Borstvoeding geven en toch vaak ziek??

A

Anoniem

Guest
Hoi dames,

Ik wil even jullie ervaringen horen.

Mijn dochter is groot geworden met de fles en nooit ziek.
Natuurlijk heeft ze wel es koorts en is ze wel es verkouden maar dat is echt zelden.

Nou ken ik verschillende kindjes die borstvoeding hebben gekregen en niks anders hebben dan oorontstekingen, eczeem, verkouden en noem maar op.
Het begint gewoon een beetje op te vallen dat de flessekinderen gezonder  lijken dan die met bv zijn groot geworden.

Ik ben van plan onze zoon borstvoeding te geven, maar ik ben er toch een beetje huiverig voor.

Graag hoor ik van jullie positieve en negatieve reacties wat betreft borstvoeding geven en de gezondheid van jullie kindjes.

Bij voorbaat bedankt!

Tessie
(37weken + 1 dag)

Hoi Hoi,
Heb geen ervaring met borstvoeding,zit er wel aan te denken om het dit keer te doen maar ben er nog niet over uit.Demi is grootgebracht met de fles en dit is prima bevallen,en net zoals je beschrijft wel eens koortsig of verkouden maar ja dat komt echt niet door de fles.Dus wacht net als jou even op de andere reacties.
Groetjes Suus

Hoi

Mijn zoontje is bijna 12 weken en krijgt borstvoeding.
Toen we terugkwamen uit het ziekenhuis heeft hij even last van een verstopt neusje gehad. Hoppa, een paar druppels moedermelk in zijn neus, en meneer was er weer vanaf.
Daarna nog nergens last van gehad.

Borstvoeding is echt beter dan flesvoeding hoor. Het zorgt er juist voor dat je kindje afweerstoffen binnenkrijgt, het is ook precies aangepast aan de behoeftes van je kindje, iets wat met flesvoeding niet gaat lukken.

Bij borstvoeding is het helaas zo dat je vaak alleen maar de negatieve verhalen hoort, maar meesatl gaat het gewoon goed!

Succes met je keuze, en laat je niet te bang maken

Groetjes
Eleanor

Hoi!

Als eerste: ik ga ook weer borstvoeding geven bij de tweede, tenminste proberen. En niet zozeer omdat ik dat het allerbeste vind, maar omdat ik het gewoon prachtig vind. Bij de eerste heb ik 10 weken borstvoeding gegeven. Door omstandigheden ben ik overgestapt op FV. (en nu niet zeggen: als je écht wilt, dan kun je het wel volhouden.........) Wie weet lukt het dan wel veel langer. En als ik weer in 'de problemen' kom met bv, en ik ga er aan onderdoor, dan is het simpel: FV.
Want, op het CB hier, zeggen ze dat BV kinderen echt niet per definitie gezonder zijn.....dat is absoluut niet hun ervaring. Volgens hen, is FV tegenwoordig zo goed afgestemd, dat het bijna net zo goed is als BV. In ieder geval goed genoeg om gezond op te groeien.
Ook ik, zie allemaal kindjes die BV kregen of krijgen die allemaal heel vaak ziek zijn, en vooral exzeem hebben, carapatient zijn enz. Ik wil niet   zeggen dat FV kinderen gezonder zijn en niet van deze kwalen hebben. Maar het loopt aardig gelijk op.

FV en BV, allebei prima!
En ooooh, wat zullen we weer smullen van alle reacties die hier komen, zowel van pro-FV- moeders als pro-BV-moeders......of zal het meevallen die keer???
Wat wel opvallend is, dat FV moeders nooit zullen zeggen dat FV béter is, maar dat het net zo goed is, of goed genoeg. BV-moeders (tenminste, een aantal) houden stug vol dat BV beter is. Als je weet dat FV ook goed genoeg is, dan heeft het geen zin om het zó overdreven te promoten vind ik. Maar natuurlijk staat het vrij, om dat wel te doen.

in eerste instansie moet je zelf weten bv of fv.
maar verkouden wordt iedereen wel of geen borst.
en eczeem heeft ook niks te maken met wel of geen borst.
het enige is dat ze niet heel snel ziek worden in de eerste maanden wanner ze het kwetsbaars zijn.
maar ziek worden wordt iedereen en dat is maar goed ook want het hoort er gewoon bij.
maar ik heb 2kinderen bv gegeven en ze zijn nooit doodziek geweest nooit onstekingen gehad of iets.
wel de jongste eczeem maar dat komt gewoon door klimaat of stoffen of wat dan ook atopische om presies te zijn en de oorzaak is nog niet bekent om dat het verscillende oorzaken heeft..

Ben het volledig met je eens!
Allergie komt tegenwoordig ook voort uit het feit dat er vreemde stoffen aan de levensmiddelen zijn toegevoegd. Fruit is geen puur fruit meer, evenals groente enz. Het wordt allemaal kunstmatig gekweekt enz......En ja, alle ander levensmiddelen, daar wordt ook veel troep door heen gegooid. Ik vind het persoonlijk allemaal niet erg, ben erg nuchter en eet gewoon wat ik lekker vind. Maar, dat kinderen gauw allergisch reageren, dat snap ik. Juist óók BV kinderen, want: de moeder eet immers ook die levensmiddelen.

Hoi!!

De enige ervaring die ik heb is tot nu toe het verhaal van mij en mijn zusje.. Ik ben geboren in het flessentijdperk (eind jaren 70). Mijn moeder heeft toen bij mij voor de fles gekozen, omdat dit 'in' was en wel zo makkelijk. Ik was het eerste kindje en alles was al zo nieuw, dus niks geen gedoe.. lekker de fles erin. Mijn zusje kwam zeven jaar later en heeft een jaar lang borstvoeding gehad, omdat mijn moeder ook dit eens wilde proberen.

In onze familie komen veel longproblemen (CARA) voor en  ik, het flessenkind,  heb dit geerfd.  Mijn zusje heeft werkelijk nergens last van, maar is ook een heel ander typ. Ik heb als kind altijd eczeem gehad en  heb nog altijd last van CARA met ups en downs. Nu  zal  niemand  ooit zeker weten dat dit  door de FV zou  komen, want dat geloof ik niet, maar bij ons is het verschil wel opvallend.    

Tegenwoordig is FV denk ik ook wel zo goed als gemaakt kan worden met alle mogelijke toevoegingen die je maar kunt wensen. BV heeft een unieke samenstelling die je nooit met FV kunt bereiken, maar ik zal nooit  zeggen dat een van beide slecht is. Je moet geven waar jij je als moeder prettig bij voelt, ik denk dat dat het belangrijkst is.

Hoi,

Ok, ik zal mijn ervaring delen.
Ik ben moeder van een zoon van ruim 3 en een dochter van 8 weken.  4 weken geleden bleek onze zoon ,ondanks zijn inentingen, kinkhoest te hebben. Leuk met een baby van 4 weken die nog niet ingeent is! Bij de HA-post werd meteen gevraagd of ik fles of borstvoeding gaf. Bij flesvoeding was onze dochter ook preventief behandeld. Maar met BV heeft ze nog antistoffen van mij. Ze is dus niet behandeld. Heeft een paar dagen gesnottert, maar verder niks. We zijn nu 4 weken verder en eindelijk begint het nare hoestje van onze zoon ook te verdwijnen.

Maar dat BV niet tegen alles beschermt weet ik maar al te goed. Beide kinderen hebben eczeem. Onze zoon heeft 5 maanden volledig BV gehad. En onze dochter blijkt op chocola te reageren. Dus zolang ik BV geef moet ik voorzichtig zijn met chocola. (en met nog een paar andere voedingsmiddelen) Maar feit is wel dat beide kinderen erg goed groeien op mijn voeding. Onze dochter is 4 weken te vroeg geboren, en hoeft van de kinderarts niet meer op controle te komen. Ze is zo goed gegroeid dat ze inmiddels al op het gemiddelde zit. Dat kwam volgens hem niet vaak voor met prematuurtjes. Die moeten vaak een paar keer terug komen omdat gewicht en lengte te laag blijven. Dus de BV heeft daarbij zeker goed geholpen!

Groetjes, Kat

Terug
Bovenaan