Borstvoeding en weer zwanger worden

<p>Ik heb een beetje rondgekeken op internet en zie overal staan dat je 2 weken voor de eerste menstruatie een eisprong hebt en dus weer zwanger kan worden. Kortom, je weet dus niet precies wanneer je na de bevalling weer voor de eerste keer vruchtbaar bent.<br />Ik las ook dat door hormonen het over het algemeen langer duurt voor je een eisprong krijgt wanneer je borstvoeding geeft. Maar ik heb ook vaak gehoord dat vrouwen juist tijdens het geven van borstvoeding onbedoeld zwanger raakten.</p><p>Hoe zit dit precies ?</p>
 
Ik ben na 10 maanden weer ongesteld geworden. 14 dagen ervoor had ik mijn eisprong en had ik onbedoeld zwanger kunnen raken.

Uiteindelijk met 11 maanden zwanger geraakt

 
Borstvoeding kan inderdaad ervoor zorgen dat je niet menstrueert, al verschilt dit ook weer per vrouw. Wat vooral belangrijk is, is dat je dus niet weet wanneer je weer zal menstrueren en dat je 14 dagen (ongeveer) voor je menstruatie ovuleert. Hierdoor kan je dus zwanger raken voordat je weer ongesteld bent geworden na de bevalling. Omdat dit per vrouw anders is, kan dit dus ook tijdens borstvoeding gebeuren!
 
Omdat vrouwen die geen borstvoeding geven vrijwel meteen weer ongesteld worden, komt de cyclus weer op gang en kun je dat in de gaten houden en raak je dus minder snel onbedoeld zwanger.

Als je borstvoeding geeft kan het zijn dat de eisprong uitblijft, soms zelfs 11-12 maanden. Maar het kan ook zijn dat je na 2 maanden ongesteld wordt. Niet alle vrouwen weten dat of zijn zich er bewust van. Je weet niet wanneer je eerste eisprong is en het kan zijn dat je dus al bevrucht wordt voordat je eerste menstruatie komt
 
Ja. Hier kreeg ik mijn menstruatie pas toen ze 2 was! Wel heb ik het eerste jaar de mini pil gebruikt. Na dat jaar, wel het gevoel gehad 2 keer zwanger te zijn. Maar dit was niet zo. Mijn hormonen waren flink van Slag.. daarnaast kon ik trouwens pas afbouwen rond haar tweede (toen accepteede ze het pas) , dus wss was dit de oorzaak..
 
 
Terug
Bovenaan