn zoon krijgt inmiddels al groente en fruit en
rijstebloem aan het einde van de avond heeft hij echt nodig
om de nacht door te komen. Gisteravond heb ik hem rijstebloem gegeven
die was aangelengd met een klein beetje water. Hij at het prutje
gelukkig op en daarna heb ik hem direct de borst gegeven en sliep hij
de nacht gelukkig door. Hopelijk is dit de oplossing, al heb ik zelf
wel wat twijfel of het niet vreselijk zielig is voor het kind om zo'n
vies goedje te geven.

Mag ik vragen wat jouw bezwaar is om dan toch niet gewoon fv te geven met rijstebloem?

Wellicht is het een idee om dan zelf bv te geven en dan daarna die fles met rijstebloem aan te bieden. Dan krijgt hij toch grotendeels nog bv en kun jij wel goed slapen voor de nacht ivm je werk....

gr mama van MD en JA

Mijn idee is dat borstvoeding toch het beste is voor je kind en ik wil mijn kind daarom zo lang borstvoeding geven als hij zelf wil. Bij mijn dochter heb ik dat ook gedaan en zij hield het na 10 maanden voor gezien. Niet dat ik overigens iets tegen flesvoeding heb, maar ik zou het gewoon erg jammer vinden om over te stappen op flesvoeding, terwijl ik zelf gewoon genoeg voeding produceer.

quote: mama1969 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-03-2008 22:48:06'));

Mijn idee is dat borstvoeding toch het beste is voor je kind en ik wil mijn kind daarom zo lang borstvoeding geven als hij zelf wil. Bij mijn dochter heb ik dat ook gedaan en zij hield het na 10 maanden voor gezien. Niet dat ik overigens iets tegen flesvoeding heb, maar ik zou het gewoon erg jammer vinden om over te stappen op flesvoeding, terwijl ik zelf gewoon genoeg voeding produceer.

Je hoeft natuurlijk niet helemaal over te stappen op flesvoeding. Blijkbaar heeft hij toch niet genoeg aan de  borstvoeding om de hele nacht door te komen. Als je kolft haal je bovendien  altijd minder melk uit je borsten dan wanneer hij live drinkt. Misschien heeft hij toch een soort regeldagen en komt hij daardoor ineens weer 's nachts voor een voeding. Het is het proberen waard om hem een aantal keer weer 's nachts te voeden. 's Nachts maakt je lichaam namelijk prolactine aan, het hormoon dat de melkproductie bevordert. Als je dus 's nachts voedt, gaat je melkproductie omhoog en dan heeft hij straks misschien wel weer genoeg aan de voedingen overdag en 's avonds (omdat hij dan meer melk krijgt).

Hoi hoi,

Je gaf aan dat kolven niet genoeg melk geeft voor je zoontje. Wat je ook zou kunnen doen is de rest aanvullen met flesvoeding? Een tijdje terug was ik ziek en om mezelf te ontlasten moest ik haar om 23.00 flesvoeding geven ipv bv (zodat ik vroeg kon gaan slapen om weer op krachten te komen en mijn man de fles kon geven). Wel heb ik toen voor het slapen afgekolfd. Bij mij was dit ook toen niet genoeg en heeft mijn man dit aangevuld met fv. Zodoende kreeg ze toch nog bv met een piep klein beetje fv.
Nu krijgt ze weer volledige bv.

Succes en groetjes

Ik ben in elk geval blij met jullie tips. Natuurlijk had ik gehoopt dat iemand de gouden tip had hoe je je kind op een andere manier rijstebloem kunt geven dan via borst- of flesvoeding.  En wellicht is er ook wel geen andere manier om dat te geven, behalve dan natuurlijk door het warme eten. Ik ben in elk geval blij dat ik nog 12 flessen borstvoeding in de vriezer heb staan. Daar red ik het nog wel even mee.

Terug
Bovenaan