Borstvoeding en alcohol

Hallo,

Ik ben zwanger van mijn derde kindje en ben serieus aan het nadenken om borstvoeding te geven.
Bij mijn eerste 2 heb ik het niet gedaan, omdat ik zeer gevoelige tepels had en moest er niet aan denken. Ik zou het toch heel graag willen proberen. Het knaagt toch aan me dat ik het niet heb geprobeerd. Dus bij deze zou ik het wel willen proberen.
Alleen heb ik gelezen op internet dat je geen alcohol mag nutigen als je borstvoeding geeft.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn wijntje nu al verschrikkelijk mis. Ik ben absoluut geen alcoholverslaafde ofzo hoor, maar in het weekend verlang ik toch zeker naar een lekker wijntje, nu ik het niet kan drinken vind het het gewoon niet gezellig.
Dus je snapt al, zodra het kindje geboren is, trekken we een goede fles wijn open!

Heeft iemand van jullie ervaring met borstvoeding en alcohol?

Hoi ris,

Hier nog iemand die echt el van een wijntje houdt. Ik heb 5,5 maand bv gegeven en als ik gewoon een wijntje wilde drinken gaf ik de kleien gewoon een flesje gekolfde melk of een fles kunstvoeding. Je sociale leven gaat ook gewoon verder zou ik zo zeggen. Ik kolfde wel als ik normaal moest voeden en gooide dat dan weg. Om toch de productie op gang te houden. Maar voor mij werkte het prima. We hebben vanaf dag 1 al iedere dag een flesje gekolfde melk gegeven. Dit had als voordeel dat toen de kleine een paar weken geleden over ging op flesvoeding hij al gewend was aan de fles!

Liefs Jen

Ik heb een website over alcohol en borstvoeding gevonden: http://www.alcoholinfo.nl/
index.cfm?a=2&act=esite.tonen&b=172&c=258  (even aan elkaar plakken).

Het lijkt mij dat hier alle info wel staat en je daarna zelf kunt beoordelen hoe je het wilt doen.

Groetjes, Marisa

waarom ga je niet naar een voorlichtingsavond over borstvoeding?
Heb ik ook gedaan, ik wil het proberen en ze kwamen met heel veel handige tips.

Alcohol mag wel, maar 1 glaasje. En liefst dan eerst afkolven en dan pas de wijn.

Ik mis mijn wijntje ook echt wel hoor hahaha

Ben nu 36 weken weken.

Nou, je mag 's avonds echt lekker een glas wijn en nog wel twee ook hoor! Mijn kraamhulp zei dat het zelfs nog heel gezond is ook. Je hoeft echt geen rekening mee te houden wanneer je gevoed hebt. Waarom? Het proces is veel te lang: jij slikt in, maag moet verteren, dan moet het in de borst opgenomen worden, dan moet je kind het inslikken en die maag moet het verteren voordat het kind er wat van merkt. Die kans is bijna nihil.
Maar drink   1 glas, en geen fles per avond leeg, want dan merkt je kindje het wel!

het verhaal van hierboven van opname in de maag etc klopt niet als het om alchohol gaat. Alcohol komt namelijk in het bloed en je melk wordt ook uit bloed gemaakt (voor voeding geldt dit wel, dus mocht een kindje allergisch zijn voor iets wat jij eet/drinkt merk je dat vaak pas uren later bijvoorbeeld dmv krampjes).

Een GEWOON glas (dus een wijnglas voor een wijnglas en dan niet tot de rand vol, een bierglas voor een bierglas etcetc) doet er ongeveer 2 uur over om uit je bloed te verdwijnen en daarna is het veilig om te voeden.
Als je kindje net is geweest voor een voeding en jij drinkt daarna je wijntje is er meestal niks aan de hand of je kindje moet aan het clusteren zijn en dus veeeeeel en vaaaaak willen drinken bij je.

Zelf drink ik sowieso nooit alcohol, maar als je afentoe in het weekend lekker een wijntje wilt drinken kan dat wel als je even de 'regels' in de gaten houdt (en als je kindje 5/6 week oud is en ook weleens een flesje krijgt zou je voor een etentje bijv. nog kunnen voeden en als je dan een wijntje meer neemt geef je de kleine een flesje en voed je zelf weer als de uren om zijn (2 uur geldt voor elk glas dat je drinkt).

In het begin zal je aan dat ene wijntje ook echt zat hebben voor je gevoel, je hebt dan toch een behoorlijke tijd niet gedronken natuurlijk.

Ik zou zeggen: geniet, maar drink met mate!

groetjes,
Marije

Bedankt voor jullie reacties!
Dat heeft me al gerustgesteld. Ik heb aan 1 glaasje wijn al genoeg hoor, daar zou ik al heeeeel blij mee zijn. En inderdaad na 9 maanden zonder alcohol, moet je niet te veel gaan drinken, het kindje heeft ook niks aan een aangeschoten mama, hihi.
Inderdaad zou ik na het voeden dan wat kunnen drinken.
Ik ben al blij dat het in ieder geval mogelijk is, want ik wil het wel gaan proberen!

ik heb mijn tweede 2 jaar en 2 maanden bv gegeven. Samen met 9 maanden zwangerschap kom je dus op zo'n 3 jaar non-stop. Toen mijn eerste dochter 7 maanden was werd ik zwanger van de tweede, en haar heb ik ook bv gegeven. Tel alles op en je komt dus op 5 jaar. Geloof me, in deze 5 jaar heb ik echt wel de nodige wijntjes gedronken hoor ;)
So don't worry, be a happy mom ;)

Terug
Bovenaan