Borstvoeding en leerproblemen

12 jaar geleden, na de geboorte van onze eerste dochter, heb ik een aantal maanden met veel pijn en moeite borstvoeding gegeven. Omdat het zo pijnlijk was, heb ik veel voedingen gekolfd en daarna met de fles gegeven. Het opwarmen van afgekoelde of ingevroren melk gebeurde op advies van kraamverzorgster en lactatiekundige in de magnetron. Als de melk iets te warm was lieten we het even afkoelen en gaven het daarna. Pas een paar jaar later, in de kraamperiode van onze zoon, werd ons door de volgende kraamverzorgster verteld dat de magnetron een no go is. Sindsdien loop ik met een schuldgevoel richting mijn dochter. Heb ik haar melk van mindere kwaliteit gegeven en heeft dat geleid tot haar dyslexie (want dat zit niet in onze families) en haar problemen met rekenen? Hebben haar hersenen te weinig goede voedingsstoffen gekregen doordat ik de melk niet goed heb opgewarmd? Ze is buiten haar worstelingen op school een super sociaal, leuk kind met een groot doorzettingsvermogen. En dat is veel belangrijker dan wat dan ook. Maar ik blijf me afvragen of ik haar gefaald heb die eerste maanden en dat ze daardoor eeuwig met de gevolgen rondloopt. Ik weet dat ik de tijd niet kan terugdraaien, dus het heeft geen zin mijn hersenen verder te pijnigen, maar het blijft me bezig houden. Alvast dank voor de reactie.

Wat vervelend dat je je zo voelt. Ik geloof absoluut niet dat je je dochter te kort hebt gedaan.

Dyslexie is aangeboren en heeft met erfelijkheid te maken. Het komt vaak voor dat kinderen met dyslexie ook rekenen lastig vinden. Absoluut niet met hoe je de voeding hebt gegeven.

Zo te lezen heeft je dochter hele mooie kwaliteiten. En heb je het goed gedaan als ouder. Ik zou mij daarop focussen. Ook omdat al het bovenstaande er nou eenmaal is. Dat kan je niet terugdraaien. Zonde om in je schuldgevoel te blijven hangen.

Dyslexie is niet goed communiceren tussen linker en rechter hersen. Oorzaak kan zijn geboren worden met zuignap. En niet de door voeding. Al is magnetron ongezond door schuiven door straling van de moleculen ontstaat de warmte. Het is juist respectvol dat u doorgezet heeft met borstvoeding.

Terug
Bovenaan