borstvoeding en je eigen gezondheid

Ik heb mijn oudste ruim een jaar bv gegeven. Tijdens deze zwangerschap was ik 25kg aangekomen. Bv liep als een trein alleen kreeg ik last van gewicht verlies.Ik at 8 boterhammen, flinke bord avondeten en ook nog tussendoortjes.De huisarts  gaf advies  te stoppen met bv. Met een half jaar woog ik 10 kg lichter dan voor de zwangerschap (51kg)   Toch heb ik ruim een jaar bv gegeven mede door alle hulp die ik kreeg. De tweede kon niet aan de borst en heeft 3 mnd bv in de fles gekregen. En weer hetzelfde verhaal, met drie mnd woog ik nog maar 50kg. Het kolven en de zorg voor mijn andere kind werd me teveel en ben dus flesvoeding gaan geven.  Ik zit nu bijna op mijn oude gewicht! Bij ons in de familie hebben alle   (nou ja, op 1na) moeders dit probleem gehad.

Een vriendin van mij kreeg tijdens haar zwangerschap last van een hernia. Drie mnd na de geboorte zou ze  geopereerd worden. Toen ze net voor opname stopte met bv...was haar hernia een stuk minder geworden.  Zo'n stuk minder dat ze niet geopereerd hoefte te worden!

Kent iemand dit? Of misschien een ander bijzonder verhaal?

Groetjes Regiena

Ja, heel herkenbaar. Bij mijn eerste kwam ik ook ruim 10 kilo onder het gewicht van voor de zwangerschap uit. Daardoor was mijn weerstand ook behoorlijk verminderd en ben ik erg veel ziek geweest. Uiteindelijk wel bijna 9 maanden bv gegeven. Ik vond de positieve kanten van bv toch nog altijd opwegen tegen de negatieve.
Nu is mijn 2e dochter 10 weken en ik heb er niet heel veel last van. Wie weet is mijn lijf eraan gewend. Ik moet wel zeggen dat ik nu veel relaxter ben dan bij de 1e, scheelt misschien ook. Ik zie wel hoe lang ik het nu ga doen.

groetjes, Anne

Hoi Regiena,

wat kan je je moe en uitgeput voelen op zulke momenten hè? Ik weet nog dat ik na 2 maanden op het consultatiebureau zat en zei dat ik me letterlijk en figuurlijk leeggezogen voelde. Mijn zoontje groeide hard en ik slonk nog harder. Ben inderdaad ook een paar kilo onder m'n oude gewicht geëindigd, maar lang niet zo veel als jij. 10 Kilo! Dat is echt veel. Kan me goed voorstellen dat je je daar op een gegeven moment niet meer lekker bij voelt. Knap dat je het toch nog zo lang hebt volgehouden om borstvoeding te geven en jammer dat het bij de tweede anders liep. Aan je inzet lag het in ieder geval niet!
Ik heb ook geen idee wat je kan doen om zoiets te voorkomen, behalve inderdaad goed eten. Maar ik weet uit eigen ervaring dat dat soms gewoon niet voldoende is.

Groetjes,
Margrethe

Ik heb juist een positieve ervaring met borstvoeding en mijn eigen gezondheid. Ik geef nu 22 maanden en ben in die tijd nauwelijks ziek geweest, misschien een lichte kou maar dat was alles. Normaal heb ik het een paar keer per jaar flink te pakken. Ook geestelijk voel ik me beter (minder hormonaal, haha) en de voordelen op de lange duur spreken me ook wel aan, zoals minder kans op borstkanker en botontkalking op oudere leeftijd. (zie www.borstvoeding.com  voor meer gezondheidsvoordelen voor de moeder). En mijn gewicht? Ja, ik was de zwangerschapskilo's vrij snel kwijt maar kan niet zeggen dat ik zo licht ben als ik zou willen.

Goh, 10 kg afgevallen door bv. Dat is veel zeg. Ik heb dat nooit eerder gehoord. Ik heb mijn oudste dochter 4 mnd bv gegeven en mijn jongste dochter is nu 4 mnd en ik geef haar ook bv. Bij de eerste kan ik me niet herinneren dat het me zoveel extra energie kostte. Ik was beide keren na de bevalling binnen een week weer op mijn oude gewicht en ben nooit meer afgevallen. Nu bij de 2e neemt het wel meer energie. Ook omdat ik het nu gewoon veel drukker heb met 2 kindjes. Ik val niet af, maar ik eet bergen. Als ik te weinig eet, drink en rust neem, heb ik te weinig voeding. Het kost me echt veel moeite om genoeg melk te produceren. Als ik straks weer aan het werk ga, ben ik bang dat ik het niet vol ga houden. Maar dan ben ik toch blij dat ik een maand of 5 of 6 heb kunnen geven en dan vind ik het wel mooi geweest.
Groetjes, Mariska

Afgevallen? Ik ben alleen maar aangekomen. Mijn borstvoeding wilde de eerste paar dagen niet goed opgang komen, daardoor adviseerde de kraamhulp dat ik wat x-tra moest eten en vooral ook wat vetter. Ik ben na de bevalling ruim 8 kilo aangekomen, nou zit ik ook met zware bekkeninstabiliteit waardoor bewegen bemoeilijkt wordt. Inmiddels is mijn zoontje Jim 4,5 mnd (weegt 7kilo) en ben ik weer 4 kilo afgevallen.Ik eet gewoon normaal en zeker niet te vet ong. 3 boterhammen p/d + avondeten en dan tussendoor een stuk fruit of ontbijtkoek, het probleem is alleen dat ik op een hoop verzet stuit als ik aangeef dat ik af wil vallen. Iedereen roept maak je niet zo druk het komt vanzelf wel goed, de mensen die er echter wel verstand van hebben zeggen dat het zeker met oog op mijn bekken heel belangerijk is dat ik weer rond mijn oude gewicht uit kom. Ik ben nu nog zeker 16 kilo te zwaar en heb het hier soms best moeilijk mee, maar ja. Ik wil niet vroegtijdig stoppen met de borstvoeding dus de echte afvalrace moet nog even wachten. Zo zie je maar ieder lichaam is zo anders, daar valt geen pijl op te trekken.

Terug
Bovenaan