borstvoeding en 'schema'... hellup!

Enige tijd geleden schreef ik dat we over zouden stappen op de fles omdat het met de bv niet echt lekker ging. Het gaat inmiddels beter, waardoor ik toch ben doorgegaan met de borst. Ik zou dat graag 6 maanden volhouden! Mijn dochter heeft minder last van haar darmen... maar het is zeker nog niet over. Het slapen in bed gaat veel beter en haar humeur is weer goed, zolang ze geen last heeft van de poepescheten. Ze lacht!!! Joehoeoeoe! Wat een heerlijk gezicht is dat! Naar aanleiding van mijn vorige oproep kreeg ik wat goede tips tegen deze darmproblemen. Nu blijf ik nog met een vraag zitten... Graag reacties van moeders die hiermee ervaring hebben!!
Ik heb wallen tot op mijn kin, want mijn dochter blijft nog redelijk vaak om de borst vragen. Dag en nacht. Het is niet meer zo erg als een paar weken geleden (toen ze soms wel om het halfuur vroeg), maar ze blijft om de twee, drie uur vragen. Nu loopt mijn zwangerschapsverlof op zijn einde. Ik heb geen werk, maar zal wel weer moeten solliciteren. Maar zoals het nu gaat denk ik niet dat ik werk en kind kan combineren. Ik moet gaan kolven... maar ik wil ook zoooo graag dat het voeden wat meer een vaste structuur krijgt.
Mijn vragen zijn daarom: wat is gemiddeld genomen een mooi voedingsschema voor een baby van omgeveer drie maanden. Zijn er methoden om mijn baby wat meer te stimuleren om volgens een schema te laten drinken? En (PLEASE) zijn er methoden om haar 's nachts langer door te laten slapen?
Ik heb gelukkig weer wat meer energie dan een paar weken geleden... d.w.z. de energie om nog even te proberen het bv een succes te laten worden. Maar het houdt niet over. TIPS???
 
Hoi,

Fijn dat je weer een lichtpuntje ziet!!!

Om de nachten wat rustiger proberen te krijgen, zou je 's avonds en 's nachts het beste alleen functioneel kunnen voeden; daarmee geef je een duidelijk verschil aan tussen dag en nacht.  Overdag is het licht en  er tijd genoeg voor aandacht, knuffelen en spelletjes. Hou het daarentegen 's nachts zo rustig mogelijk. Rond deze leeftijd is het aanleggen meestal al een automatisme geworden, dus zou je gewoon in het donker kunnen voeden.  Als mijn dochtertje na 19.00 u wilde drinken (dan lag ze dus al op  bed), bleef ik gewoon op haar kamertje zitten en nam ik haar dus niet meer mee naar beneden.  Praat verder niet tegen je kindje, hou het zo rustig mogelijk. Op een gegeven moment produceert je kindje 's nachts geen poepluiers meer; 's nachts verschonen is dan overbodig. Een wegwerpluier kan ontzettend veel vocht opnemen, dus laten zitten is geen probleem. Als het niet nodig is, niet verschonen dus...
Ik weet niet of je kindje onder dekentjes slaapt? Als je een slaapzakje gebruikt, blijft je kindje lekker warm tijdens en na het voeden en zal het makkelijker wegdoezelen dan wanneer je je baby weer in een koud bedje moet leggen.

Ik hoop dat je er iets mee kunt!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Wat herkenbaar!!! Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Mijn dochter is
4 en een halve maand en krijgt ook nog volledige bv. Had ook altijd
vrij veel last van de darmpjes, tot een paar weken geleden. Opeens had
ze nergens meer last van, waarschijnlijk is alles nu gewoon enigszins
op orde in haar buik.

En doorslapen...dat deed ze heeel af en toe, tot ik het echt niet meer
trok. Op het cb hebben ze me toen aangeraden, gewoon niet meer te
voeden 's nachts. In eerste instantie dacht ik: jaja, 'gewoon' niet
meer voeden, zij hebben makkelijk praten!! Want mijn dochter had de
gewoonte, 's nachts echt te tanken, zo veel dronk ze, dus dacht ik dat
ze gewoon verschrikkelijke dorst had.

Wij kregen het advies haar te troosten als ze wakker werd door een aai
over de bol, geruststellen, niet te lang blijven en weer weggaan. Raakt
ze overstuur, dan elke vijf minuten weer even geruststellen, vijf
minuten later weer, enz. Dit alles door mijn vriend, want mij
associeert ze met voeden. En dat idee moet er juist uit, ze moet er aan
wennen 's nachts niet te eten. Ze raadden ons aan, om als je dan toch
besluit te gaan voeden (bij een te overstuur kind), dan heel eventjes
één borst, dus niet een uitgebreide voeding geven.

Nou, daar gingen we. De eerste nacht ging goed, ze wilde twee keer
voeden maar beide keren heb ik mijn vriend het bed uitgeduwd en zette
het huilen na het ttroosten (nog geen half uur) niet door! Tussen 10 en
6 uur is ze dus zonder voeding doorgekomen. De tweede nacht vond ik
moeilijker, want toen zette ze het op een brullen. Om 2 uur kon mijn
vriend haar nog kalmeren en viel ze weer in slaap, maar om 4 uur was
het mis. Ontroostbaar. Toen mijn vriend op een gegeven moment haar
maagje hoorde knorren (!) vond hij het zo zielig dat hij haar bij me
heeft gebracht en heb ik haar toch maar gevoed. Het ging me dit keer
iets te ver, als mijn kind echt honger heeft dan moet er eten in! Wel
was ik bang dat ik door toe te geven ons 'doorslaapplan' weer had
verpest, maar dat was gelukkig niet zo.

De derde nacht heb ik één zacht geluidje gehoord en dat was het!
Mevrouw sliep door van 10 tot half 7! Dus ook al lijkt het een beetje
gemeen, het werkt wel (bij ons dan). En ik moet zeggen, dat ik het wel
heeel erg fijn vind, weer goede nachten te kunnen maken en daardoor ook
nóg meer van mijn kind geniet! En zo moeilijk hoeft het niet te zijn om
je kind te laten wennen aan doorslapen, alleen de eerste nachten zijn
wat zwaar. Als ik dat eerder had geweten...

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!



Groetjes Maaike



 
Om een lang verhaal nog langer te maken: Wat betreft die structuur,
daar zat ik ook heel erg mee. Sophie drinkt ook nog vrij onregelmatig,
alleen de ochtend-en avondvoedingen staan vast en voor de rest is het
overdag steeds weer een verrassing wanneer ze komt. Soms na vier uur,
dan weer na twee uur.... Gemiddeld zit ik op zo'n 5 á 6 voedingen. Nou
ben ik zelf nogal gek op regelmaat en structuren, maar heb dat
uiteindelijk maar losgelaten want ik werd gek van mezelf. Dacht ik net
een ritme gevonden te hebben, veranderde alles een paar weken later
weer compleet. Kinderen veranderen nu eenmaal en eerlijk gezegd geeft
het me rust, niet in schema's te denken. Met mijn dochter gaat het
ontzettend goed, ze lacht veel, is gezond, wat wil ik nog meer!

Voor de één werkt een schema heel goed, maar voor een ander juist weer niet.



Veel succes, je komt er wel uit.



Maaike

 
Hoi,
Hier een moeder die ook een kind van 3 maanden nog volledig aan de borst heeft.
Het door slapen wil ook hier nog niet echt lukken. Soms een hele nacht en dan weer 2 keer.
Wat ik wel merk bij Joost is dat als hij niet warm genoeg ondergestopt ligt hij sneller voor een voeding komt.
Warm ondergestopt betekend bij ons pyjama aan slaapzak aan en een dubbele deken.
Op die manier slaapt hij het vaakst door.
Overdag komt hij ook wisselend, maar ik heb gemerkt dat wanneer ik buiten ben wezen wandelen en hij is in slaap gevallen, en ik laat hem dan met jas aan slapen in de woonkamer dan kan hij het wel goed 4 uur vol houden.
Verder komt hij nog eerder 7 keer dan 6 keer voor een voeding en 6keer is ook het echt minimum wat hij tot nu toe vraagd.
deze week moet ik nog bij de kinderarts terug komen met Joost en ga dan vragen of we niet wat eerder met nutrix in de laatste fles mm kunnen doen, zodat hij dan mischien wat makkelijker door slaapt.
Ik laat het besluit nog wel even weten.
Groeten Marieke mv Rick 2jr en Joost 3 mnd
 
Hoi,
Hier een moeder die ook een kind van 3 maanden nog volledig aan de borst heeft.
Het door slapen wil ook hier nog niet echt lukken. Soms een hele nacht en dan weer 2 keer.
Wat ik wel merk bij Joost is dat als hij niet warm genoeg ondergestopt ligt hij sneller voor een voeding komt.
Warm ondergestopt betekend bij ons pyjama aan slaapzak aan en een dubbele deken.
Op die manier slaapt hij het vaakst door.
Overdag komt hij ook wisselend, maar ik heb gemerkt dat wanneer ik buiten ben wezen wandelen en hij is in slaap gevallen, en ik laat hem dan met jas aan slapen in de woonkamer dan kan hij het wel goed 4 uur vol houden.
Verder komt hij nog eerder 7 keer dan 6 keer voor een voeding en 6keer is ook het echt minimum wat hij tot nu toe vraagd.
deze week moet ik nog bij de kinderarts terug komen met Joost en ga dan vragen of we niet wat eerder met nutrix in de laatste fles mm kunnen doen, zodat hij dan mischien wat makkelijker door slaapt.
Ik laat het besluit nog wel even weten.
Groeten Marieke mv Rick 2jr en Joost 3 mnd
 
Mijn zoontje Ruben is nu ruim 4,5 maanden en krijgt volledige bv, af en toe aangevuld met een groentehapje. Ik werk en als ik er niet ben is mijn man thuis. Ik kolf en dit gaat goed. Mijn man geeft dan voeding in een fles en het gekke is dat er dan meer ritme in zijn dag zit dan wanneer ik er ben en hij live gevoed wordt. Het kolven op het werk bevalt mij prima.
Ruben kwam altijd één keer ´s nachts maar de laatste tijd niet meer. Hij had de gekke gewoonte om ´s avonds te gaan slapen rond 19.00 uur en dan pas om 2.00 uur weer voor een voeding te komen. Dit heeft hij maanden vol gehouden. Nu heb ik hem een paar keer ´s avonds wakker in zijn bed aangetroffen en hem een voeding gegeven. Nu zit dit in zijn ritme en slaapt hij door.
Ik zou toch proberen om overdag de voeding om de drie uur proberen te geven. Afleiden om het eventueel te rekken. Ik merkte bij Ruben dat het toch meer gewoonte is dan honger. Probeer idd het nachtvoeden zo zakelijk mogelijk te maken. Geen schone luier, geen licht, niet kletsen. Voeden en weer terug in bed. Misschien als je gaat kolven dat je partner af en toe ´s nachts eruit kan om flesje te geven zodat je zelf lekker kan blijven liggen. Ik pak nu zelf ook een dag in het weekend waarop ik zeg dat ik lekker blijf liggen. Borstvoeding kost gewoon een hoop energie! Schat het niet te laag in!! Begin alvast met kolven en het aanbieden van voeding in een flesje. Anders lukt het straks misschien niet als je plotseling gaat werken. Het drinken met een speen is een compleet andere techniek die baby ´s eerst moeten leren.
Succes!

Jinny
 
Hoi,

Ik geef nu al weer 2 jaar borstvoeding en heb wel wat tips hoop dat je er wat aan hebt.

Probeer je dochtertje in een ritme te krijgen overdag.Dat is misschien even lastig maar daarna heb je er plezier van (ook al zijn de meeste voor voeden op verzoek).
Mijn dochtertje groeide niet goed en ik voede haar om de drie uur. Dat hield in wakker maken na de drie uur en rekening houden met badje enz enz.

Kijk goed naar je kindje is het zuigbehoeft of echt honger. Mara had vreselijk veel zuigebehoefte en na het advies na de geboorte om haar de hele dag aan te leggen had ik geen tepels meer die waren dat natuurlij niet gewent dus meteen een speentje.
Probreer het rekken niet te lang te doen misschien opbouwen het is ook niets als je kind een uur lang gilt als het honger heeft ipv zuigebehoefte.

Als je kind aan de borst ligt kijk dan naar het drinkritme dan kan je zien of ze ook de dikke voedende/vullende achtermelk binnen krijgt. Die zorgt voor een vol gevoel waardoor ze niet meteen weer komen.

De nachten voeden misschien kan je eens kolven overdag en je man een flesje laten geven in de nacht? of vragen of je man je kind haalt zelf lekker blijven liggen borst geven en hij legt jullie kind weer terug.
En hou het zo "ongezellig" mogelijk donker niet tutten, verschonen, kletsen enz gewoon voeden en weer naar bedje toe.

En als laatste nog even. Als je nutrix wil geven (las ik in een van de berichtjes) dit is niet zo goed als mensen beweren. Er zijn genoeg kinderen die dan echt niet langer of zelfs doorslapen. Anders was dat toch het wonder middel zodat niemand meer met wallen liep. De een reageert er beter op dan de ander. Daarbij zijn het ook loze callorieen die je naar binnen drinkt.

groetjes en succes hoop dat je er wat aan hebt
 
Terug
Bovenaan