borstvoeding >

Hallo,

Wat kan ik er aan doen om mijn productie weer meer te maken?
Nu moet ik en bv en op de gok flesvoeding geven, anders heeft ze te weinig?

Is meer water drinken nou echt de oplossing of zijn   er meer dingen waar ik moet letten.

Grtjes min

Hai Min,

Nee hoor, veel extra water hoef je niet te drinken. Wel gewoon drinken natuurlijk, maar echt veel extra is niet nodig.

Kan je iets meer vertellen over wat je tot nu toe al gedaan hebt? Hoe oud je kindje is en waaraan jij merkt dat er te weinig is? Hoe vaak voed je nu?

Als je echt te weinig hebt, is veel vaker aanleggen (eventueel tussendoor kolven en tussendoor masseren) een goede eerste zet. Het aanleggen is heel belangrijk, als je kindje niet helemaal goed aangelegd is, kan hij/zij je tepelhof en dus je productie niet goed stimuleren.

Het bijgeven van flesjes melk kan je productie in de war brengen, je kindje komt dan immers minder vaak om een voeding. Aanleggen om de anderhalf uur tijdens regeldagen is vrij normaal... als productie weer hoger is, komt er vanzelf weer meer tijd tussen. Tuurlijk als het nodig is, moet je fles bijgeven... je kindje moet immers wel voeding binnen krijgen, droge luiers is niet goed.

Wil best met je meekijken om te proberen de kunstvoeding af te bouwen en de borstvoeding op te krikken, en je kunt natuurlijk ook even op het borstvoedingsforum kijken voor de telefoonnummers van de borstvoedingsorganisaties. In een telefonisch gesprek is het vaak veel beter uit te leggen en het verhaal duidelijk te krijgen dan via een forum. Er zitten geen kosten aan verbonden, alleen je eigen gesprekskosten.

Groetjes Nynke

Bij bijv. de Tuinen kun je borstvoedingsthee kopen. Die werkte bij mij heel goed. Ook kun je warme anijsmelk drinken (je kunt losse anijsblokjes kopen en die in je melk doen, zien er uit als suikerklontjes) en event. muisjes op je brood doen.

Succes!

Groetjes, Marisa

Ps, ik heb alle drie deze tips van mijn kraamhulp. Mijn borstvoeding wilde na de bevalling niet goed op gang komen en na 1 dag werd ik 's morgens wakker met enorme stuwing en had  een enorme overproductie. Toen moest ik de boel weer gaan remmen. Het had iets te goed gewerkt...

Groetjes, Marisa

Hallo,

Bedankt voor de reacties.

De borstvoeding was perfect toen ons dochterje na geboorte werd aangelegd.
Ben beetje ziek geweest en waarschijnlijk een borstontsteking gehad beginnende.
na een dag rust ging het een dag beter met mij en mijn (.)(.)!!\

Nu is het 2 dagen voorgekomen dat ze niet tevreden was na de borst. heb ik ze nog +- 100 cc flesvoeding gegeven.

Op dit moment mag ik haar 180-200 cc geven.
kwas ook al bezig om te kolven.
dus :

de eerste voeding bv
de voedingen overdag afgekolfde melk geven fles.
de avond bv
en de laatste fles

Bij ons eerst kindje is de bv misgegaan toen ik weer werkte. druk druk.

vandaag is het goed gegaan, maar niet alleen bv.

Kwil nog zo graag even doorzetten.!!!

soms vindt ik het even moeilijk..vandaar.

Groetjes.

Hai,

Met twee maanden is vijf/zes voedingen wel beetje aan krappe kant. Tuurlijk als ze er tevreden mee is en goed groeit, mag het. Maar dan wel zodra ze er niet meer tevreden mee is (onze ukkies worden groter en willen dan meer melk en gaan productie omhoog brengen) haar het zelf laten regelen. Dat betekent doorgaans dat je haar een paar dagen om de anderhalf/twee uur laat drinken als zij dat wil. Dit noemen ze regeldagen. Door de extra vraag gaat je lichaam meer melk aanmaken. De eerste dagen merk je daar nog weinig van, je borsten lijken wel slappe zakjes en je kindje is onrustig. Maar dat is normaal.... als je naar de luiers kijkt, zal je zien dat ze door vaker kleinere slokjes te drinken, alsnog voldoende voeding binnen krijgt.

Door kunstvoeding bij te geven komt ze waarschijnlijk netjes om de vier uur... maar daar help je je productie niet mee. Ze zal echt een paar dagen vaker moeten drinken om de productie op te hogen. Tuurlijk kan je het met de kolf wel een beetje nabootsen, maar de meeste vrouwen zijn zeker in het begin geen ster in kolven. Je kindje kan de borst beter stimuleren en hem beter leeg drinken dan dat een kolf dat kan.

Als je niet op vaste tijden voedt, maar het aan je kindje overlaat, zal ze tussendoor wat vaker de productie ophogen, zodat de bekende regeldagen iets minder heftig zullen verlopen. Bij goed aanleggen wordt je productie niet zomaar minder, zolang er vraag is, wordt er aangemaakt. Maar je ukkie groeit, heeft meer melk nodig, maagje wordt groter... en jouw lichaam heeft dat niet vanzelf door.... Vaker drinken = meer vraag = meer melk

Je mag natuurlijk als jij dat prettig vindt eens een keertje wat voeding bijgeven,   om zelf iets bij te tanken, maar dit betekent wel dat je iets langer bezig bent met je productie weer zover op te schroeven dat je weer volledig borstvoeding kan geven. Een flesje erbij verstoort het vraag/aanbod principe.

Probeer echt zoveel mogelijk gewoon aan te leggen ipv te kolven. Dan ben je er het snelste weer doorheen!

Groetjes Nynke

Ik heb juist geleerd wat extra tussendoor te kolven zodat het weer wat meer op gang komt, ik moest het wel regelmatig houden, zodat er geen productie op de verkeerde tijden kwam, maar het ging wel beter daarna.
Ik vond het wel een enorme opgave de borstvoeding en het kolven, dus ik heb mijn kindje boven de 5 kilo geholpen met de borstvoeding en ben nu over op de fles, voel mezelf wel een stuk relaxter en mijn dochter vraagt netjes om de 3,5 uur de fles zodat we een prima dagstructuur hebben!

Succes met de borstvoeding!!

Terug
Bovenaan