borstvoeding en bijvoeding

Mijn zoontje is volgende week alweer een half jaar, en krijgt nog volledige borstvoeding.
De bedoeling was om zondag te beginnen met fruit. Nu zijn we vandaag naar het cb geweest, en die zeggen hetvolgende:
Beginnen met groente, dat is lichter verteerbaar. Heb ik nu net de fruitschaal vol liggen met peren en bananen zodat ze van het weekend rijp zijn...
Ook moeten we pap gaan geven, met een lepeltje, van bv / kv met rijstebloem.
Nou wil ik de borstvoeding nog niet stoppen, dus de kv valt al af. Maar dat betekend dat ik s'morgens eerst moet gaan kolven om er vervolgens pap van te maken?? Hoeveel meerwaarde heeft die rijstebloem dan?? Kan ik niet gewoon lekker de borst blijven geven en dan groente, fruit en later ook brood?
Mijn vraag is eigenlijk, kan ik niet gewoon m'n eigen ding doen? Of is hun advies echt belangrijk??   Zijn er meer moeders die nog borstvoeding geven na 6 maanden, en wat voor schema hebben die dan??

Gr Sandra

Hoi,

Mijn dochter is nu bijna 8 maanden en krijgt borstvoeding. Neem anders eens een kijkje op borstvoedingsforum.nl. Bij de links staat daar tevens een link naar het bijvoedingsforum waar je kunt praten over de Rapley methode.
Ik heb hier heel veel baat bij gehad... want je hoeft niet alles wat ze bij het CB zeggen als zoete koek te slikken ;-)

Hoi,

Onze dochter is nu 9 mnd en heeft nog nooit pap gehad en krijgt nog steeds naast bijvoeding volledig de borst. De site die genoemd wordt door tjilp is idd een fijne leidraad. Ik volg mijn eigen idee en kijk vaak even op de borstvoedingssite.
Ben gewoon begonnen met fruit en toen dat lekker liep ben ik groente gaan introduceren, toen ze 7 mnd was kreeg ze brood met een beetje boter erop dat ging prima.
Ik had nl. ook geen zin in kolven. Ze doet het er prima op het is een kleintje en weegt nu 7800gr maar volgt keurig haar eigen lijn dus we zijn tevreden.

Ik denk dat je gewoon je eigen gang kunt gaan hoor, als je op verzoek BV geeft komt ze echt wel een keer extra als ze trek heeft.

Groetjes
Marian

Hallo,

gewoon doen wat zelf goed aanvoelt, borstvoeding is natuurlijk prima, en je hoeft zeker niet te kolven als je dat niet wilt. Ik geef zelf sinds Anne 6 maanden is flesvoeding, maar geen pap, ik vind het gewoon niet nodig. Ze eet prima van een lepeltje als ze groente, fruit of yoghurt krijgt, daar zal die ene fles 's ochtends niet veel door veranderen, maar dat is mijn mening.
Nog even in reactie op Yvonne: ik ben begonnen met fruit en heb pas een maand later groente gegeven. Bij ons gaf het geen problemen, Anne vindt vrijwel alles lekker wat je haar geeft. Ze eet alleen geen sperciebonen en broccoli uit een potje. Nu heb ik zelf een hap genomen en ik kan het haar niet kwalijk nemen...

groetjes, Ellen

Hoi Sandra,

Nog even ter geruststelling: wij hebben het precies zo gedaan als jij. Na 6 maanden zijn we met wat groente en fruit begonnen (maakt trouwens niet uit met welke je begint, kies gewoon wat jij het leukst/makkelijkst vindt om mee te beginnen).
Pap hebben we nooit gegeven. Ik was namelijk absoluut niet van plan om extra te gaan kolven om vervolgens pap naar binnen te gaan zitten lepelen: ik had wel wat beters te doen!

Trek je niet te veel aan van het advies van het cb, die hebben er niet zo veel verstand van. Als je bv geeft en dat langer wil blijven doen, is het juist heel belangrijk om de bijvoeding niet te snel te introduceren. Anders kan je productie namelijk snel kelderen. Het schema van het cb wil veel te veel eten, veel te snel introduceren, dus in ongeschikt voor bv-kindjes.

Kijk even op het bijvoedingsforum: bovenaan het forum vind je wat interessante artikelen, ook in de faq's kun je antwoorden vinden op je vragen.

Groetjes,
Helena

Terug
Bovenaan