Borstvoeding en werken.

<p>Goededag (aanstaande)Mama's!</p><p>Ik heb een vraagje. Mijn dochtertje is nu 8 weken oud en over een aantal weken ga ik alweer aan het werk. Ik geef tot op heden nog volledige borstvoeding. Dit is helaas absoluut niet zonder slag of stoot gegaan, sterk toeschietreflex en overproductie. Dat toeschietreflex is er helaas nog steeds. Mijn dochter drinkt af en toe mijn borsten niet leeg waardoor ik moet kolven, met als gevolg dat mijn productie weer opschroeft....</p><p>Nu wil ik dus weten: hoe pakken jullie de borstvoeding aan terwijl je weer begonnen bent met werken? Neem je dan je borstkolf mee en kolf je op het werk? </p><p>Ik ben bang dat ik dan weer zo'n melkgolf krijg...</p><p>Hoe start je de voorraad op? Als ik nu weg ga, kolf ik net voordat ik ga mijn borst af (1 borst: de borst welke ze zou drinken) en met de volgende 'beurt' krijgt ze gewoon weer de andere borst aangeboden. Dus dan vervang ik letterlijk die ene borst voor het flesje. Zo krijg ik geen voorraad natuurlijk?, maar ik wil ook niet dat mijn productie weer sky high wordt.</p><p>Ze zeggen dat het een luxe-probleem is, maar ik kan je verzekeren dat er niks 'luxe' aan is hoor! Gewoon knap lastig?.</p><p>Ik hoor graag wat ervaringen van andere mama's.</p><p>Alvast bedankt voor de tips!</p>
 
Ik had ook een sterke toeschietreflex, gelukkig nu een stuk minder (dochter is nu 4 maanden). Wel fijn want nu verslikt ze zich tenminste niet meer en kan ze rustiger drinken.
Ik geef ook 1 borst per voeding, maar als ik kolf, kolf ik beide kanten tegelijk. Zo kolf ik net wat meer dan ze drinkt en leg ik een voorraadje aan.
 
Overproductie is zeker geen luxe probleem maar heel vervelend en vaak lastiger op te lossen dan te weinig productie. Knap dat je hebt doorgezet en nog borstvoeding geeft.
Ik heb op mijn werk gekolfd tot mijn dochter 11 maanden was. Kolf mee, tijd plannen om te kolven en zorgen voor een fijne ruimte. Ik kolfde dan 3x per dag en had daarmee meestal precies genoeg voor bij de opvang, soms wat meer dat vroor ik dan in. Daarmee heeft ze tot 13 maanden melk op de opvang gehad.
Je hoeft geen grote voorraad aan te leggen voordat je gaat werken. Je hebt alleen voor de eerste dag nodig, daarna kolf je op het werk voor de volgende dag. Het kan fijn zijn om 2-3 voedingen extra op voorraad te hebben voor nood; je laat een flesje vallen, je hebt een slechte kolfdag, dat soort dingen. 
Als ze wat overproctie hebt, lek je misschien tijdens het voeden uit de andere borst. Dit zou je kunnen opvangen met een lekschaal en zo een voorraadje voor de eerste dag bij elkaar verzamelen. Anders kun je na de voeding wat uit de 2e borst kolven. Als je dat 1x per dag doet valt de overproductie hopelijk wel mee.
Wat bedoel je met een melkgolf? Tijdens het kolven zelf of weer toename van prodcutie door het kolven? 
 
Bij overproductie kun je het best 1 borst per keer aanbieden of 1 borst per 'blok' (elke 3 uur. Ook als ze 3x per die 3 uur komt alleen die ene borst aanbieden). Voorraad opbouwen zonder je productie te stimuleren kun je doen door in de ochtend na te kolven aan de borst waar net uit gedronken is. Na een paar dagen heb je dan een hele voeding.
 
Ik had in mijn verlof een minimale voorraad aangelegd. Als ik kolfde wanneer ik weg was en mijn dochter dronk minder ging de rest in de vriezer. 
Toen ik weer aan het werk was kolfde ik 3 x per dag beide borsten, hiermee had ik meestal net iets meer dan ze dronk. Ik had geen overproductie. Ik had een gegeven moment zelfs 3 kolf sessies nodig om 2 flessen voor haar te vullen die ze dronk als ze op de opvang was. Mijn tieten lieten zich niet altijd foppen door de kolf.
Ik had een kantoortje om te kolven, en plande dat ook 3 x per dag in. De melk zet ik in een tasje in de koelkast in de kantine. Het vergt wel wat geregel en geplan maar ik heb het met plezier gedaan. Erg fijn dat je zo borstvoeding kan blijven geven en het zijn ook even rust momentjes voor jezelf.
 
Wat goed van je dat je borstvoeding geeft. Welke kolf heb je? Ik nam mijn kolf ook mee, de ardo en die is makkelijk mee te nemen. Ik redde het met 1x kolven. En dan voor ik ging en direct als ik thuis was weer. En dan voldoende tijd nemen om te kolven. Koeltasje en koelelementen mee en ik had flesjes on het in te bewaren van de kolfset. Mijn dochter is nu 7 maanden en ik kolf nog steeds. Werkt prima. 
 
Terug
Bovenaan