borstvoeding/doorslapen

Ik heb mijn 4 oudste kinderen 2x 9, 1x 13 en 1x 11 maanden borstvoeding gegeven.
Dat ging op zich heel goed. En het was goed te doen.
Er was alleen telkens 1 groot probleem: ze vielen altijd aan de borst in slaap.
Legde ik (of erger: papa of de oppas als ik aan het werk was) ze een x wakker in bed dan was het . Niet zachtjes en even, maar hard en uren!

Op de 1 of andere manier lukt het ons niet om ze op tijd (dus niet pas na een jaar...) te leren zelf in slaap te vallen.
Nu er een 5e kindje komt willen we heel graag dat het nu wel lukt.

Vooral ook omdat het al druk genoeg is en uuuren met een baby op de arm of aan de borst te lopen/zitten lukt bijna niet.
Bovendien merk ik ook wel dat nu ze zelf in slaap vallen (ja ja, inmiddels kunnen ze dat aardig goed zelf) ze een stuk vrolijker zijn, beter slapen etc.

Dus mijn vraag:

Hoe pak ik dit aan??????

Graag veel tips...

Liefs Manda 28.5

Dag Manda,

Voor een gedeelte herken ik je verhaal. Janne kon in het begin ook niet alleen in slaap vallen. Gelukkig viel ze niet tijdens de borstvoeding in slaap. Maar we hebben wat kilometers met haar afgelegd in huis. Diepe slaap totdat we haar in haar eigen bedje legde: meteen weer wakker. Totdat de wijkverpleegkundige een keer op bezoek kwam en zei dat ze echt zelf moest leren om in slaap te vallen.

We kregen het boekje rust en regelmaat. Het belangrijkste daarvan is dat je alles in een bepaalde volgorde moet doen. Zodra de baby wakker is, meteen voeden. Dan even samen 'spelen' (=knuffelen) en dan even alleen laten in de box. De kleine mocht nooit in de box slapen, alleen in haar eigen bed. Bij de eerste tekenen van vermoeidheid moest ze meteen naar bed. Na een week ofzo had ze het ritme goed te pakken en ging ze ook slapen. Ohja Janne is een baby geweest die wel altijd even moest huilen bij in slaap vallen. Verpleegkundige zei dat dat niet erg was, dat waren de indrukken van die dag. Voor mams en paps was het wat lastiger....

Nu is jouw situatie natuurlijk wat anders, omdat ze in slaap vallen tijdens de voeding. Misschien dat de regelmaat al helpt. Met regelmaat werd dus de volgorde van de gebeurtenissen bedoeld, nooit tijd.

Ik wens je in ieder geval alvast heel veel succes!

Groet,
Bregje

hoi manda,

ik herken het probleem idd wel, mijn kids vielen ook vaak in slaap tijdens de voeding(fles) bij dinand adviseerde de wijkverpleegkundige toen om hem na de voeding te verschonen zodat hij toch weer wakker werd, daarna was ik meestal nog wat met hem bezig en zogauw   hij bijna in slaap viel of v een paar keer flink gaapte legde ik m op bed, de enne keer zonder problemen de andere keer huilde hij even, maar over het algemeen nooit zo heel lang.

ook ik heb het boekje van rust en regelmaat gelezen is van ria blom, ik heb me daar wel zo veel mogelijk aan gehouden, want demi(1e) was ook zo'n moeilijke slaper, idd alleen in bedje, niet in de box etc.

maar nu heb ik toch en jij waarschijnlijk ook, dat de kleine mee moet naar school etc. of niet? want daar loop ik nu een beetje tegen aan te hikken, wagen in, wagen uit, enz.

nou ik hoop dat je er wat aan hebt en alvast succes voor straks!

groetjes susanne

Hoi Susanne,

Dat boekje van Ria Blom ken ik bijna van buiten. Haha.

En het probleem van naar school, zwemles etc ken ik ook.

Gelukkig wonen we erg dicht bij school en durf ik het inmiddels wel aan om ze snel op en neer te brengen/halen. En ze zijn inmiddels zover dat ze na de zomer ook wel zelfstandig naar huis kunnen met z'n 3en.

We zijn het nu aan het oefenen: ben ik niet bij school, dan wachten ze op elkaar en lopen ze met hun 3en naar huis.
Naar school toe vind ik 'enger', ik wil wel graag zeker weten dat ze echt bij school aankomen.
Van school naar huis: dan moeten ze binnen 10 minuten (uiterlijk) thuis zijn.

Maar bv naar de zwemles, tja dat is 3x per week  15 min heen, dan 45 min zwemles en weer 15 min terug. Dan moet de baby toch wel mee hoor.
Ik hoop idd ook maar dat dat een beetje gaat lukken.

Dus al willen we ze in een ritme krijgen, wijzelf halen ze er toch weer uit.

Groetjes Manda 28.6

hier hetzelfde probleem maar alleen met de oudste, die is nu 3 jaar en ik heb het nog niet helemaal voor elkaar dat hij goed naar bed toegaat. De jongste heeft er gelukkig geen problemen mee maar ik weet ook niet mee wat ik er mee aanmoet, heb alles wel geprobeerd, de RRR zitten er sowieso wel in en door laten huilen is echt geen optie...hij houdt het langer vol dan je mentaal aankan! Dus als er mensen met meer tips zijn....

Groetjes Brechtje

Terug
Bovenaan