borstvoeding en epilepsie

Wie van jullie heeft epilepsie en wil ook borstvoeding gaan geven.

Ik wil graag borstvoeding gaan geven en volgens de bijsluiter mag dat, ook had ik dat weleens gehoord en heb ook even op internet opgezocht. Overal staat dat als je depakine gebruikt dit geen probleem hoef te zijn.

Nou zegt mijn neuroloog dat ik geen borstvoeding mag geven, ondanks dat de bijsluiter iets anders zegt. Nou ga ik dit natuurlijk nog wel met de gyneacoloog bespreken maar dat kan pas over een tijdje. En aangezien het in eerste instantie mij wel bekend was dat dat mocht is het even een kleine tegenvaller.

Nou ben ik benieuwd of iemand van jullie ook epilepsie heeft en of je borstvoeding gaat geven.

Alvast bedankt
 
als je op www.borstvoeding.com kijkt staat er een lijst van medicatie http://www.borstvoeding.com/files/medicationlist-english2009v2.pdf en of dit veilig is of niet. Ik kan Depakine zelf niet vinden, maar misschien is er een andere werkzame stof.
Mocht je er niet uitkomen kun je altijd contact opnemen met een lactatiekundige. Denk dat die er meer over kunnen vertellen dan een gyn. Op deze site staat nog veel meer info over borstvoeding.
Anders kun je proberen je vraag te stellen op www.borstvoedingsforum.com (vind dit een heel prettig en nuttig forum) Succes! En hoop dat je eruit komt en wel gewoon bv kunt geven.
 
Ik heb epilepsie ( 29 wk zwanger) en gebruik Lamictal en Kepra. Heel vroeg in het begin van de zwangerschap hebben ze me in het ZH ( gyn. en neuroloog) al verteld dat ik geen borstvoeding mag geven. Nu willen ze dit nog wel even in brengen bij een team-kinderartsen zodat iedereen op een lijn staat. ( want inderdaad artsen staan niet altijd op een lijn). Ik ga er nu vanuit dat het flesvoeding gaat worden en vind dit prima. Natuurlijk is het heerlijk als borstvoeding prima werkt. Maar als dat dit er nu eenmaal in zit is fles een goed alternatief. Er wordt altijd gezegd dat borstvoeding nu eenmaal de beste stoffen voor de baby bevat. En je wil nu eenmaal het beste voor je baby. Het feit dat mijn borstvoeding niet het beste is voor mijn baby is voor mij voldoende om hier makkelijk bij neer te leggen. Maar goed, ik heb een oudere dochter die ik borstvoeding heb gegeven, ik gebruikte toen nog geen medicatie. Dus ik heb die ervaring al gehad.

Sta jij gewoon onder controle bij een VK en mag je straks thuis bevallen?
Veel sterkte bij het dubben.

Groetjes Judith
 
bedankt voor jullie reacties, ik ga zo gelijk op de site kijken en volgende week wordt ik terug gebeld door de lactatiekundige. Ben erg benieuwd en hoop dat het mag.

En net wat Judith aangeeft het belangrijkste is dat je het beste geeft, wat dat ook mag zijn. Maar wil graag die ervaring eens meemaken.

 
het hangt idd heel erg van je medicatie af.
Vriendin van mij gebruikte medicatie tegen/voor haar epilepsie waarbij het niet mocht.
Zij wou toch al geen bv geven, dus heeft niet verder gezocht, maar voor de meeste middelen is een alternatief te verkrijgen.

Hale heeft een hele lijst met medicijnen die prima samen kunnen met de borstvoeding. Vaak via lactatiekundige of een goeie apotheker te raadplegen.

Bijsluiters zeggen over het algemeen vrij snel dat het niet kan, alles om zichzelf in te dekken. Als er in de bijsluiter dan staat dat het wel kan, zal dat ook echt wel zo zijn.

Artsen roepen heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel snel dat het niet kan of weten het eigenlijk niet precies hoe en wat nou met borstvoeding + medicatie.

Onze huisarts wou bijv. alleen maar onze kleine spruw medicatie voorschrijven, want voor mij was het niet nodig... tuurlijk... je besmet elkaar dan weer. Gelukkig luisterde die wel naar de apotheker, want als moeder kan je er vast geen verstand van hebben ;-)
 
Marije en Nynke; het klopt wel dat er voor veel medicijnen wel een alternatief kan worden gevonden. Nu ligt dit niet zo simpel bij iets als epilepsie omdat je daarbij goed ingesteld moet zijn om aanvallen te voorkomen. Wanneer je deze medicatie gaat veranderen, ga je eigenlijk de chemie testen en heb je in die tijd veel meer kans op aanvallen. Nu weet ik niet wat voor soort aanvallen hebt . Maar voor mezelf kan ik zeggen dat ik niet graag zou willen overstappen ) tenzij het perse nodig is) en zou het zeker niet doen tijdens zwangerschap en de verzorging van een baby. het heeft me jaren geduurd voordat ik goed was ingesteld en aanvalsvrij ben. Wanneer ik nu hier mee zou gaan "spelen" is de kans veel te groot dat ik aanvallen krijg, wat voor mij betekend grand-mals. Ik kan je vertellen dat flesvoeding echt een stuk gezonder is voor een baby dan zo'n aanval tijdens de zwangerschap of een mamma die straks bewusteloos valt wanneer ze haar draagt.
Dus let aub goed op en neem geen risico's!
Een heel verhaal, maar goed, soms maak ik me gewoon zorgen als ik soms hier tips ofzo lees.

Groetjes Judith
 
Ik heb inmiddels contact gehad met een aantal mensen die er verstand van hebben en bij dit medicijn wordt borstvoeding afgeraden.

Dit omdat het medicijn slecht is voor de lever, al voor een volwassene laat staan voor een baby.

Dus het wordt flessen voeding, onze andere dochter is er ook groot mee geworden en ikzelf trouwens ook, maar wilde die ervaring eens hebben en het is gewoon goed voor die kleintjes.

Mag ook absoluut niet gaan rommelen met de medicijnen, hiermee ga je aanvallen uitlokken en dat is iets wat je niet graag wilt met een baby in je buik en peuterpuber van 1,5.

bedankt voor jullie reacties

 
Fijn dat je het nu duidelijk hebt! En zoals ik al eer der schreef, zelf zou ik ook absoluut nooit gaan rommelen aan de medicatie, de gevaren zijn dan veel te groot!
groetjes Judith
 
Terug
Bovenaan