Borstvoeding en de fles

Hoi meiden.

Misschien een beetje stomme vraag maar ik geef nu dus borstvoeding. Maar hoe zit dat als je met de fles wilt gaan proberen, voor als ik een keer weg ben ofzo, zodat papa ook wat kan geven? Pakkeen de kleintjes in een keer de fles of is het gewoon uitproberen? Ook heb ik wel eens gehoord dat als ze de fles krijgen ze niet altijd meer aan de borst willen??
Ik wil het ook een beetje uitproberen zodat ik mijn tepels misschien een beetje kan ontlasten, want die blijven heel gevoelig.
Maar hoe zit het dan met dat kolven hoe lang doe je dat en wanneer als je ook gewoon de borst geeft aan de kleine??? En hoe weet je dat je genoeg gekolft hebt?

Zo ik denk zal m'n vragen even allemaal neer zetten, morgen komt het consultatiebureau dus dan zal ik het daar ook even vragen maar dacht vraag het hier ook even wat jullie ervaring erin is??
Marian

Hoi!

een hoop vragen, ik hoop dat ik ze allemaal goed genoeg voor je kan beantwoorden:

Ik weet niet hoe oud je kindje is. Het is verstandig om te wachten met een fles tot je kindje ongeveer 6 weken is en goed de borst kan pakken. Als je eerder begint kan het zijn dat je kindje last krijgt van tepelspeenverwarring. Dit komt omdat het drinken uit een borst een hele andere techniek eist als het drinken uit een fles. Pas als de ene techniek goed onder de duim is een tweede aanbieden.
Goed, dan is hij 6 weken en dan wil je gaan beginnen met een fles. Je geeft dan een beetje afgekolfde moedermelk. de ene baby begrijpt gelijk de bedoeling de andere baby moet oefenen. Je oeffent dan elke dag een keertje. En dan gewoon met maar 20 cc ofzo.
Als je kindje het dor heeft, is het belangrijk dat je het een paar keer in de week blijft proberen. Je baby kan de techniek van het drinken uit een fles namelijk makkelijk verleren.

Ik ben echt erg benieuwd hoe oud je baby is, want in feite mogen je tepels geen pijn doen. Meestal is dit een teken dat er "iets"niet goed gaat. Meestal is het aanleggen een probleem. Je tepel moet helemaal achter in het mondje van de baby zitten, zoniet, dan doet het pijn aan je tepel. Zorg dat de buik van je baby tegen jouw buik aan ligt, neusje op tepelhoogte en dat je baby een grote hap neemt. Als een baby goed is aangelegd zie je dat ze een groot stuk borst in het mondje heeft. Lipjes naar buitengekruld, Als ze drinkt en het doet pijn, dan moet je haar gelijk los halen en opnieuw aanleggen. Voeden mag namelijk echt geen pijn doen!

Over kolven: je kolft ALTIJD NA de voeding. Eerst moet je kind genoeg drinken en wat er over is, dat kan je kolven. Verwacht niet dat je een flesje vol zal kolven. Het is heel normaal dat de eerste keren je niet meer dan 5 of 10 cc kolft.
Je baby krijgt overigens altijd meer uit je borst als jij kan kolven.
Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Als de vraag groter wordt (door kolven) zal het aanbod ook groter worden (meer melk in het flesje.) dit is dus een kwestie van tijd.

Bij het kolven moet je proberen om (net als bij het voeden) lekker relaxed te zijn. Dit is vaak lastig omdat je zo'n koud aparaat op je hebt. Probeer evt je kindje naast je te leggen, als je gaat kolven. Maak je absoluut niet druk om hoeveel er uit je borsten komt, want als je je daar op focust bestaat er een kans dat er minder uit komt, dan er anders uit zou komen.

Ik hoop dat ik zo al je vragen heb beantwoord!

succes met kolven!

groeten Inge vth

hoi,
Ik kolf voor 90% al de voedingen. Soms leg ik mijn dochter(6 wk)  nog aan. Ik merk niet echt dat ze slecht drinkt uit de borst.
Het is wel goed om als je vaak kolft de productie in de gaten te houden hij loopt snel terug. En voor je het weet heb je te weinig. Ik kolf nu elke 3 uur en mijin dochter drinkt elke 4 uur. Zo kriijg ikk genoeg melk.
IIk probeer het zo lng mogelijk vol te hhouden.

gr ruth

ik zal even vertellen hoe wij het hebben gedaan, want ik had precies dezelfde vragen als jij.
Wij zijn met ongeveer 9 weken begonnen met het oefenen met een flesje. Ik had vrij veel productie dus het was voor mij makkelijk om te kolven. Ik voedde altijd met 1 borst per keer en af en toe kolfde ik dan wat van de andere borst. Yanick snapte er eerst niks van (hij is niet zo snel, hihi, deed er ook ruim 6 weken over om de borst een beetje fatsoenlijk te pakken). Maar we hebben elke avond geoefend steeds met ongeveer 30 cc  , met verschillende spenen, verschillende houdingen, voor een voeding (hongerig)  of juist na een voeding (rustig), Na een week ofzo lukte het hem ineens om die 30cc op te drinken. Toen heeft mijn man een hele poos elke avond een fles gegeven, en gewoon maar wat geprobeerd met de hoeveelheden (een rekensommetje is 150 tot 180cc x aantal kilo / aantaal voedingen, maar Yanick dronk veel meer, dus dat kan ook).
Het is belangrijk om te blijven oefenen, anders kan je kindje het net zo makkelijk weer verleren. Ik kon s ochtends makkelijk een hele voeding kolven uit 1 borst en kolfde dan s avonds nog een keer. Op die manier kon ik een flinke voorraad opbouwen voor als ik weer ging werken.

Succes ermee, en veel plezier voor je man/vriend. Mijn man vond het iig hartstikke leuk om te doen

groetjes, pauwtje, mv yanick (6-3-2007)  

Terug
Bovenaan