Borstvoeding en vasospasme

Al in week 1 zijn we erachter gekomen dat onze dochter Reflux heeft. Ik ben gelijk begonnen met kolven om mijn melk vervolgens te mengen met Johannesbroodpitmeel en dit in een fles te geven.
In week 4 liep het de spuigaten uit en heeft ze een week in het ziekenhuis gelegen.

Gelukkig hebben ze haar (en ons) daar goed geholpen. Het ging gelijk stukken beter met haar, en wij hebben een ''gebruiksaanwijzing'' meegekregen om daar mee om te gaan.

Na 7 weken kolven en mengen, zijn we begonnen met het afbouwen van de Johannesbroodpitmeel. Dit ging met horten en stoten, maar het is gelukkig wel gelukt!

Zo fijn, dit betekende dat ik kon beginnen met haar aan de borst te voeden. Helaas gaat dit gepaard met heel veel pijn, witte en blauwe tepels. Leuk, nu blijkt dat ik Vasospasme heb.

Denk je alles gehad te hebben, kan dit er ook nog wel bij! Ben net voor het weekend begonnen met medicatie Nefidipine, dit zorgt ervoor dat de bloedvaten wijder worden. De medicijnen werken voor overdag wel wat (nog steeds niet geheel pijnloos), s'nachts voeden is en blijft onhoudbaar.

Nu mag ik voor de nacht een dubbele dosis mediactie nemen, maar de bijwerkingen zorgen ervoor dat ik opvliegers krijg en draaierig op mijn benen sta. Vooral dit laatste zorgt ervoor dat ik s'nachts zo ongeveer dronken mijn kleine moet verzorgen.

Nu maar besloten s'nachts gekolfde melk te geven en overdag als het te doen te doen is de borst.

Als ik net een voeding heb gehad die mega pijn doet, bedenk ik me dat ik de borstvoeding wil afbouwen. Maar ergens in mij wil dit niet... Voelt voor mij zo tegen natuurlijk om haar flesvoeding te geven. Ben absoluut niet van de borstvoedingsmaffia, en prima als andere vrouwen beslissen om flesvoeding te geven.

Het stond voor mij als paal boven water dat ik borstvoeding wou geven. Maar nu het na 11 weken nog steeds niet op de ''normale'' manier gaat, begin ik te twijfelen met alle emoties van dien.

Het is een behoorlijk lang verhaal geworden, maar vond het wel fijn om het van me af te schrijven.

Zijn hier nog meer vrouwen bekent met vasospasme?

ik ben er helaas niet mee bekend ik geef wel borstvoeding is ook met een hoop problemen in het begin gegaan met te veel afvallen spruw maar ik heb veel gehad aan dit forum http://www.borstvoedingsforum.nl/
misschien dat je daar je verhaal neer kunt zetten daar zullen wel vrouwen zijn die je kunnen helpen daar zitten ook vrijwilligers van vbn en lll

Hoi naamgenootje ;-)

Ik ben helemaal niet bekend met vasospasme, had er nog nooit van gehoord zelfs. Maar wilde wel even zeggen dat ik het heel knap vind dat je je borstvoeding door wilt zetten met zo veel tegenslagen... Ik weet helaas uit ervaring dat het niet van een leie dakkie kan gaan! Mij is het iig niet gelukt en daar ben ik een tijdje best verdrietig over geweest. Mijn zoon daar in tegen maakt het niets uit wat voor eten hij krijgt, zolang zijn maagje maar gevuld wordt ;-)

Veel sterkte en denk ook aan jezelf!!!

Lfs,
Juutepetuutje

Aan mij heb je ook niks wat betreft die vasospasme, maar wou even zeggen dat je superstoer bent dat je zo door wil zetten!! Hou vol, ik duim voor je dat het uiteindelijk mag lukken! Veel sterkte

Hoi Juudje

Erg vervelend en jammer allemaal! Zelf heb ik nog nooit van vasospasme gehoord, dus ik kan je geen advies geven hierover. Ik zou wel proberen als ik jou was om je hart te volgen. Het geven van bv klinkt als een hoop gedoe voor je, maar als het je een goed gevoel geeft en het bij je past dan zou ik het zeker door zetten. Als je het kolven ok vond om te doen, kun je misschien daarmee doorgaan? Het lijkt me dat je dan toch de kleine bv geeft zonder de nare medicatie en pijn. Ik weet niet of ik het zou kunnen in jouw situatie. Mijn eigen ervaring is wel dat je spijt kan krijgen van het stoppen met bv als dat afgedwongen wordt (door emoties).

Bij mijn oudste ben ik gelijk gestopt met bv toen ik ging werken. Weer aan het werk was stressvol. Ik durfde niet met mijn baas over kolven te praten, als ik had willen kolven. Het was mijn eigen keuze om te stoppen, maar dat was wel ingegeven door stress. Daar heb ik achteraf spijt van gekregen. Niks verschrikkelijks, maar weleens nog gedacht wat als....
Onze tweede heeft nog korter bv gehad. Die kreeg een flesje en toen is de bv uit zichzelf volledig teruggelopen. Ze dronk liever uit de fles. Over die bv periode voel ik me beter, omdat het iets was dat uit zichzelf ging en niet omdat ik te gestresst was ofzo en toen niet mijn hart gevolgd heb.
Voordat je stopt, denk gewoon goed na wat je belangrijk vindt. Wil je echt de kleine aan je borst? Of gaat het je er vooral om dat ze bv melk krijgt? Kun je nog genieten van je mooie meisje met die pijn? Of de bijwerkingen? Effe heel rationeel proberen te zijn helpt mij erg. Niemand kan beslissen voor je wat je moet doen, want iedereen is anders. Ik vind je echter zonder twijfel ongelooflijk stoer. Je hebt echt veel over voor je meisje, wat je ook beslist om te doen.

He dames, bedankt voor jullie reacties.

@Jippi02: Ondanks de pijn kan ik nog steeds super veel van mijn meisje genieten. Wat zijn die hormonen Oxytocine (die vrijkomen tijdens borstvoeding) toch geweldig, hahaha. Het zorgt er echt voor dat ik de pijn snel weer vergeet.

Sinds ik niet meer hoef te kolven, valt er zo'n last van mijn schouders af, het scheelde mij zo'n 3 uur op een dag en veel stres. Daar wil ik echt niet naar terug.

Ik weet nog niet hoe lang ik dit vol kan houden, het scheelt wel dat ik op dit moment bij huis loop (ga over 1 maand beginnen met revalidatietraject ivm rugklachten vanuit mijn zwangerschap).
Wel ben ik blij met het idee dat Isabella nu al 12 weken borstvoeding heeft gekregen.

Terug
Bovenaan