borstvoeding en alcohol

Ik dronk tijdens mijn zwangerschap nooit, nu drink ik na de laatste voeding rond een uur of 9 weleens een glaasje wijn. Nu las ik pas dat je helemaal geen alcohol mag en maak ik me weer zorgen. Ik dacht dat het 's ochtends wel weer uit mijn bloed was?? Wat vinden jullie hiervan??
 
Hoi...
Moedermelk wordt gemaakt van hetgeen wat de moeder eet en drinkt. Dus ja, ook de alcohol komt in je melk terecht en dus ook in je kindje. De organen van je kindje kunnen dit nog niet verwerken. Je moet zelf een besluit nemen. Maar je wilt toch het beste voor je kindje?
 
Niet alles wat je eet komt ook gegarandeerd in de melk terecht hoor. Kijk eens op http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=content.pag&pag=2&child=38&grandchild=99
Per glas drie uur wachten is hun advies en dat van de Gezondheidsraad. Dat ene glaasje na je laatste voeding kan dus best. Mocht je je echt een keertje te buiten willen gaan, zorg dan voor afgekolfde melk, kolf daarna je alcoholische melkje af en giet het door de gootsteen.

Groetjes,
Michelle.
 
Hallo Sacha,de berichtgeving is vind ik ook erg wisselend en verwarrend maar zie inderdaad advies Gezondheidsraad en de vereniging Borstvoeding natuurlijk etc. Het blijkt dat 1-2 % van de alcohol in de melk terechtkomt met een hoogste spiegel na 30 - 60 min.Een enkel glas wijn direct na een voeding drie tot vier uur voor de volgende voeding kan geen kwaad, dan is je alcoholspiegel in zowel bloed als melk vrijwel of gelijk aan nul. Alcohol wordt niet opgeslagen in je melk. De alcoholspiegel in melk daalt en stijgt mee met spiegel ( 2 % ervan ) in je bloed. Dus als je sterke drank drinkt of meerdere glazen zullen deze spiegels veel hoger zijn en blijven en dan is na drie tot vier uur de alcoholspiegel niet laag genoeg. Eenmaal melk afkolven en weggooien is dan niet afdoende. Kijk ook op Pubmed.com ( evt. via Google ) en zoek naar "alcohol consumption and breastfeeding ". Je vind dan een paar wetenschappelijke artikelen over dit onderwerp. Elke dag een glas is wrsch. te veel maar van het drinken van twee tot drie glazen per week zijn tot nu toe geen schadelijke effecten aangetoond. Het laatste onderzoek over alcohol en borstvoeding wat laatst in NL in het nieuws was heb ik nog niet gevonden/ gelezen. Iemand anders misschien ?
Zelf geef ik nu zes weken borstvoeding en het gaat heel goed. Twee keer per week drink ik na de laatste voeding een half glas wijn , drie tot vier uur voor de volgende voeding. Maar ik was ook erg bezorgd over alle wisselende berichten. Maar zeker als je kindje de hele nacht doorslaapt kan een glas wijn geen kwaad. Groeten, Simone.
 
Terug
Bovenaan