Borstvoeding en spenen, iemand ervaring?

Ha meiden,

Ik wil graag borstvoeding geven. Maar wil ook als dit eenmaal op gang is enzo wel een speen aanbieden.
Ik ben zelf een duimen kindje en tis dat ik op mn dertiende een blokbeugel kreeg waardoor mn duim er niet meer bij paste anders was ik er nog niet van af
En geloof me, mn ma probeerde van alles!
Dit wil ik dus proberen te voorkomen. Maar hoe?
Ik heb ooit ergens gelezen dat er speciale fopspenen zijn voor borstgevoede babies, klopt dit? En zo ja, waar koop ik die?
Zo niet, gebruik je dan de fopspenen die overal te koop zijn? Ik weet dat je het pas mag aanbieden als je kindje goed de borst pakt en de voeding goed op gang is gekomen. Maar hoe doe je dat dan tot die tijd? En hoe voorkom je dat ie dan de speen niet accepteerd?

Je ziet, veel vragen daarover. Ik hoop dat iemand mij een beetje kan geruststellen want ik zie een duimelotje echt niet zitten....

Liefs Reneke

Wat vervelend dat jij zelf het duimen als vervelend hebt ervaren. Ik heb vroeger ook geduimd, maar uiteindelijk geen beugel gehad (zo ver naar voren zijn mijn tanden niet gekomen).

Een speen schijn je pas te mogen geven na een week of 6, omdat anders borst/speen verwarring kan ontstaan, waardoor je baby de borst niet meer pakt.....of moeite krijgt met drinken.

Zelf heb ik een antipathie tegen spenen. Bij mijn eerste wilde ik dit dus perse niet. Wij deden vaak onze pink in zijn mondje als hij hele erge zuigbehoefte had en dat werkte prima.
Op een gegeven moment is dat vanzelf minder geworden en heeft hij geen speen gehad en ook geen duim genomen.   Hij is nu 4 en duimt nog steeds niet.

Dus misschien is het met jou w kindje ook wel zo en maak jij je nu druk over de duim, terwijl jouw kindje misschien niet dezelfde behoefte heeft als jij had.

Wellicht is het fijn voor jou om een speentje achter de hand te hebben voor noodgevallen, maar ik zelf vind het zo naar dat mensen al direct een speen in de mond van hun baby drukken, terwijl je kind misschien wat extra zuigbehoefte heeft die je met je eigen pink heel makkelijk kunt opvangen. Die kun je er namelijk ook geleidelijk weer uithalen.

Spenen zijn voor mijn gevoel vaak in gebruik als 'stilmakers', terwijl je kind hiermee aangeeft ergens behoefte aan te hebben. Daarom kies ik er voor om eerst te kijken waarom mijn kind huilt en dit aan te pakken en niet te kiezen voor de speen.
Aan een speen zijn ook nadelen, die moet je ook afleren en zijn ook voor de mondontwikkeling en toekomstige spraak niet goed. Om nog maar te zwijgen over het heen en weer lopen naar hun bedje als ze de speen kwijt zijn.

Als jouw kind echt zoveel zuigbehoefte heeft dat jij er baat bij hebt, moet je het zeker doen. Ik hoop alleen dat ik je met mijn verhaal heb kunnen laten zien dat er ook nog een tussenweg is...

Heel veel succes!

gr mama van MD

hoi hoi,

ik heb er zelf geen ervaring mee, ben nu zwanger van mijn eerste kindje.
binnen onze familie is er altijd weinig gebruik van speentjes gemaakt.
mijn moeder was absoluut geen fan van speentjes.

ik wil zelf ook niet meteen een speen aan mijn kindje gaan geven.
het zoontje van mijn schoonzusje is inmiddels 3 jaar en krijgen ze niet afgeleerd om met een speentje te lopen, kan dus net zo lastig zijn als duimen afleren.

iedereen moet dit natuurlijk zelf beslissen, maar zou het eerst even aankijken.
ik zou van duimen ook niet zo'n probleem maken.
vaak komt dit vanzelf wel goed.

er zijn trouwens wel speentjes die de vorm van een tepel hebben en die je kunt gebruiken bij borstvoeding.
ze zijn er in ieder geval van difrax, maar waarschijnlijk zijn er ook wel andere soorten.

groetjes kwinty.

Hoi,

Ik heb een dochtertje van 3 en een zoontje van 10 maanden. Ze hebben allebei een fop.
Ik wilde het mijn dochter ook afleren en die is gisteravond dus voor het eerste zonder fop naar bed gegaan en het ging goed!!!!
 Mijn zoontje had echt veel zuigbehofte naar de bevalling. Ik gaf ook borstvoeding en mocht aan het eind van de kraamtijd met een speentje beginnen en heb ook 8 maanden borstvoeding gegeven.
Ik zou zeggen wacht gewoon af hoe het bij jou kindje gaat misschien heeft ie wel geen zuigbehoefte. En anders doe gewoon waar jij je lekker bij voelt. Ik heb ook geduimd tot m'n dertiende en ben er vanzelf afgekomen. Vond mezelf denk ik toch te groot ervoor!

Succes!!!!

Hoi,

Mijn eerste zoon heeft gewoon na de geboorte borstvoeding gekregen en de fopspeen.
Zelfs soms tussendoor gewoon een flesje afgekolfde moedermelk. Was nooit een probleem.
Bij de tweede wilde ik het ook zo doen, maar die pakte de fopspeen niet. Die had na een paar dagen zijn duim al gevonden, met helaas het gevolg dat de oudste ook ging duimen, want die dacht: hee zo'n duim heb ik ook.

Nu ben ik zwanger van nr 3 en die wil ik ook de fopspeen proberen te geven.
Als je kind goed pakt aan de borst vanaf dag 1 dan is er echt geen probleem.

Heb zelf op een couveuseafdeling gewerkt en daar geven ze de kinderen ook gewoon een fopspeen hoor, ook al geven de moeders borstvoeding. Sommige ouders willen dit niet en dan geven ze het natuurlijk ook niet, maar sommige baby's hebben zoveel zuigbehoefte dat het zieliger is om ze te laten huilen, dan om de fop te geven.

Kijk gewoon naar je kind, hoe het de eerste dag pakt aan de borst en daarna kun je gewoon de fop geven. (Okee, ik weet dat er heel veel mensen het hier niet mee eens zijn, bv de borstvoedingsdeskundigen....)

Veel succes ermee, liefs Renata.

Zelf wou ik in eerste instantie ook niet aan de speen, weet niet precies waarom, maar dat was gewoon een gevoel.

Maar onze oudste kwam na de geboorte op de kinderafdeling en had een infuusje. Omdat hij dit er steeds uit probeerde te trekken werden zijn handjes 'vast gebonden'. Maar hij zocht wel steeds iets om te sabbelen en als je hem op schoot had zocht hij zijn duimpje. Dit vonden we zo zielig dat hij voor de nacht gewoon lekker een speentje kreeg en hij heerlijk rustig in slaap viel en zijn zuigbehoefte kon bevredigen.

Bij de jongste heb ik er wel eventjes mee gewacht ivm de borstvoeding, maar tegen het eind van de kraamweek hebben we het eerste speentje geprobeerd, Deed het eerst ook met de pink, maar dan lag je gerust een paar uur met je pink in die mond en ik wou zelf ook weleens slapen . De jongste dronk erg goed aan de borst, hapte goed en klokte de buik lekker rond, dus durfde het wel aan. Hij pikte het dentalspeentje van Difrax meteen (zelfde als onze oudste had) en de voeding erna verliep prima!!!

Hij kwam er niet minder om (de eerste weken 12 tot 14 keer per etmaal...ja schrik niet) en dit liep vanzelf terug naar 8 voedingen en met een jaar zat hij nog op zo'n 6 voedingen per dag.

Inmiddels is hij 20 maand en krijgt nog 1x per dag borstvoeding en voor het slapen een speentje mee naar bed. Dus ook lang(er) voeden kan prima met een spenenkindje.

Overigens was onze oudste met 21 maand van de speen, zonder drama's. Gewoon niet meer meegegeven naar bed .... tuurlijk werd daar even goed om gehuild...10 minuten lang en toen is hij gaan slapen. Die avond nog 5 minuten en daarna geen kik meer omgelaten... dus afleren hoeft geen probleem te zijn.
Wil de jongste er nu ook op die manier vanaf halen.... ga het dit weekend maar direct doen/proberen haha.

Kijk gewoon naar de behoeftes van je kindje en als jij een speentje wil geven ipv duimen en je kindje drinkt goed aan de borst.... dan komt dat wel goed hoor!

groetjes,
Marije

hai,
Toen ons zoontje werd geboren hadden we nog geen idee of we wel of geen speentje wilden geven. De eerste dagen voldeed de pink, maar hij had zoveel zuigbehoefte en was erg onrustig, ik lag de hele nacht scheef met een arm half in zijn wiegje om mijn pink in zijn mond te houden. Zodra ik mijn pink  eruit wilde halen werd hij wakker.
Aldus na drie dagen een speen gehaald. Zowel de vk als de kraamhulp adviseerden om de spenen van het merk AVENT te gebruiken. Deze speen is het meest lijkend op de tepel van de borst, hij heeft geen platte afvlakking. Hij heeft geen enkele last van tepel-speen verwarring gehad, de borstvoeding bleef prima verlopen.

Dus mocht je er een in huis willen voor de bevalling, zou ik je deze aanraden. Maar wie weet heb je hem helemaal niet nodig, uiteindelijk kun je niks van te voren bedenken als je een baby krijg. Sommige kinderen houden echt niet van een speen, hoe graag je het ook zou willen. Maar voor ons geldt zeker: Hulde aan de uitvinder van de speen!

Groetjes Soela

Ons zoontje is intussen 1 jaar en ik ben sinds een week gestopt met borstvoeding. Hij is in het ziekenhuis geboren en na de geboorte erg ziek geweest. Hij had een erg grote zuigbehoefte en werd hierdoor erg onrustig. Naast lekker knuffelen, kreeg ie al vrij snel, op dag 1,  een fopspeen, hoewel ik vooraf nooit gedacht zou hebben dat ik mijn kind een speen zou geven. De fopspeen was trouwens een flessenspeen in een dop waaraan een spuugdoekje met tape was bevestigd om te voorkomen dat de speen er steeds uitploept. Toen we na 2 weken eindelijk, met een gezond mannetje, naar huis mochten, heb ik hem af en toe nog wel een speen gegeven om lekker te kunnen slapen. In bed is dan ook de enige plek waar ie de speen  af en toe nodig heeft.  In eerste instantie heb ik gewoon de ziekenhuisfop nagemaakt. Na een aantal weken ben ik overgegaan op een dental speen van  Difrax.
Als je kindje de borst  goed pakt, is er niet of nauwelijks sprake van verwarring.  
Succes!!

Terug
Bovenaan