borstvoeding en afkolven

Mijn dochtertje is precies 5 weken uit. Ik geef borstvoeding, maar wil nu beginnen met af en toe een keer afgekolfde borstvoeding te geven. Anders weigert ze straks de fles. Maar ik weet niet hoeveel ml een kleintje van 5 weken normaal gesproken eet. Ze groeit enorm goed en eet veel. De eerste keer dat ik kolfde kwam er 50ml uit. De tweede keer weer. Maar nu gaf ik haar de fles en de eerste 50ml dronk ze zo op....en de tweede 50ml en achteraan. Is dat veel, weinig, genoeg? Ik heb geen idee. Ze lijkt nog steeds honger te hebben daarna? Maar bij het afkolven kwam er na 50ml echt niets meer uit. Zou het alleen voormelk geweest zijn?
Kan iemand me helpen?

Groetjes, Ester
 
Mijn zoontje krijgt de fles vanaf de tiende dag omdat mijn BV niet op gang wilde komen. Hij zat met 5 weken op 120 cc per voeding. Volgens het CB moet je ongeveer het lichaamsgewicht van je kindje vermenigvuldigen met 150 en dat delen door het aantal voedingen, dan heb je de juiste hoeveelheid. Maar het mag nooit meer dan 1000 cc per dag zijn. Mijn zoontje was wel een grote baby, hij woog met 5 weken al 5110 gram (was 4380 gram en 55 cm bij zijn geboorte) en had dus veel nodig. Normaliter bouw je vanaf 50 cc met 10 cc per dag op. Als je het niet zeker weet, kun je even bellen met het CB, die kunnen het je precies vertellen. Volgens de kraamhulp komt er trouwens meer BV als je kindje drinkt, dan als je kolft, maar ik had na 10 dagen nog maar 10 cc voeding na 20 minuten per borst kolven, vandaar dat ik gestopt ben. Als je dochter wel een tevreden indruk maakte, dan zal ze wel voldoende voeding hebben gehad. Zo niet, dan had je het wel aan haar gemerkt. Succes ermee, groetjes Cato
 
Hoi,

Mijn zoon dronk z'n eerste fles afgekolfde melk ook met vijf weken dat was een fles van 150 ml (opgespaard van een paar keer) Hij had hem in drie minuten leeg en was nog lang niet tevreden ook omdat hij veel te kort had kunnen zuigen! (Gebruik dan een speen met maar 1 gaatje) Wat de hoeveelheid met kolven betreft dit bouw je vanzelf op is mijn ervaring. "s Nachts dronk mijn zoon nog maar één kant, ik kolfde dan (ja, om half 4) de andere kant af Dat waren meestal ook flesjes van zo'n 60 ml. Maar als je dat een week doet heb je zo een voorraadje en zit je ook niet te stressen tijdens het kolven. Toen hij een keer doorsliep tot 05.15 heb ik één kant helemaal leeggekolfd en toen moest ik stoppen want het flesje van 125 ml zat vol! Als je 's nachts niet wil kolven kun je het ook na de ochtendvoeding doen, dan heb je de meeste melk (over).
Succes ermee.
 
Hoi,

Bij mij ging het kolven in het begin ook niet zo goed, maar gewoon doorgaan en het werd steeds meer.

Nu helaas (5 maanden) neemt het weer af (stress verbouwing van een huis?)

Gewoon doorgaan, succes.

Liesbeth
 
Hoi Ester,

Kolven is iets dat je moet leren en je hebt waarschijnlijk tussen de voedingen door gekolfd en dat levert minder melk op dan wanneer je kolft in plaats van een voeding.
Je zou dus eens kunnen proberen om een paar dagen achtereen tussen de voedingen door te kolven en dan eens kijken hoeveel ze wil drinken uit de fles.

In principe is het helemaal niet nodig om de fles in grote hoeveelheden te oefenen. Je kunt ook zo'n 30 cc afkolven en dat geven in de fles en dan je kindje daarna gewoon aanleggen.
Hoeveel ze wil drinken in de fles is altijd een beetje gokken, zoals jij het hebt gedaan met meerdere kleine porties geven is een hele goeie optie. Zo kan je kindje zelf bepalen hoeveel ze wil drinken en warm je nooit veel te veel op en hoef je geen met moeite gekolfde melk door de goot te spoelen.

Succes ermee !

Enne als je vragen hebt kun je ook altijd bellen met een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk : 0343- 576626
Je zou ook eens hier kunnen kijken op het borstvoedingsforum : http://www.network54.com/Forum/89719
En op http://www.vbn.borstvoeding.nl staat ook een hele hoop informatie!
 
Ik heb mijn zoontje (nu 8,5 maand) 6 maanden BV gegeven. Hiervoor heb ik ruim 3 maanden op mijn werk moeten kolven. Ik merkte dat de hoeveelheid die ik kon kolven sterk afhankelijk was van de omstandigheden: stress, druk plekje, tijd, etc zijn beperkende factoren. In de optimale omstandigheden kon ik 150 cc kolven (per kant), maar dat gebeurde niet vaak. De kleine man dronk zonder problemen 200 cc op... M.a.w. ik moest vaker kolven dan hij at. Probeer, en mocht je te weinig hebben, dan kun je altijd KV geven.
 


hoi,
mijn dochter is nu 9,5 week oud en ook ben onlangs begonnen met borstvoeding in de fles (ze wil nog niet erg van harte uit de fles drinken duurt erg lang voor die leeg is),bij het CB zeiden ze dat gezien haar gewicht,leeftijd nu tussen de 130 en de 160 cc mag hebben maar 130 cc zou al haast voldoende moeten zijn want dan pakt ze later bij de borst de rest wel weer,dus vraag het maar eens op het CB en het afkolven heeft even zijn tijd nodig maar het komt van zelf ze zeggen dat hoe vaker je afkolft hoe eerder het opgang is maar of dat zo is weet ik niet ik kolf niet aldoor alleen wanneer mijn dochter mmar een borst leeg drinkt en de andere erg vol aanvoelt.succes
 
Terug
Bovenaan