borstvoeding en werken

Hallo,

Begin oktober begin ik weer te werken.
Ik heb recht op tijd om te kunnen kolven en die tijd kan ik ook krijgen.
Al
zijn de voorzieningen erg slecht... op eigen verdieping slecht
functionerende koelkast (andere verdieping ok), geen warm water, ruimte
om te kolven is niet op slot.
Ik wil de borstvoeding niet op geven.
Ik weet dat ik moeilijk de tijd kan nemen ook al moet ik het doen daarom wil ik het ongeveer zo gaan doen:
Later gaan beginnen zodat ik de voeding van 7 uur nog thuis kan geven.
De voeding van 11 uur wil ik op fles geven. Het liefst met borstvoeding.
De voeding van 11 uur wil ik niet kolven. Die geef ik op de dagen dat ik vrij ben dus niet meer zelf.
De voeding van 15 uur wil ik kolven en dus op de dagen dat ik niet werk zelf geven.
De voeding van 19 en 23 uur voed ik zelf weer.
Ik kolf op dit moment niet maar wil dus wel beginnen om een voorraad aan te leggen.
onze dochter komt ongeveer om de 3 a 4 uur nu en niet meer 's nachts.
hoe moet ik het gaan aanpakken? Ze is nu   5 weken.
Ik begin een half uur later en kolf alleen om 15 uur op het werk.
Wie kan mij helpen?

Bedankt.
Visjes

Hoi. Is het niet mogelijk om terug naar huis/oppas te gaan om hem gewoon toch zelf te voeden. Je werktgever moet je, als je 8 uur per dag werkt, 2 uur per dag de mogelijkheid geven om te kolven OF je kindje zelf te gaan voeden... Ik weet alleen niet of je ver van je werk afwoont natuurlijk.
Ik wil straks ook blijven borstvoeden, maar zie het ook niet zitten om op het werk te kolven. We hebben wel een ruimte geloof ik maar die zit naast het "rookhok" en ik voel me er niet prettig bij als ik daar aan de " melkmachine" zit terwijl iedereen dat kan horen zeg maar..
Ik ga er dus voor kiezen om naar huis te rijden om te gaan voeden..
Gr. Anne-Marie
Mama van Tim (2,5) en Jesse (3 weken)

Hoi,

Ik woon te ver weg om naar huis te kunnen rijden.
Ben namelijk een uur bezig met naar huis rijden.
Normaal zou je makkelijk de ochtend voeding al thuis kunnen geven. Maar dan ben ik niet om half 9 op het werk. Vandaar dat ik dus later begin.
Die van 11 uur afbouwen en om 15 uur wel kolf.
Ik weet dat ik de tijd heb maar ik ken mijzelf dat ik moeilijk weg kan lopen.
Het is namelijk erg druk in mijn functie.

Fijn dat je wel naar huis kan rijden!
ik wil de borstvoeding niet op geven voor het werk.

visjes

Hoi,

Ik geef de eerste voeding zelf en kolf tegelijk de volgende voeding af.
Zo kan je de voeding van 11 uur ook borstvoeding geven al zou je willen.
En dan kan je 's middags idd kolven. Je mag voeding 5 uur buiten de koelkast bewaren, misschien kan je dan 's avonds nog een afgekolfde voeding geven en die voding die je vervang weer afkolven.

Succes!

Groetjes mama van Yana

Hoi,

inderdaad goed om erover na te denken hoe je het straks gaat doen, het is weer een hele omschakeling om weer te gaan werken. Maar ik zou me nu nog niet teveel vastpinnen op een bepaald plan. Over 2 maanden kan de (borsvoedings-)situatie weer heel anders zijn en kan het zijn dat je er zelf ook anders tegenaan kijkt.

Weet je werkgever als dat je borstvoeding wilt gaan geven? Je bent namelijk verplicht hem/haar daar van tevoren van op de hoogte te stellen. Je werkgever is dan verplicht voor een geschikte ruimte te zorgen. Met de meeste werkgevers valt hier best over te praten. Misschien kan er een slot op de deur gemaakt worden? Of b.v. een haakje aan de binnenkant van de deur? Ikzelf kondigde altijd luid en duidelijk aan mijn collega's aan dat ik ging kolven. Bij mij werkte dat prima. Maar denk ook aan b.v. de telefoon. Je krijgt echt geen toeschietreflex als de telefoon staat te rinkelen. En is er een stopcontact in de buurt voor als je een electrische kolf gebruikt?
Warm water mis ik niet, als er maar water en zeep is, zodat ik van tevoren m'n handen kan wassen. Na gebruik spoel ik de kolf af onder de kraan en zet hem ook in de koelkast in een tupperwaredoos. Wel met je hand even het borststuk opwarmen voordat je de volgende keer begint met kolven.

Wat betreft drukte op het werk /  tijd nemen om te kolven. Ik kan me voorstellen dat je het lastig vindt om tijd vrij te maken terwijl er nog zoveel werk ligt. Aan de andere kant, de periode dat je  2 keer per werkdag kolft duurt niet heel lang. Wat is nou een paar maanden op je hele werkzame leven? Ik voelde me in het begin ook schuldig t.o.v. collega's, maar het is voor iedereen gewoon een kwestie van wennen. Als je vanaf het moment dat je weer begint met werken aankondigt dat je 2 keer per dag gaat kolven (en dat ook inderdaad doet!) wordt het snel genoeg gewoon.
Vooral de eerste paar weken was ik maar wat blij dat ik 2 keer kolfde, want m'n borsten stonden telkens op knappen en dat was vrij pijnlijk. Ik had trouwens om 11 uur meer melk dan om 15 uur, dus voor mij was het belangrijk om vooral om 11 uur te kolven. Na verloop van tijd kon ik de voeding van 15 uur overslaan. Ik weet niet hoe dit bij jou is?
Wat je ook nog zou kunnen doen is wat eerder stoppen met werken en dan kolven voordat je naar huis gaat. Dan hoef je er om 15 uur niet tussenuit, maar ben je b.v. gewoon vanaf 16.30 uur 'afwezig'. Als je dan ook rond een uur of  11 kolft hoef je maar 1 keer je werk te onderbreken en kan je toch  2 keer kolven.
Na een tijdje waren er zelfs collega's die me eraan herinnerden dat het kolftijd was!

Ik hoop van harte dat het kolven lukt en dat je straks op je werk ook ongestoord  minstens 1  keer kan kolven. Mijn zoontje is nu 11 maanden en ik kolf nog steeds op m'n werk. (Vanaf 9 maanden tijdens m'n lunchpauze.) Ik heb er af en toe best voor moeten vechten, maar met resultaat.
Veel succes!

Groetjes,
Margrethe

Terug
Bovenaan