Hoi Suus,
Hier hetzelfde probleem! Norah kreeg ook met 5 maanden haar eerste tantdje (2 weken later de 2e) en ik was daar heel trots op, totdat... ze in mijn tepel beet. Au au au! Ik reageerde ook heel fel, want het deed behoorlijk pijn. En ik zat daarna gespannen te voeden. Maar... Norah is nu ruim 7 maanden en ik geef nog steeds borstvoeding en ze bijt bijna nooit meer (raak)!
In het O-magazine dat ik elk kwartaal van mijn consultatiebureau krijg, stond namelijk een artikel over 'tepelbijten'. Ik typ het hieronder voor je over, met mijn eigen ervaring erbij.
Het is wel even doorbijten (hahaha, sorry voor de flauwe woordgrap, kon het niet laten), maar je hoeft zeker niet te stoppen. De 6 maanden ga je echt wel halen!
Mocht het allemaal niet lukken, of mocht je een bv-dipje krijgen omdat je baalt van al dat gebijt, dan kun je denk ik het beste contact opnemen met je consultatiebureau, die kunnen je verder helpen.
Succes!
Liefs,
Jamie
Het krijgen of hebben van tanden is geen enkele reden om te stoppen met borstvoeding. Om goed te kunnen drinken aan de borst moet een baby eerst zijn mond wijd open doen. Dan moet hij flink veel borst in zijn mondje pakken zodat de tepel helemaal tegen zijn zachte gehemelte aanligt. Pas dan kan hij met zijn onderkaak en zijn tong de melk uit de borst ´kolven ´. De tong van de baby ligt over de onderkaak heen, dus eventuele tandjes die daar zijn of doorkomen worden bedekt.
Her ging het bij mij dus mis, ik kwam erachter dat Norah wel goed hapte, maar tijdens het drinken steeds meer borst uit haar mondje liet glijden, waardoor haar tandjes in de onderkaak mijn borst raakte. Als ik nu7 merk dat Norah ´van mijn borst afglijdt ´, leg ik haar opnieuw aan. Het is even klooien soms, want ze heeft natuurlijk honger en wil helemaal niet los, maar het helpt echt.
Soms willen baby ´s even bijten. Dit kun je je baby afleren. Haal hem direct van je borst en vertel hem rustig, maar wel pertinent, dat bijten niet mag en stop met voeden. Na ongeveer een half uur kun je proberen hem opnieuw te voeden. Door zo te handelen, leert een baby al snel dat bijten aan de borst niet mag en blijft het bijten beperkt tot ee enkele uitzondering.
Het rustig blijven vond ik erg moeilijk. Soms riep ik heel hard au en daar schrok Norah dan weer van. Toch ging het na verloop van tijd steeds beter. Het wachten van een half uur heb ik niet gedaan. Deze tekst gaat over een baby van 7 maanden en ik had het idee dat het geen zin had om Norah van toen nog 5 maanden een half uur te laten wachten. Maar ik las wel altijd een afkoelingsperiode van 5 minuten in, om te voorkomen dat ik gestresst ging zitten voeden.
Mocht het toch zo zijn dat je baby blijft bijten, let dan eens op wanneer dat is. Aan het begin van de voeding of juist aan het eind? Aangezien een baby niet kan drinken en bijten tegelijk, zal hij eerder gaan bijten als er weinig of geen melk uit de borst komt. Dus als de borst (bijna) leeg is, of als de toeschietreflex nog niet is opgetreden. Door goed op t eletten, kun je zien wanneer je baby van plan is te gaan bijten. Hij trekt dan zijn tong terug, waardoor zijn tandjes vrijkomen. Door juist dan je baby van de borst te halen, kun je bijten voorkomen en hem leren dat bijten ongewenst is.
Dit was het bij ons dus precies! Norah bijt (beet) als mijn borst bijna leeg is. En omdat ze dus tijdens het drinken steeds meer borst uit haar mondje liet glippen, raakten haar tandjes mijn tepel. Au. Nu zie ik het dus aankomen. En wissel ik haar van kant.
Bij sommige grotere baby's heeft bijten een andere oorzaak. Ze worden zwaarder en gaan onwillekeurig aan de borst 'hangen'. Om te voorkomen dat ze wegglippen, klemmen ze kun kaken om de borst. Het helpt dan om een extra steun te hebben bij het voeden en je baby bijvoorbeeld te voeden in een stoel met armleuningen.
Ik gebruik al vanaf Norahs geboorte een voedingskussen, dat helpt ook.