Borstvoeding en vitamine D

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi,

Ik geef nu ruim 6 maand borstvoeding. Herald krijgt inmiddels fruit (minimaal 1/2 baan, 1/2 peer en liefst nog meer per dag) en groente (dit gaat nog niet zo hard) en dan nog 4 keer borstvoeding.

Nu is ons potje met vitaminedruppels bijna op. Moet ik nog nieuwe halen?
Ben vandaag ook met dezelfde vraag bij de apotheek geweest, maar de mevrouw die me hier hielp las gewoon de bijsluiter en vroeg of Herald veel buiten kwam. Toen ik zei dat hij idd wel veel buiten komt, slaapt veel buiten in het campingbedje, hoefde zowel ik als Herald geen vitaminedruppen meer.

Heb zojuist verschillende sites bekeken, welke eigenlijk zeggen dat je WEL bij borstvoeding moet doorgaan met vitaminedruppen. Als ik nu stop, waaraan zou ik kunnen zien dat we WEL weer druppen moeten hebben???

Hoop dat iemand het antwoord weet. Ik weet het niet meer, van Internet wordt je niet altijd wijzer.....

Alvast bedankt,

Rolanda

Hoi Rolanda,
mijn dochter is nu ruim 10 maanden en krijgt ook nog bv. Ik geef daarbij ook nog steeds vitamine D druppels. (soms vergeet ik weleens een dagje) Mijn huisarts zei dat ze die druppels nog wel moet hebben ook al krijgt ze nu ook fruit en groentehapje.
Groetjes van Sonja

Hoi,

Je kindje moet tot en met zijn 2e jaar vitamine -d. Kinderen die nu flesvoeding krijgen moeten ook vit. d, wanneer ze over gaan op gewone melk. Ik vergeet het nog wel eens, maar het moet wel, als ze eenmaal goed kunnen eten, kan je ook overgaan op tabletjes.

De ideeën erover veranderen wel steeds. Mijn oudste moest nog AD, daarna was het wel alleen d, maar dan t/m 3 jaar het hele jaar en dan nog 2 jaar alleen 's winters.   Ik weet alleen wel dat vit. d niet veel met fruit ofzo te maken heeft, meer met kalkopbouw.

Francien

Hoi Rolanda,

Onze voornaamste bron van vitamine D is inderdaad direct daglicht, dus als je voldoende buiten komt is extra vitamine D niet noodzakelijk. Dit zijn twee goede artikelen over dit onderwerp:

Bv.com-Vitamine D en kindervoeding  (auteur: kinderdiëtist Stefan Kleintjes)
Ecoparents-Vitamine D  (door lactatiekundige Nanny Gortzak)

Kun je hiermee uit de voeten?

Groetjes van Yvonne

Hoi Rolanda,

Ik geef ook bv. Bij ons op het cb hebben ze tegen mij gezegd dat ik vitamine D moet geven zolang ik bv geef. Dus ik geef ons kindje en mezelf nog elke dag de druppels.

Vraag het voor de zekerheid even op het cb.

Groetjes Sylvia

Hoi,
het verbaast mij eigenlijk wel dat er zulke tegenstrijdige adviezen over zijn. Wat moet je daar nou weer mee!
Nou ja, ik trek me er maar even niks van aan, en ga door hoe ik denk dat het goed is. Onze dochter van 6 1/2 maand krijgt borstvoeding, fruit en groente, en elke dag vitD.

groet
Mandarijn

Hoi,

ik ben het met Yvonne eens. Ik heb die artikelen al gelezen en omdat mijn kleine mannetje elke dag genoeg buiten komt en ik in de natuur vertrouw geef ik hem geen vit (oftewel hormoon)  D.
Ik heb hem ook geen extra vit K gegeven; hier in Nederland is het advies om dat wel te geven, in Amerika weer niet.
Mijn mannetje doet het hartstikke goed!

Je moet doen waar je achter staat en wat jouw logisch lijkt, als je je elk advies aantrekt wordt je gek want ze staan vaak lijnrecht tegenover elkaar!

Liefs Nika

Zolang het kindje nog bv krijgt moet het nog vit,D krijgen.
dit is mij vertelt op het cb.
Trouwens Rolanda ben jij toevallig in Assen bevallen ?
zoja dan lag ik naast jou in het ziekenhuis.
Ik las het zo toevallig even en dacht hey dat kindje heeft de zelfde naam als dat kindje toen bij mijj in het ziekenhuis.
Lijkt me wel toevallig en grappig.

Groetjes Hendrika

Terug
Bovenaan