Borstvoeding en prikkelbaar

<p>Mijn dochter is 4.5 maand oud. Is een tevreden en makkelijk meisje. Slaapt snachts wisselend door,  maar is na een voeding Snachts altijd tevreden en slaapt dan zo weer verder. Zij krijgt volledig borstvoeding. Ik ben sinds een maand weer aan het werk. Dit gaat prima, maar savonds rond 21u is de koek echt op. Merk ook dat ik erg prikkelbaar ben, kan niet veel hebben en ben niet altijd heel gezellig en aardig tegen mijn partner. De zwanger schap was alles behalve zorgeloos. Zijn er dames die zich hierin herkennen? Heb je met bv langer last van de hormonen? Soms denk ik misschien moet ik maar over naar de fles zodat ik de zorg wat sneller uit handen kan geven. Maar van de andere kant gaat de bv ook nog te goed om te stoppen en genieten we er beide nog van.</p>

De hormonen zijn er nog en de situatie is heel herkenbaar. Ik vond de eerste periode weer aan het werk gaan, zorgen, nieuw ritme vinden, kolven en bv zwaar. Ondanks dat we een heel makkelijke en goed slapende dochter hadden. Maar na een tijdje weer een fijn ritme gevonden. Er komen of je nu bv geeft of niet toch af en toe wat hobbels en fases op je pad. Wel af en toe gedacht “zal ik stoppen of gedeeltelijk kv geven?” Maar uiteindelijk is onze dochter nu 11 maanden en geef nog bv. Ik denk maar steeds “we zien wel wanneer het moment komt dat ik of zij er klaar voor/mee is”. 

Volgens mij heeft bv geen effect hoor, maar alles komt wel op jou neer qua voeden en das pittig.. ik heb t bijna 6 mnd gedaan en toen was ik t wel echt zat. Je zou ook kunnen afbouwen naar minder voedingen? Dat t minder heftig is, en dan half om half geven..

Ik gaf geen bv maar vond een fijn ritme met baby en werk vinden ook echt pittig! Ik heb uiteindelijk echt overspannen thuis gezeten. Dat terwijl ik echt een chille baby heb, die al vanaf jong doorslaapt. Ben zelfs van baan veranderd en heb nu pas het idee dat het beter gaat. Onze dochter is nu 8,5 maand. Ik ben zelfs bij mijn nieuwe werk meer gaan werken en toch het idee dat ik nu meer energie heb. Sfeer op mijn oude werk was ook gewoon slecht en ik kon maar niet wennen aan maar 3 dagen werken. Voor mij geeft 4 dagen (ik werk 3,5 dag, 28 uur) werken echt rust. En ja ik lig ook gewoon dagelijks om 21.00 in bed hoor! Heerlijk, mijn man gaat zelfs gewoon mee slapen dan. 
Dus ja die hormonen doen hun ding nog maar het leven met baby is ook gewoon intenser en vermoeiender. Op tijd gaan slapen is niks mis mee :)

Hoi, onze dochter is nu 9 mnd en krijgt nog volledig bv. Het is onze derde die bv krijgt en bij haar heb ik het langst volgehouden. Ik weet ook nog niet hoelang ik ermee doorga, maar ik vind het te bijzonder en vooral zonde om nu nog te stoppen. Ik probeer de 12 mnd te halen en dan zien we daarna weer verder.
Als jullie een goede band hebben en je dochter is verder gezond, dan zullen jullie de komende periode wel goed doorkomen denk ik, tandjes, sprongetjes regeldagen. Om bv te kunnen blijven bieden moet je zelf goed in je vel zitten, ook goed je rust pakken, af en toe leuke dingen doen, veel blijven drinken en gezond eten, anders is het echt niet te doen. 
Blijf voor jezelf opkomen en geef je naasten steeds weer rustig aan waar je behoefte aan hebt en wat je grenzen zijn. Ook als ze niet willen luisteren, geef het steeds aan. Je maakt in korte tijd een heleboel veranderingen mee en voor anderen is het lastig te peilen wat er in je omgaat.. 
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik heel vaak aan stoppen met bv dacht, ik vond het loodzwaar.. onze dochter heeft tot zo’n 4 mnd best veel gehuild en als dit niet was gestopt vanaf 4 mnd dan was ik ermee gestopt. 
Doe wat goed voelt voor je. Je hebt het een kans gegeven en die ervaring pakt niemand je meer af. Succes! 

Terug
Bovenaan