Hoi Marisa,
mag ik je al voorzichtig feliciteren met je zwangerschap?!
Ik ben ook weer zwanger, 13 wkn, en geef mijn zoontje van 15 mnd. nog borstvoeding. Op de dagen dat ik thuis ben voed ik op vraag en op de dagen dat ik werk 's ochtends en 's avonds.
De verloskundige gaf aan dat je je hele zwangerschap borstvoeding kan blijven geven en ook daarna. De samenstelling van de melk past zich automatisch aan aan de nieuwe baby. Knap hoor, dat menselijk lichaam.
Ik merk wel dat sinds ik weer zwanger ben de melkproductie terugloopt. Mijn zoontje vraagt echter weer om de haverklap om de borst en probeert de productie zo op gang te houden. Grappig hè? Ik ben benieuwd hoe lang we het nog vol houden.
Gelukkig begint de misselijkheid nu af te nemen, maar dat vond ik in het begin wel lastig; proberen om ondanks de misselijkheid toch voldoende te eten en te drinken. Ik ben dan ook een paar kilootjes lichter dan aan het begin van de zwangerschap, maar dat gewicht komt er nu weer langzaam bij. Daar ben ik wel blij mee, want afvallen heeft geen positief effect op de melkproductie.
Ik merk best aan m'n lichaam dat het een hele intensieve periode is. Ben natuurlijk geen enorme ervaringsdeskundige, maar het is denk ik heel belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Als je moe bent lekker gaan slapen als je kindje ook slaapt, eten/drinken als je trek/dorst hebt en als je merkt dat je melkproductie erg hard terugloopt gewoon je kindje wat vaker aanleggen.
Wens je heel veel succes en een fijne zwangerschap.
Groetjes,
Margrethe