Borstvoeding en dagritme. Regeluurtjes??

Beste moeders.

Mijn kleine is twee weken geleden geboren, en krijgt nu borstvoeding.
Op zich gaat alles prima, ik heb genoeg melk. En de kleine drinkt over het algemeen prima.
De afgelopen dagen heeft hij alleen een raar ritme. In het begin werd hij netjes vanzelf wakker om de 4 uur, en 's nachts slaapt hij zelfs al vanaf dag 3 zes uur door. Nu heeft hij elke dag op verschillende tijden uurtjes dat hij slecht drinkt en slaapt. Dan wordt hij na 4 uur slapen netjes wakker. Ik geef hem voeding, maar ik merk al dat hij niet goed drinkt ook al pakt hij wel goed aan. Hij valt dan gewoon te snel in slaap. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd om hem dan beter te laten drinken en wakker te maken.
- kriebelen aan de voeten en handjes.
- even wegleggen.
- tussen twee borsten door verschonen.
- natte washandjes
- tussentijds zijn nageltjes vijlen.
- muziek maken, speeltjes.
Maar als hij zo'n uurtjes heeft helpt niks. Ik leg hem dan opnieuw aan als hij goed wakker is en begint met "zeuren" maar na even drinken zakt hij zo weer weg.
En ik weet dan zelf al dat ik over een uurtje weer zal moeten voedden. Soms is het dan zo dat ik hem binnen 2uur drie keer moet voedden. Daarna gaat de dag weer verder op hetzelde ritme van 4 uur slapen.
Kennen jullie dit? Hebben baby's elke dag zulke regeluurtjes en is dit dus heel normaal? Hij heeft dit nu ongeveer 5 dagen.
Groetjes Laura
 
Oh bekend...

Ik heb dit probleem ook. Alleen hij drinkt wel 10 min.
Mijn  zoontje Justin is nu 13 dagen

's Avonds na 17 uur komt hij om het uur ongeveer,
17 uur, 17:45 uur, 18:45 uur, 19:45 uur, 20:30 uur, 21:45 uur en dan 22:30 uur.
En dan slaapt hij weer 3 uurtjes.
En ik maar denken dat ik de enige ben.
Is dit wel normaal of is er wat anders.

groetjes Sandra
 
Hoi Laura,

Je geeft aan, dat je kindje overdag vier uur achter elkaar slaapt. Als hij slaapt, heb je dan zicht op hem? Kan het zijn dat hij tussendoor wel wakker is geweest. of misschien eerder wakker is dan je in de gaten hebt? Het is dan heel goed  mogelijk, dat je kindje na die vier uren dan alweer te moe is om goed te kunnen drinken.
De eerste hongersignalen die een baby afgeeft zijn subtiel; wakker worden, zoeken, smakgeluidjes maken, op vingertjes of knuistjes sabbelen. Als je deze signalen waarneemt, leg je kindje dan gerust aan; huilen is een verlaat hongersignaal. Waarschijnlijk zal het aantal voedingen per etmaal dan hoger liggen en dat is prima. Verder is het erg belangrijk dat je kindje goed is aangelegd, zodat hij de borst goed kan leegdrinken en dus voldoende melk binnen krijgt.

Wanneer je je kindje aanlegt, ligt hij met zijn buikje tegen jouw buik; zijn hoofdje en ruggetje liggen in een rechte lijn, zodat hij zijn hoofdje niet hoeft te draaien om bij jouw borst te kunnen komen. Zijn hoofdje ligt vrij en zijn neusje ligt tegenover jouw tepel. Nu moet je kindje zijn mondje wagenwijd opendoen; dit kun je eventueel stimuleren door met je tepel langs zijn bovenlipje te strijken of zelf een grote hap voor te doen (het werkt echt!). Pas als hij zijn mondje wagenwijd open heeft (neem geen genoegen met een tuitmondje) en zijn tongetje steekt iets uit, haal je je kindje rustig naar je toe en leg je hem aan. Je tepel, maar ook een groot gedeelte van je tepelhof verdwijnt in zijn mondje. Zijn neusje en kinnetje raken jouw borst en zijn lipjes zijn naar buiten gekruld. Nu zal je kindje korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, begint hij met lange halen te drinken. Je ziet zijn kaakjes bewegen, zijn wangetjes zijn bol en je hoort de melk naar binnen klokken. Als je kindje goed is aangelegd, mag hij zo vaak en zo lang uit de borst drinken als hij wil. Laat je kindje één borst helemaal goed leegdrinken (zo komt hij ook goed aan de vette achtermelk toe; als hij voldaan is, zal hij uit zichzelf de borst loslaten) en bied de andere aan als toetje.
Als je kindje niet goed is aangelegd, kun je hem van de borst halen door je pink in zijn mondhoek te leggen; leg hem daarna rustig opnieuw aan.

Hoe gaat het verder met je baby? Hoe verloopt zijn groei en hoe zijn de plas- en de poepluiers? Hoe is zijn huidskleur, was of is hij geel (dit ziet er vaak uit als een "mooi, bruin tintje")? Is hij verder tussen de voedingen door alert?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
quote: Sandra1980 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-07-2006 07:51:59'));

's Avonds na 17 uur komt hij om het uur ongeveer,
17 uur, 17:45 uur, 18:45 uur, 19:45 uur, 20:30 uur, 21:45 uur en dan 22:30 uur.
En dan slaapt hij weer 3 uurtjes.
En ik maar denken dat ik de enige ben.
Is dit wel normaal of is er wat anders.

groetjes Sandra



Hoi Sandra,

Dit is heel normaal drinkgedrag voor een baby en het heeft zelfs een naam: clusteren. Als je op www.borstvoedingforum.nl op clusteren of clustervoeden zoekt, kom je vast veel ervaringsverhalen tegen, misschien kan dat je een beetje geruststellen? Geef er in elk geval gerust aan toe; je baby kan zo een bodempje leggen voor de avond/nacht. Door de bijna constante doorstroming blijft de melk namelijk vetter en dus voedzamer.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Beste Yvonnez

De borstvoeding verliep de eerste paar dagen om de 3 uur met het wakker maken van de kleine. Maar omdat hij niet uit zichzelf wou drinken hebben we (de kraamzorg en ik) afgesproken hem te laten liggen tot hij uit zichzelf wakker werd. Dan drinkt hij dus vaak prima.
Het aanleggen is geen probleem, meestal pakt hij in een keer al goed.
Dan drinkt hij hele teugen, en vaak prima 15 min de ene borst en dan de andere. Aleen als hij erg moe is dan wil hij alleen 5 min goed drinken en daarna aleen sabbelen. En valt dan vaak al in slaap tussen de borstwisseling door. Ik zal eens je advies opvolgen om wat vaker boven te kijken, misschien is hij tussendoor wel wakker en heeft hij dan al honger. Maar meestal als ik boven kom slaapt hij, en is hij wakker dan ligt hij gewoon rustig om zich heen te kijken zonder te zoeken of te woelen. Gewoon nieuwsgierig de kamer aan het inspecteren. Dat kan hij rustig een uurtje doen, moet ik hem dan al voedden zonder dat hij wat aangeeft??
 
Beste Yvonnez.

Ik las ook dat je vroeg naar de luiers.
De kleine plast super, vaak zelfs inclusief zijn hele bedje.
En elke keer dat ik voed dus zeker 7 keer per dag.
En ook zijn ontlasting komt regelmatig en ziet er netjes uit.
Hij groeit ook prima, hij was geboren als 48 cm en alles was hem te groot. Nu moet ik zelf al de grotere maat 50 pakjes uitzoekken want de andere passen niet meer. Dus ik denk dat de voeding op zich wel goed zit.
Groetjes Laura
 
quote: the lovely reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('30-07-2006 10:50:54'));

Maar meestal als ik boven kom slaapt hij, en is hij wakker dan ligt hij gewoon rustig om zich heen te kijken zonder te zoeken of te woelen. Gewoon nieuwsgierig de kamer aan het inspecteren. Dat kan hij rustig een uurtje doen, moet ik hem dan al voedden zonder dat hij wat aangeeft??



Ik denk dat dat inderdaad een geschikt moment zou kunnen zijn om je kindje te voeden, dan is hij nog niet zo moe van het ontdekken en heeft hij nog voldoende energie over om goed te kunnen drinken.

Wat je in je andere berichtje omschrijft m.b.t. o.a. groei en ontlasting klinkt goed!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Terug
Bovenaan