Borstvoeding en kunstvoeding

<p>Lieve mama’s</p><p>hier een radeloze mama die geen besluit kan maken bij het kiezen tussen borstvoeding geven of overgaan naar kunstvoeding (nutrilon)</p><p>mijn kleine mannetje is nu 7 dagen oud en heb zelf inmiddels heel wat stress gehad omdat we 1 dag opgenomen moesten worden vanwege “geel zien” en teveel gewichtsverlies. De eerste 4 dagen heb ik borstvoeding gegeven, wat voor mijn gevoel goed ging totdat de kraamverzorgster op dag 5 zei dat zijn gewicht teveel was afgenomen. In het ziekenhuis hebben ze dus geadviseerd om te kolven en eventueel bij te voeden. Die methode heb ik ook thuis gehouden en dat gaat allemaal prima.</p><p>Ons kleintje is nu op zn geboorte gewicht en hoop uiteraard dat hij goed en gezond door blijft groeien. </p><p>Nou moet ik eerlijk zeggen dat het kolven om de 3 uur echt intens is. Natuurlijk vind ik het fijn dat mijn baby alle goede stoffen binnenkrijgt van mijn borstvoeding, toch zat ik eraan te denken om na 4/5 weken af te bouwen en over te gaan op nutrilon voeding.</p><p>De ene keer voel ik mij zeker bij mn besluit en de andere keer weer schuldig en rot over het feit dat mijn baby uberhaupt niet lang genoeg via mijn borst heeft kunnen drinken. Ik voel me gewoon onzeker bij het borstvoeden/kolven omdat ik vaker de benodigde cc niet haal...</p><p> </p><p>Zijn er mama’s die advies,meningen hierover hebben?</p>
 
Lieve mama!

Een heel bekend verhaal.. Ook onze zoon had geelzucht en is destijds op de neonatologie opgenomen geweest. Wat een ontzettend verdrietige en stressvolle situatie hé! Je kleine ventje...
Ik ben destijds ook gestopt met de borstvoeding, na 5 weken kolven. Ik was het vertrouwen kwijt en was gebroken. Ik ben toen over gegaan op flesvoeding en hier deed onze zoon het erg goed op. Vergeet niet dat jullie niet een ‘normale’ start hebben gehad en dat het erg logisch is dat je gebroken bent. Ik voelde mij toen ook ontzettend verdrietig en schuldig tegenover onze zoon dat ik geen borstvoeding meer kon geven. Echter toen toch de keuze gemaakt om flesvoeding te geven. Vanaf toen kreeg ik zelf ook iets meer ‘rust’ en vertrouwen. Inmiddels hebben wij een ontzettend gezonde zoon van 2,5 jaar rond lopen die werkelijk alles eet en nooit ziek is!
Vertrouw op je eigen gevoel, als dit je te veel wordt dan moet je zonder schuldgevoel over kunnen stappen op flesvoeding. Ik ben er inmiddels achter dat een ander toch altijd een mening heeft over het geven van wel of geen borstvoeding. Hoe meer rust jij zelf ervaart hoe fijner voor je kindje!

Succes!!

Liefs
 
Als ik advies mag geven. Ik zou contact zoeken met een lactatie deskundige en eens kijken of ze kan helpen met weer live voeden ipv kolven. Zij hebben meer kennis en kunnen je goed helpen.
Lukt het daarna nog steeds niet, kun je altijd stoppen. Zelf heb ik er ervaring mee om te stoppen bij twijfel en heb er toen echt spijt van gehad dat ik niet eerst een lactatie deskundige had geraadpleegd.
Je schuldig voelen mbt overstappen en het beste willen voor je kindje is heel simpel. Onze kunstvoeding is van de hoogste kwaliteit en standaard en ook daarmee doe je het beste voor je kindje. Als daar je enige twijfel ligt, zou ik zeggen doe wat goed voelt!
 
 
 
Eens met zonnebloempje, ik zou het ook niet volhouden als ik moest kolven en voeden tegelijk. Dit moest ik 2 dagen in het ziekenhuis en heb toen wat aangedrongen op niet bijvoeden en vaker de borst aanbieden en toen lukte het om volledig aan de borst te drinken. Dat vind ik persoonlijk stressvrijer dan flesvoeding, het is een fijn momentje en je hebt het altijd op temperatuur en bij de hand. Maar dat moet je alleen doen als je dat ook fijn zou lijken, dan zou ik een lactatiekundige raadplegen (vaak nog gratis via je kraamzorg bureau). Anders lekker afbouwen en overstappen op flesvoeding, we hebben inderdaad in NL super kwaliteit en als het gaat om hechting etc is samen huid op huid momentjes met je baby toch ook zo te doen, zonder bv? Welke keus je ook maakt, geen twijfel over jezelf hebben hoor! (Oh en afbouwen van bv is altijd heel emotioneel, vond ik na 6 maanden ook, dus dat hoort erbij!)
 
Ik heb ook een hele pittige start gehad met de borstvoeding maar nu 17 maand later voed ik nog steeds en ben ik elke dag blij dat ik heb doorgezet. Ik heb twee keer hulp gehad van een lactatiekundige en zij heeft er voor gezorgd dat ik met iets meer vertrouwen verder kon gaan.
De eerste drie maand vond ik borstvoeding heel lastig. Wat jij zegt, het maakte me heel onzeker want je hebt geen idee hoeveel ze drinken. Mijn dochter is altijd een lichtgewicht geweest en dat hielp niet mee. Rond de 5 maand ben ik een combinatie van fles en borstvoeding gaan geven omdat ik de onzekerheid niet meer aan kon. Dat gaf rust. Het grappige is dat ik met 6 maand, toen de vaste voeding in beeld kwam, weer volledig over ben gegaan op borstvoeding. Wat ik hiermee wil zeggen is dat borstvoeding echt een rollercoaster kan zijn en pas na langere tijd voeden wordt het leuk en fijn. In mijn geval na een half jaar dus.
Mocht je toch graag doorgaan, dan zou ik echt een lactatiekundige inschakelen. Doe vooral wat goed voelt voor jou. Iedereen heeft een eigen verhaal maar uiteindelijk moet jij dit doen.
 
Bij mijn zoontje ben ik met 2 weken gestopt omdat het echt niet ging. Meerdere consulten met een lactatiekundige gehad en meerdere keren mijn eigen grens over gegaan. (Als dit niet lukt dan stop ik, en dan nog verder gaan). Ik denk dat dat kwam door de ‘druk’ die ligt op het geven van bv.
Bij mijn dochtertje een moeilijke start gehad met bv, ook weer doorgezet, maar dit keer ging het vele malen sneller beter. Ze is nu 10 maanden en krijgt nog steeds bv. Nooit verwacht van tevoren en voelt als een cadeautje!
Wat ik eigenlijk wil zeggen: hou jezelf in de gaten. Bepaal tot hoe ver je wil gaan. Inderdaad de hulp van een lactatiekundige inschakelen. Maar lukt het niet, stop dan en maak jezelf geen verwijten! Je kindje heeft niks aan een oververmoeide mama (het is al vermoeiend genoeg zonder kolven etc!) Succes!
 
Hi,
Ik kolf nu 6,5 maand voor mijn zoontje. En inderdaad het is enorm zwaar geweest in het begin. Ik kwam de dagen al kolvend door. Ik heb voor de eerste paar weken een kolf gehuurd via onze verloskundigepraktijk. Deze kolf is speciaal voor het stimuleren van de borstvoeding. Toen het eenmaal liep, liep het goed! Nu ben ik 6,5 maand verder en kolf ik 4 keer per dag 15 min. Er is een speciale Facebook account genaamd fulltime kolvers. Hier staan heel veel verhalen tips en tricks op! En waar je steun kunt vinden bij mede kolvers. Het is een hele investering. En het vraagt veel tijd en energie. Maar ik ben onwijs blij dat het me gelukt is en heb er geen moeite meer mee dat Bas niet aan mijn borst drinkt.

Hopelijk heb je hier wat aan! Succes
 
Terug
Bovenaan